Verkar vara helt jäkla omöjligt att få tag på fina fiskar här uppe i norr. Men jag såg att Akvarieteknik hade hemma både midas och bifasciata. Någon som vet om de är fina? Eller om det överhuvudtaget är rätt arter, ibland brukar ju grossisterna ha fel...
Akvarieteknik
Kollaps
X
-
Akvarieteknik
Taggar: Ingen -
Jag vet inte hur de är med ciklider, men jag har beställt fisk från dem tre gånger, alla gångerna var de felidentifierade eller såldes under fel namn. -
Mvh JockeSenast redigerad av JockeB; 04 March 2008, 15:07.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att få rätt fisk. Kommer ihåg en killa som beställde festae här uppe i Umeå och fick nån dvärgciklid!Kommentar
-
Problemet tycker jag är att har man fått in nått annat än det man har beställt och får det även bekräftat, så säljer man det ändå vidare som det man har köpt in dom som, vet inte hur många gånger jag har fått påpeka det under åren, mycket dåligt enligt min mening..Mvh Jocke
-
Ja verkligen dåligt. De borde väl vara så pass kunniga att de ser skillnad på fisken tycker man. Sen är det ju bara att ändra infon till butikerna som köper fisken.Kommentar
-
Jag tycker inte man ska lägga all tyngd på akvarieteknik. När vi beställer fisk så får vi alltid det vi har lagt i ordern. Skulle snarare tro att det är affärerna som beställer fel när en kund kommer in och vill ha en viss sort.
Däremot kan jag bekräfta det där med akvarietekniks P. dovii, det ÄR P. managuense.Mvh AlexKommentar
-
Jag tycker inte man ska lägga all tyngd på akvarieteknik. När vi beställer fisk så får vi alltid det vi har lagt i ordern. Skulle snarare tro att det är affärerna som beställer fel när en kund kommer in och vill ha en viss sort.
Däremot kan jag bekräfta det där med akvarietekniks P. dovii, det ÄR P. managuense.Mvh Jocke
-
Kolla på mig som fick Synspilus istället för Zonata, måttligt glad för det Just Doovi, Fredrischstahli, Managaguensis har jag erfarenhet av att butiker får fel av ibland, ialf i Göteborgsområdet.
Jonas: har du hört med typ akvarielagret eller någon om de kan skicka CA till dig, borde ju inte vara några större problem egentligen. Vet ju att de kan packa för fyra dagar utan problem. Är det större fisk kan det ju bli komplicerat men mindre borde ju gå bra.
Sen vet jag däremot att senast jag ville ha fisk från Sandby var problemet att de två större transportföretag jag ringde inte tog levande gods.Kommentar
-
:d
Vet bara egentligen att akvarieteknik fortfarande är lite i sin linda...
De är relativt nya men som sagt var...jag har märkt att kvaliteten är lidande samt tyvärr att de ibland kan skicka fel fisk eller någon typ av ej angiven fisk på listan till de butiker de levererar till.Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
16500liter odlingskar.
3500liter vardagliga.
6kbm tempererad damm.
MvH
Daniel
0735-433428Kommentar
-
Håller med dig, men att se skillnad mellan olika arter av viejor som endast är 4-5 cm kräver sin man. Förr kallades allt som oftast loiselli för friedrichshalli vilket inte var så konstigt eftersom de är ganska lika varandra, speciellt för ett otränat öga. Men inte tusan var det mindre irriterande för det. Många akvarieaffärer är ganska mainstream och håller sig till de vanligaste sällskapsfiskarna. Detta innebär att det lätt blir fel när det kommer in fiskar, som t.ex. många CA-ciklider, som inte ingår i "mainstreamsortimentet".Kommentar
-
Då kan man ju säga att det känns fel att de namnger arten utan förbehåll...dvs de chansar på kundens bekostnad i stort sett och det gillar jag inte. Då är det bättre att man är ärlig och säger att man inte riktigt är säker på arten förrän den har växt till sig mer. Är man inte säker på sin sak då ska man inte utge sig för att vara det heller...Kommentar
-
Håller med dig, men att se skillnad mellan olika arter av viejor som endast är 4-5 cm kräver sin man. Förr kallades allt som oftast loiselli för friedrichshalli vilket inte var så konstigt eftersom de är ganska lika varandra, speciellt för ett otränat öga. Men inte tusan var det mindre irriterande för det. Många akvarieaffärer är ganska mainstream och håller sig till de vanligaste sällskapsfiskarna. Detta innebär att det lätt blir fel när det kommer in fiskar, som t.ex. många CA-ciklider, som inte ingår i "mainstreamsortimentet".
Visst håller jag med malawe dock att om man inte vet, så ska man inte skriva att det är en XX. Problemet är nog tyvärr att en del grossister inte vet. För dom är det en XX likväl som en YY.Kommentar
-
Då kan man ju säga att det känns fel att de namnger arten utan förbehåll...dvs de chansar på kundens bekostnad i stort sett och det gillar jag inte. Då är det bättre att man är ärlig och säger att man inte riktigt är säker på arten förrän den har växt till sig mer. Är man inte säker på sin sak då ska man inte utge sig för att vara det heller...
Men i många fall så skiter man i det och kör på ändå fast man vet, men det har väl också med pengar att göra, har man då fått en billigare art än det som man beställde så måste man ju sänka priset med någon/några kronor också..
Nee som sagt hellre att man säger att man är osäker än bara säljer iväg det som det man har köpt det som, och så fortsätter det i leden..Mvh Jocke
-
Det där tror jag inte på. Priset ut står i direkt relation till vad man betalt för den, oavsett om det är en superovanlig eller en ganska ovanlig. Blir det så extremt att man betalat hundratals kronor och det är en sketen zebraciklid i påsen, då kalla man den inte något ovanligt för att få igen pengarna, utan man reklamerar den.Kommentar
Kommentar