Kalksten på öland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jockexx
    Användare
    • April 2006
    • 78

    Kalksten på öland

    Är den ok att ha i ett malawikar?
    Är ju extremt lik BTN i både form och färg.
    Sen att den är basisk är ju bara ett plus.
    Jocke
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Ja, men det är förbjudet att plocka dem. Fast det gäller ju all sten utan markägarens tillstånd. Öland och Gotland har varit lite hårdare på att särskilt inte fossil plockas.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Jockexx
      Användare
      • April 2006
      • 78

      #3
      Har en kompis vars farmor äger ca 200 hektar ända ner till havet uppe vid Djupvik så vi får nog ta nårra stenar.
      Inga farliga metaller man kan råka ut för då?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Då skulle väl Östersjön varit stendöd liksom alla vattendrag på Öland och Gotland?

        Det kan jag inte tänka mig och stenarna är slipade dvs urlakade på allt som kan ändra vattenvärden drastiskt (OK, de höjer KH och pH). De är uppbyggda av korall, inte sediment.

        Och så finns det förstås massor av folk som använder dessa stenar.

        Varifrån kommer denna skräck för naturmaterial? Är det oseriösa akvariehandlare som slår i folk att natursten kan vara giftig och att man ska köpa deras sten för rent ut sagt hutlösa priser?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • January 2005
          • 540

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Då skulle väl Östersjön varit stendöd
          Är det inte det den är på god väg att bli (dock inte pga stenarna)?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av mek
            Är det inte det den är på god väg att bli (dock inte pga stenarna)?
            Död är den definitivt inte, men annorlunda och inte lika trevlig eller ekonomiskt värdefull som innan. Biomassan har aldrig varit högre även om det nu mest verkar vara kläggalger och skarpsill. Torsken som totalt dominerade och "definierade" ekosystemet är främst utfiskad men vad som händer med fortplantningen hos gädda och abborre i Kalmarsund samt vildlax är så vitt jag vet inte kännt (någon som hört något nytt). Samtidigt är ju blåstången på väg tillbaka i innerskärgården. Hade fisken varit tvärgiftig skulle ju varken skarv eller havsörn öka. Och så är skarven troligen på tillbakagång då havsörnen lärt sig äta dem! Skarvexplosionen har så vitt jag vet avstannat åtminstone. Det folk inte förstår är hur extremt förändrad den är utan de tror istället ätt den är "döende". Ett förändrat ekosystem kan vara extremt svårt att ställa om till det ursprungliga. Torskens försvinnande som ekologisk art är en extrem händelse. Ungefär som om vi tog bort alla barrträd förutom några enstaka här och där.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 12 March 2008, 16:35.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Död är den definitivt inte, men annorlunda och inte lika trevlig eller ekonomiskt värdefull som innan. Biomassan har aldrig varit högre även om det nu mest verkar vara kläggalger och skarpsill. Torsken som totalt dominerade och "definierade" ekosystemet är främst utfiskad med vad som händer med fortplantningen hos gädda och abborre i Öresund samt vildlax är så vitt jag vet inte kännt (någon som hört något nytt). Samtidigt är ju blåstången på väg tillbaka i innerskärgården. Hade fisken varit tvärgiftig skulle ju varken skarv eller havsörn öka. Och så är skarven troligen på väg tillbaka då havsörnen lärt sig äta dem! Skarvexplosionen har så vitt jag vet avstannat åtminstone. Det folk inte förstår är hur extremt förändrad den är utan de tror istället ätt den är "döende". Ett förändrat ekosystem kan vara extremt svårt att ställa om till det ursprungliga. Torskens försvinnande som ekologisk art är en extrem händelse. Ungefär som om vi tog bort alla barrträd förutom några enstaka här och där.
              Nu kom biologen fram = ) Kul med lite engagemang!

              Jag har inte heller förstått denna skräck för allt möjligt inom akvariehobbyn. Det börjar inte sällan som ett rykte och slutar som en "sanning" (finns flera trådar som exemplifierar detta)
              //Robert

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Jag försökte kolla upp det där med insamlingsstoppet på Gotland, och fick svaret att de inte bryr sig om när folk plockar för husbehov, utan att förbudet kom till efter att tyska fossilhandlare kommit med lastbilar och hackor och gått lös på raukar.

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1214

                  #9
                  Muuhahaha det lät som tyskar i ett nöt skal
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Jag försökte kolla upp det där med insamlingsstoppet på Gotland, och fick svaret att de inte bryr sig om när folk plockar för husbehov, utan att förbudet kom till efter att tyska fossilhandlare kommit med lastbilar och hackor och gått lös på raukar.
                    HA HA HA. "Tyskfaran" är helt borta nu men när jag var liten så köpte de "alla" hus i glesbygden och snart skulle alla barn tvingas gå i läderhosen och dricka öl ur sejdlar! Killinggänget (Hassan var det tror jag) satte ju spiken i kistan när de ringde EU-informationen och ville få bekräftat att det skulle komma hundratusen tyska läderbögar om vi gick med i EU. Det roliga är att samma retorik används forfarande (eller så är det djupt skrämmande). Mina föräldrar har sagt att det var "gula faran" som var i ropet när de var små och den "återanvände" vad-han-nu-heter-holstein-någonting i en metrokrönika igår. Jag tror inte att dessa tyskar lastbilar fanns mer än i vissa xenofobers fantasi... Men, men. Det finns ju folk som samlar rovfågelägg så varför inte.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #11
                      det är fint med kalksten och det mest positiva är att det blir en fin grön algtillväxt på just dessa stenar, mkt snyggt
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Lite OT

                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        HA HA HA. "Tyskfaran" är helt borta nu .......
                        Är den? 2 stycken gemytliga öldrickare på ett trevligt Gasthaus!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Lite OT



                          Är den? 2 stycken gemytliga öldrickare på ett trevligt Gasthaus!
                          Ja, om det där stället ligger i djupaste Småland och de serverar ofiltrerat veteöl istället för Åbro så är det ju onekligen illa...
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • per-uno
                            NCS Medlem
                            • January 2007
                            • 8

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jockexx
                            Är den ok att ha i ett malawikar?
                            Är ju extremt lik BTN i både form och färg.
                            Sen att den är basisk är ju bara ett plus.
                            Jocke
                            Det är helt OK med ölandssten i akvarier. Har själv haft det i flera år i alla mina tropheusakvarier. Stående mot bakrutan döljer de pumprör och värmare och ger skydd åt blyga eller tillfälligt halvmobbade fiskar. Liggande ovanpå varandra med småbitar emellan bildar de håligheter och krypin för nyutsläppta yngel, som tar sin tillflykt dit, när storebror sätter efter dem.
                            Jag låter alla honor gå så länge de vill med sina yngel och sen spottar de och då klarar ynglen sig själva bland alla stenar. Efter ett par veckor får de vara med sina större syskon utan att behöva vara rädda.
                            För några år sen köpte jag 15 kvm av en som skulle ändra sin garageuppfart och det räcker till många burkar. Kostade tusen kr.
                            Det finns säkert annonser på Blocket eller i någon tidning. Ibland ser man
                            det ligga staplat i trädgårdar, så det är väl onödigt att gräva upp på Öland, om man inte bor där, förstås.
                            Det är roligt att möblera om och fiskarna blir väldigt pigga av det.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              vad-han-nu-heter-holstein-någonting
                              Sveriges mest oprovocerade kändis. Han startade och sålde ett gäng mestadels olönsamma affärsidéer under dotcom-boomen för en obscen massa pengar, och pga det ses han idag som nåt slags affärsguru... Jag har mer respekt för Idol-kändisar.

                              Jag tror inte att dessa tyskar lastbilar fanns mer än i vissa xenofobers fantasi... Men, men. Det finns ju folk som samlar rovfågelägg så varför inte.
                              Och de är tyskar!

                              Jag har f.ö. ett par kassar väldigt fin hålsten från öland - det är sandsten som borrats av sjöborrar nån gång under årmiljonernas gång. Körde också med vit kalksand från öland i ett akvarium, var väldans snyggt.
                              Senast redigerad av Mike_Noren; 12 March 2008, 19:06.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...