Discus lekpar. behöver hjälp?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • speed_bye

    Discus lekpar. behöver hjälp?!

    jag ahr inskaffat mig ett lekpar dom e ungefär 3-4år gammla. mitt ph är väldigt högt det är 7,8 ungefär. jag har köpt pelletrerad svart torv lr va det heter. och stoppat i. Jag undrar hur mjukt vatten ska det vara när discus ska börja leka??? och temperaturen? min e på 29c
    MVH Jonas

    har et 188 liters med ett disucs lekpar(14-15cm) , 2st 6cm (ungdiscusar)och ett asistrus lekpar.
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    7.8 är juh väldigt högt för diskus..pH ska ligga på ca 6.5 för diskus
    29c är nog bra...

    /HeNke Óò

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

      #3
      var inte så säker att dom börjar leka i första taget efter att dom flyttat.
      dom kan förvisso leka direkt också men det finns inga garantier.
      PH bör ligga en bit under 7 och hårdheten bör vara ganska låg.
      kolla upp vad ditt kranvatten har för värden, du kan få laborera en del med det men inget är omöjligt.

      ett gott råd är att skaffa en stor dunk på 100-200 liter och bereda vatten där så att du alltid gör vattenbyten med ett vatten som har rätta värderna, det är ganska viktigt för yngel att det inte diffar i vattenvärden hela tiden.
      när du börjar mata yngel sedan så kräver det så stora och täta vattenbyten att vattnet inte hinner justeras av enbart torv i filtrena innan det är dax att byta igen och då kommer ditt akvarievatten snart att ha samma värden som ditt kranvatten.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2002
        • 157

        #4
        Hej!
        Du bör sänka pH till 6,8 hårdhet runt 5-6, du kan också köpa skånemyllantorv den räcker ett år minst och sänkerpH bra,OBS: Den ska
        vara absolut fri från kemiska tillsatser. Skånemyllan kostar kring 80
        kr, den är en stor fyrkantig bal. Lycka till mvh Ann-Marie

        Kommentar

        • speed_bye

          #5
          jag har en 188 liters burk med bara det paret och en blomkruka med en fluval3 pump med ett stort gavel filter med torv bakom filtret. så har jag satt en syresten vid filtret det ska öka effektiviteten på filtret har jag hört. Temp hos discusarna är 30c. vad ska man tänka på om man vill ha dom at leka??

          har et 188 liters med ett disucs lekpar(14-15cm) , 2st 6cm (ungdiscusar)och ett asistrus lekpar.

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

            #6
            du skriver inte hur stora dina Discusar är men om dom är vuxna så sänk tempen till 28-29 grader.
            Syrestenen framför filtret gör varken till eller från.
            jag har själv gjort samma tankevurpa men sysesättningen av vattnet åstakommes av att vattnet cirkulerar från botten till ytan och inte av att man tillför luftbubblor i vattnet.

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • January 2003
              • 432

              #7
              Det Kan ta ett tag innan torven sänker pH (beroende av mängd torv och filtrering). Det finns även andra sätt at sänka pH om det krisar. kH är av avgörande betydelse för pH-sänkningen!

              Med vänliga hälsningar



              F.H.
              /Fredrik

              Kommentar

              • speed_bye

                #8
                Mina discusar e runt 15cm ja man kan säga att dom e fullvuxna i akvarium. jag har fyllt en nylonsoca som rummer 0,6L med pelletrerad svart torv. Vad ska man mata dom med så att det kan stimulera till lek??? MVH Jonas

                har et 188 liters med ett disucs lekpar(14-15cm) , 2st 6cm (ungdiscusar)och ett asistrus lekpar.

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • January 2003
                  • 432

                  #9
                  Svarta mygg sägs stimulera till lek!

                  Med vänliga hälsningar



                  F.H.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • speed_bye

                    #10
                    Okej tackar.. Det har uppstått ett problem med Hanen i paret. Det uppstog för 4 dagar sen.. Allt började med att jag bytte lite vatten typ 1/5 del. Sen efter någon timma så började hanen simma runt som en tok. Han slog i kanterna i akvariumet. Men honan mådde jätte bra. Senare på dagen la hanen sig på botten och flämtade som en tok och han simmade upp till ytan och la sig på sidan. jag bytte halva akvariet då mådde han bättre. va som vanligt. jag matade dom dagen där på så fort efter han hade smakat på maten så fick han sina vilda ryck.. jag bytte lite till. då blev han lite bättre. Sen idag matade jag som vanligt. Då fick han ryckena igen men mycket midre ryck.. så har jag upptäckt att han andas fortare än vanligt med båda hjälarna. jag matar dom mest med discus quick och blandar lite med vita mygg och röda mygg larver. tempen är på 29-30c.. Dom går i ett kalt akvarium med en blomkruka och en Fluval3 pump med ett stort gavelfilter. och i går satte jag ner en syresten. jag undrar om han har blivit sjuk.. nån som kan ge förslag och isåfall behandlings råd. jag kan tänka mig parasiter i gälarna lr nått sånt?? vad tror ni?? MVH Jonas som behöver all hjälp han kan få.

                    har et 188 liters med ett disucs lekpar(14-15cm) , 2st 6cm (ungdiscusar)och ett asistrus lekpar.

                    Kommentar

                    • speed_bye

                      #11
                      någon som vet vad jag ska göra.. jag har bytt till ett nyare filter nu för det gammla kom det ingen cirkulation genoom nästan.. han andas lite bättre nu efter jag har haft i havssalt och höjt tempen till 31c. vad kan man annars ge den för medecin??

                      har et 188 liters med ett disucs lekpar(14-15cm) , 2st 6cm (ungdiscusar)och ett asistrus lekpar.

                      Kommentar

                      • Johan1
                        Användare
                        • May 2002
                        • 390

                        #12
                        Ha ett visst tålamod med ditt lekpar, Mata på och sköt dom då det gäller vatten kan pH behövas sänkas något till kanske 6, detta är dock inget krav för lyckad odling.

                        Mera info finns på "diskus cd"

                        Johan Nilsson
                        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                        Kommentar

                        Arbetssätt...