If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det blir inget vattenbyte varken idag eller i morgon har städat hela dagen. Är det någon fara att mata trots att karet bara vart fyllt i 2 dagar? Provade lite förut och det försvann innan det landat i vattnet nästan : ) som jag fattat det så är det inte bra om mat bli liggandes på botten? Eller är det fel att mata över huvud taget?
Det blir inget vattenbyte varken idag eller i morgon har städat hela dagen. Är det någon fara att mata trots att karet bara vart fyllt i 2 dagar? Provade lite förut och det försvann innan det landat i vattnet nästan : ) som jag fattat det så är det inte bra om mat bli liggandes på botten? Eller är det fel att mata över huvud taget?
Men dom äter upp allt, verkligen allt blir inte en smula som kommer ner till botten. Och på botten bor yngel & kräftor. Men okej jag får väl vänta med att mata ändå?
Men dom äter upp allt, verkligen allt blir inte en smula som kommer ner till botten. Och på botten bor yngel & kräftor. Men okej jag får väl vänta med att mata ändå?
Det har egentligen ingen betydelse för att det som belastar vattnet är fisken avföring. När vattnet innehåller amonium/amoniak så startar tillväxten aeroba nitrifikations bakterier som käkar amoniumet och skiter NO2 (nitrit). Nitrit kan skada fiskar även i små mängder. När nitrit har kommit i vattnet startar tillväxten av NO2 käkande bakterier. O dom lämnar restprodukter som NO3 nitrat. Nitrat däremot är ofarligt upp till rätt höga halter 50-100 ppm.
Förloppet att få en "komplett" bakteriekultur tar ca 1 månader.
Det finns många genvägar, allra bäst är att använda ett "gammalt" filter som varit igång minst en månad. Har man det o tar det lugnt med matningen den första tiden så behöver man inte oroa sig alls.
Sen finns det bra bakteriekulturer på flaska att köpa. Följer man instuktionerna så funkar även det kanon.
Sen kan man "plantera" bakterier på lite olika sätt. Använda stenar, sand, inredning från ett ingånget kar. Det bättrar på oddsen avsevärt att allt ska gå smärtfritt vid start.
Att använda "gammalt" vatten är nästan helt verkningslöst, lika så att krama ur ett gammalt filter i det nya karet.
En metod som är underskattat som starthjälp är snabbväxande växter.
Mycket lyse och lite näring typ TMG funkar riktigt bra. Växterna käkar nämnligen amoniumet redan innan det blivit nitrit.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Det ser bra ut Kurtan. Har du testat den skruvade valisinerjan som inte blir så hög? Den funkar hos mig o det blir superfint att plantera några intill stenrösen.
Har funderat på att skaffa 2-3 små vallisniera spiralis och skrota den stora, då den inte är så fin och för stor.
Ursprungligen postat av Mattias777
Det ser bra ut Kurtan. Har du testat den skruvade valisinerjan som inte blir så hög? Den funkar hos mig o det blir superfint att plantera några intill stenrösen.
Kommentar