Salt i Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Jodå ja har testat med o utan salt. Olika mängd dosering fram och tillbaka.
    Med kommunalt vatten och med "egenbrunns" vatten.

Fisken klarar sig helt ok utan salt
    Men med salt/vattenpreparat så visar fisken på ett betydligt "bättre" beteende.

O det är just här jag tror knuten ligger i denna typen av debatter.
    Man gör som man alltid har gjort o är nöjd med det.
    Men man har inte sett skillnaden med vatten-preparering för att man har helt enkelt inte testat.

Så att detta är egentligen två ideologiska frågor.

Är mer-arbetet att testa/utveckla för mycket arbete?

Är jag nöjd med att mina fiskar överlever eller vill jag att dom ska leva optimalt?

Jag tror att på vissa ställen så vinner man mindre än andra på att tillsätta prylar i vattnet. O javisst det finns säkert några få platser där man inte behöver göra nått alls.
    Jag tror oxå att de flesta av oss helt enkelt inte har testat själva utan lyssnar på generella uttalanden o utgår från att överlever fisken så är det perfa för fisken.

Så javisst Rauken man ska inte köpa vad som helst som månglas ut över disk, jag tycker precis som du att man ska frågasätta men framförallt testa själv.
    Senast redigerad av LN; 11 March 2008, 16:35.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Rauken
      Jo vi är ganska bortskämda med vårat vatten. Men som sagt jag är inte emot ev. tillsatser, men det skall finnas skäl och kunskap bakom...
      Skulle själv t.ex. veta vad som fungerar och varför (utan att det blir allt för vetenskapligt). Har lite svårt att köpa försäljningsargument utan vill ha fakta. Är det t.ex. någon som gjort en vattenanalys med och utan beredningsmedel???
      En sak kan jag säga iaf äppelsnäckor dör om man inte använder vattenberedning och har kloramin i vattnet. Jag kan acceptera att man använder prepararat för att förbättra vattnet. Därimot har jag svårt att fatta mängden vatten många anser att man måste byta. Jag byter maximalt 20 % vatten per vecka (totalt) och ändå är jag inte i närheten av dåliga vattenvärden. Trots att jag matar rätt mycket. Jag brukar ligga mellan 0-0.05 i nitrit och runt 0.25 i nitrat innan vattenbyte. I vissa yngelkar byter jag dock ca 50 % per vecka. Men det är kar på ca 100 liter med 40-50 yngel i storlek runt 4-6 cm.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Hittade ett annat inlägg där ja beskriver olika doseringar ja testat.

Jag skulle vilja veta vad ni använder för salt. Jag har ingen lust att köpa Ektozon för hur mycket pengar som helst. Är det vanligt havssalt som är bäst eller....

Appropå vattenbytande så har ja även testat tre olika nitrat test under en tid nu o det kanske är dax för en artikel till CB i ämnet.

Har dessutom lämnat in en artikel till CB där ja beskriver huar man lätt kan minimera vattenbytande. Dock inte publicerad än "suck", men den kanske kommer.

Kommentar

• Hagge
          Användare
          • January 2003
          • 432

Jag är också en förespråkare av MÅTTLIGA mängder salt för ex malawi.

Jag håller fullständigt med "LN" när det gäller ex fiskens lyster/utfärgning och så vidare, man kan tydligt se att saltet gör det där lilla extra (pricken över i:t) när det gäller dessa firrar enligt min egen erfarenhet, de håller sig dessutom friskare med salt än utan (egen högst ovetenskaplig bedömning), samt att saltet faktiskt kan rädda firrarna vid en eventuell nitritchock

MEN det finns alltid undantag och allt är beroende av ens råvatten, jag gillar inte de råd som slentrianmässigt hävdar att man skall ösa på salt (typ 1 dl/100 L vatten). Och i många fall så kan det vara av godo (beroende av fisk/vatten) att inte "pilla" för mycket. För "pillandet" kan göra att vattenvärden far lite väl mycket åt något håll om man inte mäter sig fram och inte doserar korrekt (lämpligt) så att man får stabila värden iaf. Många kanske slentrianmässigt kör i lite bikarbonat och salt och har inte en aning om vart de hamnar i slutändan... Någotsånär stabila vattenförhållanden anser jag är grunden, om man sen gör det med eller utan tillsats är en annan sak. Gör man det med tillsats bör man dock veta vad man pysslar med!

Vad gäller kloramin så kan man använda Askorbinsyra, det neutraliserar kloraminet och är "aningen" billigare än AquaSafe
          /Fredrik

Kommentar

• Rauken
            Användare
            • January 2007
            • 310

Ursprungligen postat av LN
            Hittade ett annat inlägg där ja beskriver olika doseringar ja testat.

Jag skulle vilja veta vad ni använder för salt. Jag har ingen lust att köpa Ektozon för hur mycket pengar som helst. Är det vanligt havssalt som är bäst eller....

Appropå vattenbytande så har ja även testat tre olika nitrat test under en tid nu o det kanske är dax för en artikel till CB i ämnet.

Har dessutom lämnat in en artikel till CB där ja beskriver huar man lätt kan minimera vattenbytande. Dock inte publicerad än "suck", men den kanske kommer.
            Lysande, ser fram emot det.
            Har själv lite planer på ett litet test på vatten, kallt kontra tempererat, med och utan medel. Är även nyfiken på om "strilat" får mindre klor. Vad jag förstått beror det mest på kloramin och vilken kloreringsteknik som kommunen använt. Själv strilar jag alltid mitt vatten, förmodligen utan effekt, men det "känns" bättre. Men då jag har en del kontakter in i vattenlabbsvärlden så hoppas jag som sagt kunna göra några tester snart..
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• Rauken
              Användare
              • January 2007
              • 310

Så att detta är egentligen två ideologiska frågor.

Är mer-arbetet att testa/utveckla för mycket arbete?

Är jag nöjd med att mina fiskar överlever eller vill jag att dom ska leva optimalt?
              ABSOLUT INTE, det är väl snararde det som är det intressanta i hobbyn tycker jag, inte bara att sitta och titta. Det är just genom att testa och ifrågasätta vi läs oss mer, och det är sådan kunskap jag vill ha...

Kommentar

• Rauken
                Användare
                • January 2007
                • 310

Ursprungligen postat av endymion
                Därimot har jag svårt att fatta mängden vatten många anser att man måste byta. Jag byter maximalt 20 % vatten per vecka (totalt) och ändå är jag inte i närheten av dåliga vattenvärden. Trots att jag matar rätt mycket. Jag brukar ligga mellan 0-0.05 i nitrit och runt 0.25 i nitrat innan vattenbyte. I vissa yngelkar byter jag dock ca 50 % per vecka. Men det är kar på ca 100 liter med 40-50 yngel i storlek runt 4-6 cm.
                Håller med fullständigt. Men här misstänker jag att det beror på ganska många olika parametrar. Själv gillar jag t.ex. att ha ganska mycket växter och då hålls ju nitrithalten i schack. Har också märkt att karets genomströmmning spelar stor roll. I mitt ena kar är det ganska bra fart och där samlas inget "bös" på botten. I det andra är det lite för dålig fart och där behöver jag slamsuga botten ganska ofta, vilket ju automatiskt medför vattenbyte
                Ser fram emot LN's nitrattest-test (konstigt ord) eftersom jag med dropptest inte lyckas mäta upp någon förändring..

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Låter perfekt!

Jag visste inte att den fanns när jag satte ihop nr 1 och det får nog skyllas på att tidningen varit utan fast redaktör de senaste tre numren (den låg på "fel" ställe på servern). Nästa är det första med mig "fullt ut" dvs nya artiklar hamnar i min låda och komuniceras med mig. Jag kör med stor sannolikhet din artikel i nästa nummer.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

ABSOLUT INTE, det är väl snararde det som är det intressanta i hobbyn tycker jag, inte bara att sitta och titta. Det är just genom att testa och ifrågasätta vi läs oss mer, och det är sådan kunskap jag vill ha...
                    Jo vi menar samma sak båda två, ja vet. Ja förstår att inlägget kan tolkas negativt, men det är kul att provocera lite ibland för att hålla igång ämnet

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag visste inte att den fanns när jag satte ihop nr 1 och det får nog skyllas på att tidningen varit utan fast redaktör de senaste tre numren (den låg på "fel" ställe på servern). Nästa är det första med mig "fullt ut" dvs nya artiklar hamnar i min låda och komuniceras med mig. Jag kör med stor sannolikhet din artikel i nästa nummer.
                      Helt ok

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Har själv lite planer på ett litet test på vatten, kallt kontra tempererat, med och utan medel. Är även nyfiken på om "strilat" får mindre klor. Vad jag förstått beror det mest på kloramin och vilken kloreringsteknik som kommunen använt. Själv strilar jag alltid mitt vatten, förmodligen utan effekt, men det "känns" bättre. Men då jag har en del kontakter in i vattenlabbsvärlden så hoppas jag som sagt kunna göra några tester snart..
                        Jo ja har oxå en hel del kontakter med vattenkonsulter och har dessutom bra insyn i reningsanläggningar (är ansvarig för två badanläggningar). Jag tog "Växjönördsgänget" med ner i badvattenreningsverket för ett tag sedan.
                        Tror att dom gillade besöket. Det är förvånadsvärt mycket teknik som är exakt samma inom vattenrening - akvariehållning.

Kommentar

• Rauken
                          Användare
                          • January 2007
                          • 310

Jo vi menar samma sak båda två, ja vet. Ja förstår att inlägget kan tolkas negativt, men det är kul att provocera lite ibland för att hålla igång ämnet
                          Tolkade absolut inte ditt inlägg som negativt, var snarare rädd att mitt skulle göra det.
                          Dessutom får vi ju fram lite fakta efterhand som diskutioner pågår...

Kommentar

• faltaren
                            Användare
                            • September 2006
                            • 341

Förresten om jag ringer till kommuen och frågar. Vad är bra värden?

Kommentar

Arbetssätt...