Bygga stenröse med avloppsrör som stomme

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

Jag har ofta använt elrör (är väl också PVC-rör) som grottor och lekrör, bland annat för L-malar förr i tiden. Jag har då inte märkt att det på något sätt skulle ha negativ inverkan på vattnet.

Köp vanligt akvariesilikon (går även med ex ÖB:s silikon märkt endast "silicon" -den är läpmplig för akvariebruk), rugga rörens yta och smeta på bra med silkon så borde det hålla ihop bra...
    /Fredrik

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Ursprungligen postat av Hagge
      Jag har ofta använt elrör (är väl också PVC-rör) som grottor och lekrör, bland annat för L-malar förr i tiden. Jag har då inte märkt att det på något sätt skulle ha negativ inverkan på vattnet.

Köp vanligt akvariesilikon (går även med ex ÖB:s silikon märkt endast "silicon" -den är läpmplig för akvariebruk), rugga rörens yta och smeta på bra med silkon så borde det hålla ihop bra...
      Låter bra... eftersom det är samma rör som ofta används till saltvattenakvarier så borde det inte innehålla något farligt.

Funderar på att säkra dem med buntband + silikon. Eftersom de skall ligga under stenar så behöver de inte sitta ihop så fruktansvärt utan framförallt hålla formen... tanken var väl att även fästa tunnare stenar på rören för att dölja dem. Det går väl också bra att stapla stenen i akvariet, men det är mer pill när det ligger i vattnet.

Akvarie silikon eller ÖB silikon säger du, vad skall det innehåller eller framförallt vad får silikon för akvariet inte innehålla?!
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

Här skall stenröset vara

OK, i detta hörnet tänkte jag att mitt stenröse skall placeras.

I botten ligger det en ganska bastant sten på några kilo nere i sanden. Den tänkte jag skulle vila uppe på rören. Sedan blir det nog något mer rör ovanpå rören men innanför stenen mot kortsidan för att bygga upp höjd.
        - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Ett första försök

OK, dags att testa lite...

Tog med mig rör från jobbet igår och nu har jag provkarvat lite för att testa hur det kan se ut. Eftersom det är spillmaterial så är det bara att slänga och börja om från början ifall det inte blir bra första gången.

Bild 1:
          Ett första test att karva ur ändan för att rören skall passa ihop bättre så att det blir en grotta och inte tunnel.

Bild 2:
          Det högra röret skall ligga längs kortsidan

Bild 3:
          Detta tror jag blir en bra bas.
          - Det bortesta röret blir en ganska lång grotta med ingång från höger.
          - Det hitersta skall ha ingången i hålet på sidan och en sten skall täppa till själva röröppningen.
          - Mellan rören kommer jag sätta ett mindre rör för att kunna fixera rören i denna ända. Det en skall kortas av och blir samtidigt en mindre ingång (50mm) till ytterligare en grotta.
          - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

Kanske jag bara skall stapla stenar strategiskt runt rören för att dölja dem.

Gjorde ett litet test för att se hur det kan se ut... tror att de kan bli riktigt bra!
            - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

tips

Du kan ju spackel/måla rören med svart akvasilikon, så är du säker på att ingen grått syns mellan stenarna!!!
              540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

Ursprungligen postat av slarvid
                Du kan ju spackel/måla rören med svart akvasilikon, så är du säker på att ingen grått syns mellan stenarna!!!
                Jag har funderat på detta lite... kan man strössla dem med sand precis efter att man strukit på silikonen? (lite som strössel på mjukglass ).

Tänkte att man även kan göra det någon cm in i den synliga delen av röret så kanske det smälter in bra även om de gräver bort den mesta av sanden.
                - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• slarvid
                  Användare
                  • December 2007
                  • 517

funkar säkert... så gör många med frigoliten på botten i karen har jag läst i trådar här förut...
                  540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jodå det fungerar ypperligt. Det enda man ska tänka på litegrann är att inte ha för fin sand att strö på för då blir färgen på silikonet bara mattare och ger inte intryck av att likna sanden alls. Jag hade på blästersand på modulfogarna och det ser inte så bra ut direkt..hade varit bättre att lämna dom helt svarta för då hade de smält in bättre med svartmålade rutorna.

Vad har du för sandtyp?

Kommentar

• Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

Ursprungligen postat av Malawe
                      Jodå det fungerar ypperligt. Det enda man ska tänka på litegrann är att inte ha för fin sand att strö på för då blir färgen på silikonet bara mattare och ger inte intryck av att likna sanden alls. Jag hade på blästersand på modulfogarna och det ser inte så bra ut direkt..hade varit bättre att lämna dom helt svarta för då hade de smält in bättre med svartmålade rutorna.

Vad har du för sandtyp?
                      Lite blandat... men den största mängden är fin rådasand (0,33 mm står det på påsen). Jag har även grövre sand i akvariet som jag kan göra rent och "strössla" med.
                      - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Det kan vara en bra idé att blanda lite eller använda den sand som ska vara i akvariet. Rådasand 0,33mm är som blästersanden skulle jag tro. Har haft den men kommer inte ihåg exakt hur fin den var.

Kommentar

• slarvid
                          Användare
                          • December 2007
                          • 517

skiffer??

Man kanske kan knäcka skiffer i remsor o bygga med, typ som när man kaklar kök. Det borde maximera utrymmet i karet och minimera onödig sten! fast man får ju sätta den
                          åt samma håll i massa lager... då kan man ju få vilken ytterform man vill på röset...
                          540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
                            Användare
                            • January 2008
                            • 809

Ursprungligen postat av slarvid
                            Man kanske kan knäcka skiffer i remsor o bygga med, typ som när man kaklar kök. Det borde maximera utrymmet i karet och minimera onödig sten! fast man får ju sätta den
                            åt samma håll i massa lager... då kan man ju få vilken ytterform man vill på röset...
                            Det är ingen dum idé alls! Istället för att se den plana sidan på skiffret så får man en väldigt ojämn kant! Kan vara mycket snyggt ifall man vill bygga en platå.
                            - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Peter_A_F
                              Användare
                              • January 2008
                              • 809

Klet och kladd...

Jag använde stripes för att sammanfoga delarna vilket gör att jag slipper att använda någon form av lim till det.

Nu har jag kletat på silikon och "strösslat" lite sand och sten på strategiska ställen... får se om det sitter kvar imorgon... annars får jag fylla på.
                              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• tjornpatrik
                                Användare
                                • August 2006
                                • 830

De ser ju ut att bli riktigt bra!!

Kommentar

Arbetssätt...