Jag har köpt en värmekabel ( Rena 100W 15m) och jag letar nu efter bottensubstrat. Jag hade tänkt använda lera i botten. När man kollar så har några använt blålera, keramiklera mm, sedan finns det färdiga substrat att använda. Är det någon skillnad att använda det ena eller andra? Sedan över detta lager tänkte jag använda din blandning.
MH + Växter
Kollaps
X
-
-
Jag har köpt en värmekabel ( Rena 100W 15m) och jag letar nu efter bottensubstrat. Jag hade tänkt använda lera i botten. När man kollar så har några använt blålera, keramiklera mm, sedan finns det färdiga substrat att använda. Är det någon skillnad att använda det ena eller andra? Sedan över detta lager tänkte jag använda din blandning.
Den bästa och enklaste bottnen du kan göra att blanda 1 del jord med 2 delar sand, och skippa allt annat. Bottenvärmen kommer inte göra något annat än märkas på din elräkning.
Ska man köra lera så gör man det ensamt utan organiskt material. Jag själv kör ett mycket tunt lager kattsand. Det grumlar lite när man rotar upp växter men eftersom jag var försiktig med doseringen så är det inte jättefarligt.Kommentar
-
Jag måste absolut avråda från att blanda jord/torv med lera. Det blir för potenta reduktionsförlopp. Senast jag såg någon göra detta, dessutom extremt försiktigt med pyttelite lera, resulterade det i att bottnen gjordes om ganska omgående.
Den bästa och enklaste bottnen du kan göra att blanda 1 del jord med 2 delar sand, och skippa allt annat. Bottenvärmen kommer inte göra något annat än märkas på din elräkning.
Ska man köra lera så gör man det ensamt utan organiskt material. Jag själv kör ett mycket tunt lager kattsand. Det grumlar lite när man rotar upp växter men eftersom jag var försiktig med doseringen så är det inte jättefarligt.
Andledningen till att jag valde bottenvärme är minskning av sumpgas efterson man får en liten rörelse med värmen i bottenlagert dessutom blir det ngt bättre miljö för nyttiga bakterier. Rätta mig om jag har fel.M.v.h.
RickardKommentar
-
Nej, och även om det var så så är ju isåfall det bortkastad energi. Du vill att växten ska utveckla stort bladverk, inte gigantiskt rotsystem.
För undervattensväxter är rötterna mest förankring och energiskafferi eftersom det är mycket snabbare och enklare att ta upp näringen med bladen där näringen faktiskt behövs. Det är därför en heltäckande vattengödning typ PMDD är så extremt mycekt effektivare än att tvinga växterna bilda stora rotsystem i jakten på näring.
Därifrån kommer sannolikt myten om att växter måste ha flera veckor på sig innan man börjar göda. Innan det fanns en helhetsvattengödning så var ju växterna tvungna att sprida ut sitt rotsystem och bidla rothår och utöver det bilda en lämplig mikroatmosfär runt rötterna där mineraliseringen funkar bra. Men det är som sagt onödigt med en bra vattengödning.
Varför skall man inte blanda lera o organiskt?
All mineraliserad näring som bakterierna skapar diffunderar upp i vattnet och skapar algodling, ofta massiv trådalgsodling. Alger ser syredippen som ett tecken på att det inte finns någon fotosyntetiserande konkurrens.
Med andra ord blir det en härlig gödningsbomb.
Andledningen till att jag valde bottenvärme är minskning av sumpgas efterson man får en liten rörelse med värmen i bottenlagert dessutom blir det ngt bättre miljö för nyttiga bakterier. Rätta mig om jag har fel.
Normalt sett så ser man dock aldrig effekten av bottenvärme. Du kan ju testa att lägga kabeln enbart över halva delen av akvariet så blir du snabbt övertygad.
Jag hade en massa lyrsörsballaster monterade under mitt förra växtakvarium, och dom värmde rejält. Stoppade man ner fingrarna i den deln av akvariet så var det samma temperatur som vattnet, medans det var kallare i andra delen av akvariet.
Det växte precis lika bra på båda sidorna.Kommentar
-
Myten om att värmekablar skulle vara effektiva kommer sannolikt från tiden innan man hade helhetstäckande vattengödningar. Om det är så att värmekabeln skapar en rörelse uppåt, eller åtminstone får mineraliseringsbakterier gladare - så kommer kabeln innebära mer näring i vattnet(!) och eftersom det inte fanns helhetstäckande näringar på den tiden så innebar det att växten fick mer tillgång till näring där den faktiskt gjorde nytta och inte var beroende av rotsystem. Dvs vid bladen i vattnet.Kommentar
-
Kommentar
-
Runt 2-3 cm längst fram och upp till en decimeter där bak. Det blir bättre perspektivkänsla då.Kommentar
-
Näring ger ju bara en massa jobb i form av överproduktion av växtbiomassa.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Då funkar faktiskt samma botten riktigt bra också eftersom den kommer mineralisera överbliven fiskmat och fiskskit, men man behöver lugna sig en gnutta med vattenbyten och vara lite mer tålmodig med tillväxt.
Det är en utvecklad mer lättskött variant av Diana Walstads jordbotten (3 cm jord toppat med 3 cm grus).Kommentar
-
Det är lite off-topic, men jag har spekulerat i att ett användningsområde för jordvärme är i deep sand beds i saltvattenskar. Där skulle nog långsam konvektion och höjd temperatur kunna göra nytta.Senast redigerad av Mike_Noren; 20 March 2008, 13:56.Kommentar
-
Kommentar
-
-
Ett sidospår är att jag har för mig att en vis man här i något forum sa att det faktiskt inte blir någon konvektion med bottenvärme. Det bildas typ "språngskikt" där vattnet inte blandar sig. Det hade ett jättefint namn som jag inte kommer ihåg vad det var.Kommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Co²
Jag har Ph på 7,2 och tänkte reglera ner det till 6,8. Om jag fatta det hela rätt så bör man inte sänka Ph:t lägre p.g.a. växterna och dessutom försvinner mycket CO² ut ur karet desto lägre Ph man har m.a.o. man eldar för kråkorna.
Jag har införskaffat en CO²-reaktor (Aquamedic 1000) som jag skall lägga i bakgrunden med sep. pump. Har det betydelse var jag placerar utblåset av CO²?M.v.h.
RickardKommentar
Kommentar