Akvarieteknik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yonaz
    Användare
    • January 2006
    • 227

    Akvarieteknik

    Verkar vara helt jäkla omöjligt att få tag på fina fiskar här uppe i norr. Men jag såg att Akvarieteknik hade hemma både midas och bifasciata. Någon som vet om de är fina? Eller om det överhuvudtaget är rätt arter, ibland brukar ju grossisterna ha fel...
    5000 liter hemma!
    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Jag vet inte hur de är med ciklider, men jag har beställt fisk från dem tre gånger, alla gångerna var de felidentifierade eller såldes under fel namn.

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

      #3
      Ursprungligen postat av Yonaz
      Verkar vara helt jäkla omöjligt att få tag på fina fiskar här uppe i norr. Men jag såg att Akvarieteknik hade hemma både midas och bifasciata. Någon som vet om de är fina? Eller om det överhuvudtaget är rätt arter, ibland brukar ju grossisterna ha fel...
      Vad det gäller Midas så vet jag inte, men dom är ju allt som oftast uppblandade med Labiatum tyvärr, Bifasciatan bad jag min lokala handlare att ta hem så jag har några små på 4-5 cm och jag sätter mina pengar på att det är Synspila, vet att deras Dovii är Jaggor också..
      Mvh Jocke
      Senast redigerad av JockeB; 04 March 2008, 15:07.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Yonaz
        Användare
        • January 2006
        • 227

        #4
        Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att få rätt fisk. Kommer ihåg en killa som beställde festae här uppe i Umeå och fick nån dvärgciklid!
        5000 liter hemma!
        http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av Yonaz
          Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att få rätt fisk. Kommer ihåg en killa som beställde festae här uppe i Umeå och fick nån dvärgciklid!
          Problemet tycker jag är att har man fått in nått annat än det man har beställt och får det även bekräftat, så säljer man det ändå vidare som det man har köpt in dom som, vet inte hur många gånger jag har fått påpeka det under åren, mycket dåligt enligt min mening..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Yonaz
            Användare
            • January 2006
            • 227

            #6
            Ja verkligen dåligt. De borde väl vara så pass kunniga att de ser skillnad på fisken tycker man. Sen är det ju bara att ändra infon till butikerna som köper fisken.
            5000 liter hemma!
            http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #7
              Jag tycker inte man ska lägga all tyngd på akvarieteknik. När vi beställer fisk så får vi alltid det vi har lagt i ordern. Skulle snarare tro att det är affärerna som beställer fel när en kund kommer in och vill ha en viss sort.

              Däremot kan jag bekräfta det där med akvarietekniks P. dovii, det ÄR P. managuense.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Jag tycker inte man ska lägga all tyngd på akvarieteknik. När vi beställer fisk så får vi alltid det vi har lagt i ordern. Skulle snarare tro att det är affärerna som beställer fel när en kund kommer in och vill ha en viss sort.

                Däremot kan jag bekräfta det där med akvarietekniks P. dovii, det ÄR P. managuense.
                Var inte riktat specifikt till akvarieteknik, jag menar rent allmänt i alla led, man säljer oftast vidare det som man har köpt dom som även om någon säger eller man vet att det inte är den arten, Jag snackar givetvis om CA nu.. Sen VET jag att min handlare i alla fall beställer det jag ber om och inget annat, jag och även han ser ju vad som står på listorna, sen är det inte det i alla fall.. Det är just det jag menar är tråkigt, då kanske man får betala för en dyr art men det kommer en billigare, och handlarn kanske inte hade tänkt tagit hem dom utan gör det bara åt dig, då står man ju där, nu vet jag i och för sig att min handlare inte kräver att jag ska ta fisken om det inte är den art som jag inte beställt men endå...
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  #9
                  Kolla på mig som fick Synspilus istället för Zonata, måttligt glad för det Just Doovi, Fredrischstahli, Managaguensis har jag erfarenhet av att butiker får fel av ibland, ialf i Göteborgsområdet.

                  Jonas: har du hört med typ akvarielagret eller någon om de kan skicka CA till dig, borde ju inte vara några större problem egentligen. Vet ju att de kan packa för fyra dagar utan problem. Är det större fisk kan det ju bli komplicerat men mindre borde ju gå bra.

                  Sen vet jag däremot att senast jag ville ha fisk från Sandby var problemet att de två större transportföretag jag ringde inte tog levande gods.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    Användare
                    • April 2007
                    • 234

                    #10
                    :d

                    Vet bara egentligen att akvarieteknik fortfarande är lite i sin linda...
                    De är relativt nya men som sagt var...jag har märkt att kvaliteten är lidande samt tyvärr att de ibland kan skicka fel fisk eller någon typ av ej angiven fisk på listan till de butiker de levererar till.
                    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                    16500liter odlingskar.
                    3500liter vardagliga.
                    6kbm tempererad damm.
                    MvH
                    Daniel
                    0735-433428

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Yonaz
                      Ja verkligen dåligt. De borde väl vara så pass kunniga att de ser skillnad på fisken tycker man. Sen är det ju bara att ändra infon till butikerna som köper fisken.
                      Håller med dig, men att se skillnad mellan olika arter av viejor som endast är 4-5 cm kräver sin man. Förr kallades allt som oftast loiselli för friedrichshalli vilket inte var så konstigt eftersom de är ganska lika varandra, speciellt för ett otränat öga. Men inte tusan var det mindre irriterande för det. Många akvarieaffärer är ganska mainstream och håller sig till de vanligaste sällskapsfiskarna. Detta innebär att det lätt blir fel när det kommer in fiskar, som t.ex. många CA-ciklider, som inte ingår i "mainstreamsortimentet".

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Då kan man ju säga att det känns fel att de namnger arten utan förbehåll...dvs de chansar på kundens bekostnad i stort sett och det gillar jag inte. Då är det bättre att man är ärlig och säger att man inte riktigt är säker på arten förrän den har växt till sig mer. Är man inte säker på sin sak då ska man inte utge sig för att vara det heller...

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • April 2002
                          • 897

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          Håller med dig, men att se skillnad mellan olika arter av viejor som endast är 4-5 cm kräver sin man. Förr kallades allt som oftast loiselli för friedrichshalli vilket inte var så konstigt eftersom de är ganska lika varandra, speciellt för ett otränat öga. Men inte tusan var det mindre irriterande för det. Många akvarieaffärer är ganska mainstream och håller sig till de vanligaste sällskapsfiskarna. Detta innebär att det lätt blir fel när det kommer in fiskar, som t.ex. många CA-ciklider, som inte ingår i "mainstreamsortimentet".
                          Även om butiken inte är mainstream, så finns det VÄLDIGT många arter fiskar. När de är två centimeter, bitna i fenorna och bleka i påsen är det inte riktigt läge att artbestämma allting.

                          Visst håller jag med malawe dock att om man inte vet, så ska man inte skriva att det är en XX. Problemet är nog tyvärr att en del grossister inte vet. För dom är det en XX likväl som en YY.
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Då kan man ju säga att det känns fel att de namnger arten utan förbehåll...dvs de chansar på kundens bekostnad i stort sett och det gillar jag inte. Då är det bättre att man är ärlig och säger att man inte riktigt är säker på arten förrän den har växt till sig mer. Är man inte säker på sin sak då ska man inte utge sig för att vara det heller...
                            Det är just det här jag menar, tycker det är en ganska enkel sak att göra..
                            Men i många fall så skiter man i det och kör på ändå fast man vet, men det har väl också med pengar att göra, har man då fått en billigare art än det som man beställde så måste man ju sänka priset med någon/några kronor också..
                            Nee som sagt hellre att man säger att man är osäker än bara säljer iväg det som det man har köpt det som, och så fortsätter det i leden..
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • April 2002
                              • 897

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              , men det har väl också med pengar att göra, har man då fått en billigare art än det som man beställde så måste man ju sänka priset med någon/några kronor också..
                              ..
                              Det där tror jag inte på. Priset ut står i direkt relation till vad man betalt för den, oavsett om det är en superovanlig eller en ganska ovanlig. Blir det så extremt att man betalat hundratals kronor och det är en sketen zebraciklid i påsen, då kalla man den inte något ovanligt för att få igen pengarna, utan man reklamerar den.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              Arbetssätt...