fråga om nytt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • July 2007
    • 189

    fråga om nytt kar

    hej , jag skaffade ett litet yngel kar för nån vecka sen helt nytt från affären.

    sen tog jag hem gjorde rent det snabbt o lätt som man brukar kunna med nya kar ,

    och sen lät det stå nån vecka med vatten i , sen släppte jag i yngel,ett femton tal i det , nästa dag var precis allihop stendöda , kunde inte fatta vad som var felet, till slut kom jag fram till att det satt nåt fett på glaset på akvariumet, utanför och inuti, det kan inte varit nåt annat som orsakade detta. min fråga är däremot är det vanligt att nya kar är såna? det där fettet har inte jag vart med om förut.

    mvh patric
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #2
    var filtren ochså nya? för nytt vatten utan filterfunktion är inte bra-ingen kultur (tror inte "fettet" var orsaken)
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • July 2007
      • 189

      #3
      jag hade köpt allt nytt samtidigt,

      ny pump och värmare

      Kommentar

      • Patric
        Användare
        • July 2007
        • 189

        #4
        jag fick också höra att det kan varit sånt medel som dom har mellan glas för att dom inte ska fastna. vad det nu är, kändes som fett eller nån olja

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

          #5
          Tog du något vatten från ditt andra kar då du fyllde upp det lilla karet?
          Riktigt tråkigt när sådna saker händer men är det fel på karet som jag inte tror det är så är det ju bara att beklaga oturen.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Patric
            Användare
            • July 2007
            • 189

            #6
            jag tog en del från det andra dom gått i utan problem i flera veckor,

            men mer tillökning på gång så jag behövde flytta dom


            ,gjorde nu också rent "problemkaret" gjorde på samma sätt som sist för övrigt

            fast gjorde rent det nya karet med diskmedel för att få bort fettet dock,

            och i nuläget är det tre nya småttingar som går där , och har gjort i nåra dagar utan nåra problem alls , så nog var det nåt

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              du måste skämta (kan inte vara möjligt att man kan vara en sån noob)
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              Arbetssätt...