Bygga stenröse med avloppsrör som stomme

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Kan bara hålla med. Ser verkligen spännande ut.
    Ja smyger med i tråden och kanske plankar några av dina ideer Peter.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Ursprungligen postat av patriks155
      De ser ju ut att bli riktigt bra!!
      Ursprungligen postat av LN
      Kan bara hålla med. Ser verkligen spännande ut.
      Ja smyger med i tråden och kanske plankar några av dina ideer Peter.
      Kul att ni tycker det!
      Och LN du är välkommen och säg förädla istället för att planka (skapar du något så lägg in bilder i denna tråd!!!)

Jag är förvånad över hur enkelt och snabbt det har gått fram tills nu... får se ifall allt ramlar av när jag tar i det imorgon... nä det skall nog gå bra!

Tanken är nu att min stora sten skall ligga över den vänstra delen av rören och så skall jag göra en liknande historia (fast mer kompakt ) av 50 mm rör för att skapa en nivå till.
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• slarvid
        Användare
        • December 2007
        • 517

va kostar rören?

om man nu inte råkar jobba med såna...
        540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Ursprungligen postat av slarvid
          om man nu inte råkar jobba med såna...
          Gissar att jag använt något under metern och på K-Rauta kostar det 109 kr och då sitter det en muff på... gissar att det går att hitta ännu billigare utan.

- 720 liter med Malawi.

Kommentar

• slarvid
            Användare
            • December 2007
            • 517

lavasten

Man kan borra i lavasten säger folk... tänkte som tips bara... man kan klä den med det och surra fast runt rören, även såga ur för ingångarna så de döljs helt borde nog funka...(rena antaganden från min sida då ja inte provat själv, men borra o sågat vet jag folk som klarat)
            540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
              Användare
              • January 2008
              • 809

Man kan borra i lavasten säger folk... tänkte som tips bara... man kan klä den med det och surra fast runt rören, även såga ur för ingångarna så de döljs helt borde nog funka...(rena antaganden från min sida då ja inte provat själv, men borra o sågat vet jag folk som klarat)
              Idén är kanske inte helt dum, men jag är inte störtförtjust i lavasten... har två i akvariet och tycker inte de passar in speciellt mycket. Kommer nog hamna underst i det andra stenröset.
              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

Bygget fortsätter...

Var på Ciklidhuset i Lerum och köpte en sten... skulle varit skiffer men blev någon öländsk kalksten vilket nog blir bra... kanske lite röd bara.

Byggde ihop en liten andra platå med lite öppnare rörlösning...

Provstaplade stenar på rörlösningen och jag tror att det kan bli riktigt bra! Det var nog ganska mycket överkurs att silikona fast grus på rören...

Tanken är att jag kommer att hälla sand på de röda stenarna för att få känslan av sandbotten en nivå upp...
                - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ser ju alldeles perfekt ut Peter! Snyggt jobbat. En idé är att du försöker få upp den lite när den ligger i karet annars blir ju ingången under stenröset gömt av sanden..om de nu inte gräver fram den tydligare. I vilket fall som helst..mycket bra idé!

Kommentar

• slarvid
                    Användare
                    • December 2007
                    • 517

grund??

lägga 2 avlånga stora stenar under hela... blir mer att gömma sig i under om de gräver oxå!!!
                    540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

Ursprungligen postat av Malawe
                      Ser ju alldeles perfekt ut Peter! Snyggt jobbat. En idé är att du försöker få upp den lite när den ligger i karet annars blir ju ingången under stenröset gömt av sanden..om de nu inte gräver fram den tydligare. I vilket fall som helst..mycket bra idé!
                      lägga 2 avlånga stora stenar under hela... blir mer att gömma sig i under om de gräver oxå!!!
                      Kanske kan vara idé att höja den något... jag får se hur det verkar när det kommer i akvariet. Det ligger frigolit i botten så det höjer ju allt lite...

Alternativt är att lägga upp hela konstruktionen på tvärgående rör underst. Antingen 16, 32 mm el rör eller 50 mm rör... Gillar att ha ett jämt underlag vilket det inte skulle bli ifall man ställde upp det på sten...
                      - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Hagge
                        Användare
                        • January 2003
                        • 432

Jag hoppas att du lägger upp bilder på det färdiga resultatet, det verkar bli riktigt bra iaf!
                        /Fredrik

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

Bilder kommer...

Äsch, blev inte riktigt som jag tänkt mig... får sitta och titta på det en vecka eller så för att få idéer för hur jag skall göra det bättre...

Jag missbedömde storleken på akvariet ganska grovt... bakgrunden tar ganska mycket plats. Funderar på att ta bort en bit för att få större utrymme åt stenröset, den är redan skarvad sedan innan...
                          Senast redigerad av Peter_A_F; 09 March 2008, 16:28.
                          - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Peter_A_F
                            Användare
                            • January 2008
                            • 809

Det får nog bli ett andra försökt på detta... känns som det blev väldigt uppstaplat samt väldigt nära frontrutan.

Eftersom akvariumet bara är 50 cm djupt och bakgrunden tar ca 10-15 just där... blir det för grunt för att kunna stapla så högt som jag ville.

Får funderar lite på detta och bygga om nästa helg... eller kanske innan om jag får tid.
                            - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• wofflan
                              NCS Medlem
                              • September 2003
                              • 660

testa med lite mer rundade stenar så blir det nog ännu bättre
                              roligt projekt
                              Mvh Fredrik

Kommentar

• Peter_A_F
                                Användare
                                • January 2008
                                • 809

Ursprungligen postat av wofflan
                                testa med lite mer rundade stenar så blir det nog ännu bättre
                                roligt projekt
                                Ja det kan vara en idé att använda lite mer rundade stenar.

Men jag får nog inse att det inte går att få till den höjd som jag tänkt mig eftersom akvariet är för grunt... men skall bolla runt grundidén lite så får jag se hur det går.

Håller er underrättade på nya upptåg runt mitt stenröse.
                                - 720 liter med Malawi.

Kommentar

Arbetssätt...