Ciklidbladet 2008: ge kritik till er nya redaktör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Ciklidbladet 2008: ge kritik till er nya redaktör

    Hej

    Jag tänkte starta en tråd där ni kan ge tips och råd till mig angående ciklidbladet. Vad var bra och vad var dåligt i mitt första nummer? Ni får gärna gå igenom artikel för artikel. Jag är kanske inte så intresserad av specifik negativ kritik på själva (typ, dåligt skriven) artikeln förutom om jag själv skrivit den, men kommentera gärna på typen av artikeln dvs. jag gillade den här, mer sånt. Jag är också intresserad av sättningen t ex, borde ha delats upp i fler underavdelningar etc, bilden borde ha varit på annat ställe, bildtexten oklar osv.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • johho
    NCS Medlem

    • March 2007
    • 1825

    #2
    Jag ser en klar skillnad på CB idag och för 15 år sedan. Gillar nu när jag studerar på högskola att se mer vetenskap och tycker ändå att många testar att göra olika saker med sina fiskar på ett mer vetenskapligt sätt för att kanske kunna hitta ett beteende som är önskvärt eller vad det nu kan gälla.

    För 15 år sedan var det mer enkla artbeskrivningar och inte så mycket om det runt om. Så det tycker jag är en god utveckling som jag hoppas kommer fortsätta.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Vi kommer att sätta ihop CB 2 nästa vecka så säg gärna något om vad som var bra och vad som var mindre bra nu!

      Jag skulle uppskatta om någon gick igenom hela bladet sida för sida och kommenterade som vi gjorde när vi bytte från litet till stort format. Fast det har ju "satt" sig nu och Christian är en klippa på att sätta tidningen.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag skulle vilja se en variant som är en typ av debattartikel..dvs ett diskussionsämne som man kan skicka in synpunkter och kommentarer till kommande CB. Man diskuterar ju en hel del saker här på forumet, men jag tycker inte det vore fel med en diskussion i CB heller..i ett mindre format givetvis. Det skulle kanske engagera medlemmar som inte är aktiva i forumet men som ändå har ett intresse att dela med sig av sina erfarenheter och åsikter.

        Kanske skriver jag ihop en artikel om mina funderingar runt ett ämne som jag tycker är intressant och så får man debattera om innehållet, ämnet...ja allt möjligt som rör just det ämnet.

        Jag skulle kolla igenom CB men har inte fått tid till det förrän nu Ola...men det är försent nu va?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Jag skulle vilja se en variant som är en typ av debattartikel..dvs ett diskussionsämne som man kan skicka in synpunkter och kommentarer till kommande CB.

          Kanske skriver jag ihop en artikel om mina funderingar runt ett ämne som jag tycker är intressant och så får man debattera om innehållet, ämnet...ja allt möjligt som rör just det ämnet.

          Jag skulle kolla igenom CB men har inte fått tid till det förrän nu Ola...men det är försent nu va?
          Det här är en pågående diskussion så det är aldrig för sent.

          Du menar att vi kommer med ett debattämne typ som omröstningen där man klickar i vad man tycker men istället skriver man en text som sammanfattas? Det låter som ett kul uppslag på en artikel.

          Sedan är det fritt fram att skriva en debattartikel. Svar kommer då i numret efteråt och den som skrev artikeln får bemöta svaren enligt standard i alla tidningar.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det här är en pågående diskussion så det är aldrig för sent.

            Du menar att vi kommer med ett debattämne typ som omröstningen där man klickar i vad man tycker men istället skriver man en text som sammanfattas? Det låter som ett kul uppslag på en artikel.

            Sedan är det fritt fram att skriva en debattartikel. Svar kommer då i numret efteråt och den som skrev artikeln får bemöta svaren enligt standard i alla tidningar.
            Ja det är så jag menade...men det behöver ju inte vara en debattartikel som författaren behöver stå till svars för utan att man släpper ett diskussionsämne. Här finns det ju en uppsjö av diskussionsområden som också kan spinna vidare via forumet..där du som redaktör kan "nypa" kommentarer från forumet och publicera i kommande CB..för att ge diskussionen en ytterliggare bredd.

            En annan del som jag gärna skulle vilja se är t ex "inbjudna" gäster som svarar på frågor via CB..dvs t ex föredragshållare på Ciklidstämman osv...kända hobbyister eller professionella arbetare med ciklider eller djurliv överhuvudtaget. Det finns nog många som har frågor att ställa runt akvarievärldens alla gåtor.
            Det kan vara personer som Spreinat och Konings..eller varför inte ännu närmare med odlare av ciklider i Sverige. Du har ju även en del kontakter via ditt yrke som kanske skulle vara mycket intressant att läsa om och av.

            Personligen så gillar jag CB oerhört mycket nu..det är en fin blandning av lättsam läsning skriven av hobbyaktiva personer men även en del avancerat som ger extra tyngd åt CB. Det är precis lika roligt att läsa om Peters lilla lokal med sydafrikaner som det är att läsa djupgående artiklar av en yrkesskicklig zoolog (eller vad det kallas). Det är just detta som gör CB så härlig..mixen av amatör och proffs...att alla får plats..och att inget ämne är för litet. Jag skulle gärna se lite mer av DIY artiklar och det som nu var på Ciklidstämman om hur man kan stimulera fiskars naturliga beteende i sökande av foder genom olika smarta lösningar är ju ett perfekt exempel på bra och intressanta DIY artiklar.
            Senast redigerad av StefanL; 09 April 2008, 10:48.

            Kommentar

            Arbetssätt...