Är detta dovii eller?
Dovii
Kollaps
X
-
Dovii
Taggar: Ingen -
-
-
Japp det är Dovii ,en fisk jag faktist saknar och är lite på jakt efter.
Finns dock ingen affär i Stockholmsområdet som har dem inne just nu:-/
Dem Dovii jag hade en gång i tiden är nog dem fiskar som har gett mig mest inom hobbyn.
/DanneKommentar
-
Nu när 3:e generationen börjar blir riktigt stora (32+25 cm ca) så trivs jag alldeles utmärkt med dem. De går i ett eget 720 l kar tillsammans med lite yngel som de har skött om sedan i december.
Jag skulle vilja ha ett större kar till dem, men de planerna ligger fortfarande en bit in i framtiden.
Det är nog tyvärr så man måste hålla doviin, i ett ensamt kar, för annars blir det för jobbigt för övriga invånare. De håller hela tiden ett revir och de försöker ständigt utvidga det.
Hanen anser att hans revir sträcker sig en bit utanför karet, för så fort jag närmar mig så kommer han fram och gör utfall mot mig.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Kommentar
-
Jag har haft dovii i 9 år nu. Vid 2 tillfällen har jag gjort mig av med de vuxna fiskarna, men turligt nog sparat ett fåtal yngel.
Nu när 3:e generationen börjar blir riktigt stora (32+25 cm ca) så trivs jag alldeles utmärkt med dem. De går i ett eget 720 l kar tillsammans med lite yngel som de har skött om sedan i december.
Jag skulle vilja ha ett större kar till dem, men de planerna ligger fortfarande en bit in i framtiden.
Det är nog tyvärr så man måste hålla doviin, i ett ensamt kar, för annars blir det för jobbigt för övriga invånare. De håller hela tiden ett revir och de försöker ständigt utvidga det.
Hanen anser att hans revir sträcker sig en bit utanför karet, för så fort jag närmar mig så kommer han fram och gör utfall mot mig.
Att dem måste gå själva gick relativt snabbt upp för mig också men det är jag beredd att ta då jag verkligen gillar allt med just Dovii!
Min Dovii hane gjorde ju utfall mot katterna:-)
/DanneKommentar
-
Jag kanske skall dra upp en kull?
Här är hanen när han vaktar.
Åter till CA
-
http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=51079
Dessvärre bor du ju en bit bort.
/DanneKommentar
-
http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=51079Kommentar
-
http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=51079Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Jag har ett 20-tal just nu, och det är dags att skilja dem från föräldrarna.
Som vanligt när ynglen passerat 2.5-3 cm så börjar de knapra på föräldrarna och då är det efter ett tag ingen trevlig syn att se.
Det här är en sak som förundrar mig lite, ibland så vårdar föräldrarna ynglen väldigt länge. De leker ibland ännu en gång även när de vårdar yngel, detta blir det ju inget av.
Men andra gånger så blir föräldrarna rent mordiska och tar helt enkelt död på ynglen innan de leker igen.
Jag har än så länge inte kunnat lista vad det är som triggar dem till dessa, så pass, olika beteenden.
Någon som vet?Åter till CA
-
Jaguarerna gör ju samma sak och jag har försökt o lista ut varför de gör så och går bet på det.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Jag har ett 20-tal just nu, och det är dags att skilja dem från föräldrarna.
Som vanligt när ynglen passerat 2.5-3 cm så börjar de knapra på föräldrarna och då är det efter ett tag ingen trevlig syn att se.
Det här är en sak som förundrar mig lite, ibland så vårdar föräldrarna ynglen väldigt länge. De leker ibland ännu en gång även när de vårdar yngel, detta blir det ju inget av.
Men andra gånger så blir föräldrarna rent mordiska och tar helt enkelt död på ynglen innan de leker igen.
Jag har än så länge inte kunnat lista vad det är som triggar dem till dessa, så pass, olika beteenden.
Någon som vet?Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Dovii är grejer, vore kul att testa nån gång. Hur stora akvarier brukar ni hålla dem i?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
Kommentar