Salt i Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    Användare
    • September 2006
    • 341

Salt i Tanganyika

Hej på er!

Har ett Tanganyika kar med följande fiskar!

Trophues Ikola

Paracyprichromis nigripinnis

Altolamprologus calvus

Synodontis petricola

Crossocheilus oblongus

Anicitrus

Nu till frågan. Salt? Ska jag ha salt i karet? Isf hur mycket? Vilket salt?

Bor i Kristianstad där vattnet för övrigt är perfekt för Tanganyika och Malawi!
    • 432

Varför salt om vattnet redan är perfekt

Personligen tycker jag att den främsta anledningen till att använda salt (för malawi o tanganyika) är att få en konduktivitet på vattnet som liknar den i naturen. Då slipper fiskarna "jobba" mer än nödvändigt för att upprätthålla rätt salthalt i kroppen

Ska man ha salt så fungerar vanligt salt (utan jod) bra. Havssalt innehåller väl förvisso mer av spårämnen och mineraler än det "vanliga" saltet som borrats ur saltfyndigheter på land, men som sagt det är nog konduktiviteten som är grejen

Jag har svårt att tro att det finns kommunalt vatten på många håll som är perfekt, eller ens rätt bra för dessa ciklider, de flesta kommunala vatten är alldeles för mjuka (lågt GH), samt har oftast för låg alkalinitet el. karbonathårdhet (kH)
    /Fredrik

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Håller med föregående talare ang. saltet. Jag brukar dock var mer försiktig med VF el nyhemkommen fisk men vänjer in dem till kranvattnet. Har inte haft några problem el märkt nåt på fisken så jag fortsätter med det.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• faltaren
        Användare
        • September 2006
        • 341

Hmm ok. Så inte salt då? Eller vad säger ni? Vattnet här har väldigt mycket kalk, så det är hårt och KH är hög. Det jag menade med perfekt

Kommentar

• Hagge
          Användare
          • January 2003
          • 432

Ursprungligen postat av TastY84
          Hmm ok. Så inte salt då? Eller vad säger ni? Vattnet här har väldigt mycket kalk, så det är hårt och KH är hög. Det jag menade med perfekt

Ja, men då så! Kolla vilken konduktivitet kommunen har i sitt vatten, skulle den vara alltför låg så skulle jag personligen ha använt salt för att hamna mer rätt. Men det kan ju vara tokigt att göra snabba förändringar, kanske bättre att vänja in dem etappvis i vatten med högre konduktivitet

En konduktivitetsmätare är att föredra om man skall hålla på med salt.. Men troligtvis har ditt vattnet redan ganska hög konduktivitet antar jag, och slipper man hålla på med tillsatser så är ju det perfekt =stabila vattenvärden
          Senast redigerad av Hagge; 11 March 2008, 11:40.
          /Fredrik

Kommentar

• Rauken
            Användare
            • January 2007
            • 310

Ursprungligen postat av Hagge
            och slipper man hålla på med tillsatser så är ju det perfekt =stabila vattenvärden
            Håller helt med där. Så länge fisken mår bra utan att man justerar på vattnet anser jag det vara bäst att låta bli. För som Hagge skriver kommer det förmodligen leda till ett varierande vatten.
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• faltaren
              Användare
              • September 2006
              • 341

Okej kan man kolla det på kommunens hemsida eller? Ja vattnets PH är väldigt stabilt, kvittar typ vad jag gjort innan. Det sjunker inte iaf. För övrigt så ser fiskarna nöjda ut. De är pigga och äter osv. Det gäller alla i karet, även de som varit där länge.

Kommentar

• faltaren
                Användare
                • September 2006
                • 341

Hitta detta http://www.kristianstad.se/templates...e____2560.aspx

Kristianstad är i mitten typ, jag kan inte vilka mineralvärden etc det ska vara. Kan ni kolla? Ni som är proffs
                Senast redigerad av faltaren; 11 March 2008, 13:24.

Kommentar

• Hagge
                  Användare
                  • January 2003
                  • 432

Vad vattnet har för konduktivitet framgår ej. Konduktivitet mäts i mS/m el uS/cm och är ett mått på vattnets elektriska ledningsförmåga. Det utgörs av mängden lösta salter i vattnet (inte nödvändigtvis NaCl (bordssalt) dock). Eftersom du har ett vatten med ganska hög totalhårdhet (främst genom kalcium, magnesium) så är det sannolikt så att även konduktiviteten är hög.

Man brukar mäta konduktiviteten, i den länk du anger sägs att alla vattenanalyser finns tillgängliga (och är naturligtvis offentliga) hos C4 teknik (tekniska verksamheten i kommunen) -slå en pling och fråga om du vill ta reda på mera!
                  Senast redigerad av Hagge; 11 March 2008, 14:02.
                  /Fredrik

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Bara för att alla i tråden varit emot salt så är jag för

Vårt kranvatten är mil ifrån det vatten som fisken simmar i i sjön.
                    Har man man kommunalt vatten så har vattnets sammansättning en helt annat innehåll. det handlar inte bara om konduktivitet utan en brist på många mineraler.

Fisken kommer säkert att klara sig (de flesta fiskar vi håller i akvarium tål mycket mera än vad som egentligen är bra för dom)

MEEENNNN en tillsats av salt (mineraler) gynnar fisken.
                    Det säljs t.o.m idag mineralpreparat som är avsedda att justera vårt kranvatten närmare sjövatten.

Problemet med salttillsatts diskusioner är att väldigt få jämför reultatet, fiskens beteende, utfärgning, matglägje, lekvilja osv.
                    I mitt vatten i mina akvrarium så lever fiskarna helt ok utan salt men med salt så färgar, leker, äter fisken betydligt bättre o ja vill hålla min fisk så optimalt ja kan.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Rauken
                      Användare
                      • January 2007
                      • 310

Är faktist inte emot salt, tycker bara att man inte skall använda det om det inte BEHÖVS...
                      Men om man som i ditt fall ser skillnad, så skall du självklart fortsätta att salta. Det jag vänder mig emot är tillsatser av olika preparat utan anledning. Vet att man i en del affärer med mindre kunnig personal blir rekomenderad att tillsätta både det ena och det andra. Känns mer som om anledningen är att få sälja...
                      Vore kul att få veta hur mycket nytta t.ex. vattenberedningsmedel gör. Som ickekemist tycker jag det låter lite hokuspokus att t.ex. tungmetaller skall kunna neutraliseras som det bl.a. påstås.

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Ursprungligen postat av LN
                        Bara för att alla i tråden varit emot salt så är jag för

Problemet med salttillsatts diskusioner är att väldigt få jämför reultatet, fiskens beteende, utfärgning, matglägje, lekvilja osv.
                        I mitt vatten i mina akvrarium så lever fiskarna helt ok utan salt men med salt så färgar, leker, äter fisken betydligt bättre o ja vill hålla min fisk så optimalt ja kan.
                        Och det har du gjort eller konstaterat?
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• endymion

Jag personligen vräker i vattenberedningsmedel. Testade halv dos först när jag flyttade till Växjö men jag såg att fisken inte trivdes. Så nu kör jag kloramindos + lite extra. Dessutom kör jag med bikarbonat i vattnet men jag använder inte salt förutom när fisken fått skador eller sjukdomar.

Men sedan beror det ju på vad man har för vatten att börja med. Jag misstänker att gotland har ett vatten som är så nära Tangayikavatten man kan komma i Sverige.

Kommentar

• Rauken
                            Användare
                            • January 2007
                            • 310

Ursprungligen postat av endymion
                            Jag personligen vräker i vattenberedningsmedel. Testade halv dos först när jag flyttade till Växjö men jag såg att fisken inte trivdes. Så nu kör jag kloramindos + lite extra. Dessutom kör jag med bikarbonat i vattnet men jag använder inte salt förutom när fisken fått skador eller sjukdomar.

Men sedan beror det ju på vad man har för vatten att börja med. Jag misstänker att gotland har ett vatten som är så nära Tangayikavatten man kan komma i Sverige.
                            Jo vi är ganska bortskämda med vårat vatten. Men som sagt jag är inte emot ev. tillsatser, men det skall finnas skäl och kunskap bakom...
                            Skulle själv t.ex. veta vad som fungerar och varför (utan att det blir allt för vetenskapligt). Har lite svårt att köpa försäljningsargument utan vill ha fakta. Är det t.ex. någon som gjort en vattenanalys med och utan beredningsmedel???

Kommentar

• faltaren
                              Användare
                              • September 2006
                              • 341

Gillar hur du tänker Rauken, sväljer inte allt som sägs. Vill ha lite konkreta bevis. Sån är jag med! Men än så länge så verkar fiskarna trivas så jag skippar saltet så länge. Jag bytar 30-50 % varje vecka så jag tänkte på det du sa om att hålla det stabilt. Har igen utrustning för att mäta heller.

Kommentar

Arbetssätt...