Importera fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demasoni
    Användare
    • April 2002
    • 163

    Importera fisk!

    Hej!!
    OM jag ska åka till Thailand/Malaysia i somaar. Kan jag ta med mig discusar hem och hur ska jag göra? MÅsta jag ha några speciella tillstånd, betala extra för fiskfrakt???
    Vill ha råd tack.
    MVH Filip

    Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Hej,
    Det var en artikel om vilka regler som gäller vid import av fisk i Ciklidbladet för några år sedan.
    Lagreglerna finns också angivna på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se
    En artikel i ämnet finns på denna sida http://www.backtonature.org/akvarium...isa.asp?NR=204
    Ciklidhälsningar
    KJell Fohrman

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      #3
      Frågan är hur många du skall ha med dig??? Skall du ta dom "Den rätta vägen" Eller tulla in dom. Den rätta vägen är att dom måste vetrinärbesiktias i det första Eu land planet ankommer till ( oftast Kastrup). Vetrinärstationen i Danmark tar inte Visa och det kostar ca 500 DK kr så du måste ha med dig danska kontanter. Sedan ligger denna ihop med tullen där du måste momsa 25% till.Även här gäller kontanter I DK. Och du behöver kvitto på Thailandköpet.
      För vidare import till Sverige behövs bara ett intyg som du själv hämtar på jordbruksverkets hemsida. Om du sen tar hem mer än typ handbagage så krävs också ett speditionsintyg vilket också kostar också minst 500 DK kr. Men detta går att ordna på plats. Huset jämte.
      Sen ett gott råd. Ha dom i karantän i minst 4-8 veckor beroende på utvecklingen. Och då menar jag inte ens i samma lokal.


      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

        #4
        Litet tillägg bara
        Du måste föravisera 24 timmar innan annars blir det en extra kostnad.

        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • demasoni
          Användare
          • April 2002
          • 163

          #5
          Hej!
          Ok med andra ord känns det inte riktigt lönt att köpa fisk där om det kostar över 1000 kronor bara för tillstånd. Men får väll se, ska ialla fal besöka någon odlare tex Kitti
          MVH Filip

          Malawi, Discus, Malar och Tanganyika
          tropheus chimba
          Fuelleborni Katale

          Kommentar

          Arbetssätt...