Hjälp med Juwel lysramp!!! Hilfe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NewAgeMan
    Användare
    • March 2004
    • 25

    Hjälp med Juwel lysramp!!! Hilfe

    Min lysramp till mitt snart 5 år gamla 180 juwel rio har börjat strula ordentligt.....När man tänder det lyser det i ca 15 sek och sen slocknar det...
    Har bytt lysrör men det hjälpte inte heller...Samma problem kvarstod....

    Det skumma är att om man tänder lysrampen direkt efter den har slocknat av sig själv så funkar det inte att tända den...men om man väntar i 5 min så tänds den igen i 15 sek för att sedan slockna igen =(....

    Hört talas om att vissa av Juwels lysramper skall ha varit mer eller mindre defekta vid tillverkning och uppvisat samma tendens som min....Fast min har funkat kanon i 5 år och först nu blivit kass.....

    Kan man ta isär ljusrampen och byta glimtändare eller nåt sånt?

    Tacksam för svar.

    MVH Jan
    Petenia Splendida...Det närmaste en sjöjungfru man kan ha i sitt kar!!!
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    #2
    Om jag minns rätt sedan jag hade rio 300 så e det kört..
    Din ramp har INGEN glimtändare om det e en gjuten plast box längst med rören, e det det??
    Då e det bara att shopa nytt om jag minns rätt
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • NewAgeMan
      Användare
      • March 2004
      • 25

      #3
      Finns det inget sätt att fixa den själv...Dvs om får upp plasten på ngt sätt?
      Petenia Splendida...Det närmaste en sjöjungfru man kan ha i sitt kar!!!

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • September 2006
        • 304

        #4
        En liten fråga bara... sitter det ett litet rött cirkelformat klistermärke någonstans på rampen? Enligt folket på zoopet så innebär nämligen detta lilla märke att rampen är defekt.
        Jag hade samma problem, fast min ramp var bara lite mer än ett år när den började krångla. Fast det var inga problem att åka till affären och byta rampen.
        MVH

        Kommentar

        • NewAgeMan
          Användare
          • March 2004
          • 25

          #5
          Tack för svaren =)

          Verkar ha fixat det på egen hand.....Hittade ett bra tips på en engelsk sida.....

          The rubber seal for the florescent tube is probably worn out and the electrical contact is wet. Try letting the contacts dry out.
          Experienced the same problem and was told that the ballast was faulty. So I bought a new lighting unit. Tested the old lighting unit just recently (after leaving it in the store room for several weeks) and it was working fine.

          Plockade isär packningarna och Använde hårtork ist och nu funkar allt finfint...Peppar peppar =)

          Mvh Jan
          Petenia Splendida...Det närmaste en sjöjungfru man kan ha i sitt kar!!!

          Kommentar

          • BoMaN
            Användare
            • August 2007
            • 13

            #6
            Tänkte bara tillägga en grej... Det finns om sagt inga glimtändare i dom.. Dom använder sej itället av så kallat HF don.. De är som en elektronisk tändare till röret,, å de att röret tändes efter 5min å inte 5sek är de att den har en automatisk återställning som tar sej lite tid, pga av brandrisk m.m.. å är själva donet paj så är de bara å köpa helt nytt tyvärr,, de går säkert att byta bara donet, men de skulle nog kosta mer än de smakar..

            Kommentar

            Arbetssätt...