Akvarieteknik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    Användare
    • April 2007
    • 234

Vet inte hur

Akvarieteknik prissätter sina fiskar...men med tanke på de butikers priser på vanligt förkommande fiskar levererat från akvarieteknik så är de über.
    Menar 59kr för vanlig zebraciklid...
    Är det butiken som satt det överpriset eller är det butiken som utgått från delang/ekmans priser och gett fisken det påslaget?

Sen så verkar det som att de har vissa problem med sina akvarier eftersom när de kommer ut i butik så får butiken medicinera som attans...och akvarieteknik får flänga runt o informera o kolla sina fiskar de levererat till butikerna.

Diger fisk lista har de iallafall...och det de har problem med i fiskväg syns inte vid växtleverans...där är växterna fina, kvalitetsmässigt höga.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

Kommentar

• firefox75
      Användare
      • April 2007
      • 234

Men

Det är inte bara akvarieteknik som gör fel...så jag tror att man kan egentligen skriva lika mycket om imazo...

Frågan är väl över hur de olika grossisterna tillsammans med butiker ska behandla missnöjda kunder.

Hos DM och Imazo räckte det med ett telefonsamtal sen fick jag pengarna tillbax...dock så rann tiden iväg så dryga 4veckor tog det.
      16500liter odlingskar.
      3500liter vardagliga.
      6kbm tempererad damm.
      MvH
      Daniel
      0735-433428

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Akvarieteknik prissätter sina fiskar...men med tanke på de butikers priser på vanligt förkommande fiskar levererat från akvarieteknik så är de über.

självklart ska en ciklid kosta

tänk på att man måste informera kunden om fiskens levnadsbetingelser samt förstå vad kunden tänker blanda med andra fiskar

för att inte tala om all info kunden måste ha om personen får yngel

även en Sebraciklid kan äta upp många fiskar och vi vill inte ha sura kunder

Sebraciklid för 59kr BILLIGT
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• firefox75
          Användare
          • April 2007
          • 234

???

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

tänk på att man måste informera kunden om fiskens levnadsbetingelser samt förstå vad kunden tänker blanda med andra fiskar

Och på vilket sätt baserar du det priset på???
          Menar ...de ynglar av sig lätt, lätta att hålla, aningens aggro så bra kompanjoner är ett måste, bra tillväxttakt, räcker med 150liters akvarium, äter som attans...

De jag sätt som har zebraciklider så är butikens 4-5cm knappt och för en sådan ska de ha allt från 49-59kr hörde att i vissa affärer så får man betala 99kr...hutlöst...

Med de priserna i butik så är det väl inte konstigt att butikerna har så förbaskat många av dem gåendes kvar???
          menar vill de sälja fiskarna så får de väl hålla vettiga priser.

Tyvärr så är butikerna väldigt dåliga på att informera sina kunder om livsbetingelser, krav på utrymme osv...
          Som faktiskt är lag på att de ska göra.
          16500liter odlingskar.
          3500liter vardagliga.
          6kbm tempererad damm.
          MvH
          Daniel
          0735-433428

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Jag håller med om att priserna på ciklider generellt är väldigt låga. Det skulle inte göra något för mig om kvaliteen var hög men det är den inte alltid.
            Jag har varit med om att beställa fisk ( till låga priser) och fått fisk som trots
            god skötsel ej vuxit, visat tveksamma färger , gett mig misstankar om hybrider etc.
            Om priserna höjdes så kunde handlarna både få pengar till mjölk åt barnen +
            kanske även ta in dyrare fiskar av bättre kvalitet= känt ursprung, sortäktet,
            gott skötta, känd ålder etc.
            Tex med sebracilkider så nog kan jag tänka mig att betala typ 150-250 kr/styck för fisk enligt definitionen ovan för bra kvalitet.

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Och på vilket sätt baserar du det priset på???
              ---------------------------------------------------------
              ganska enkelt, den arbetstid jag lägger på kunder ska betala sig samt alla kostnader min butik medför (jag vill inte ha en lön på 7000kr)

Men om du odlar Sebraciklider som du säljer till kaffedrickande kompisar
              för 10kr så har du tjänat pengar eller hur.
              ---------------------------------------------------------------------
              Menar ...de ynglar av sig lätt, lätta att hålla, aningens aggro så bra kompanjoner är ett måste, bra tillväxttakt, räcker med 150liters akvarium, äter som attans...

De jag sätt som har zebraciklider så är butikens 4-5cm knappt och för en sådan ska de ha allt från 49-59kr hörde att i vissa affärer så får man betala 99kr...hutlöst...
              ----------------------------------------------------------------------
              Tillgång och efterfrågan styr nästan allt samt lite om man ligger på fina gatan
              -----------------------------------------------------------------------

Med de priserna i butik så är det väl inte konstigt att butikerna har så förbaskat många av dem gåendes kvar???
              menar vill de sälja fiskarna så får de väl hålla vettiga priser.
              Sluta dröm priset är en mycket liten anledning varför Sebraciklider går att sälja
              1. alla har haft dom och vill ha något annat
              2.skitlätta att odla, dödar marknaden
              3. klubbmöten så får folk 1-5kr
              4. passar inte in i alla akvarier
              5. folk tycker att dom är tråkiga
              --------------------------------------------------------

Tyvärr så är butikerna väldigt dåliga på att informera sina kunder om livsbetingelser, krav på utrymme osv...
              Som faktiskt är lag på att de ska göra.
              vet inte hur det är i alla affärer men akta dig för att dra alla över en kam
              --------------------------------------------------------------
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• firefox75
                Användare
                • April 2007
                • 234

Jo visst

Men det låter som att iallafall zebra cikliden är en art som fått ofördömligt rykte att priset sätts därefter...

Jag drar inte alla över en kam...jag skrev oftast dåliga på att informera.

Hur ofta kan en säljare lägga ner mera tid än 20min/kund vid lunch tid exempelvis...blir oftast 5min/kund för att tid är fortfarande pengar.

Sen tyvärr så har en del butiker fått väldans kritik för hur de tillmötesgår kunder samt även bristfällig kunskap om en del av de produkter/varor/tjänster de säljer antingen som levande eller dött.

En annan liten fråga...hur ska man göra för att få butiksledning att anställa en ansvarig för låt oss säga akvarieavdelningen...
                Speciellt när denna akvarieavdelning misssköts så förbaskat?
                (döda fiskar i massor, växter som är väldigt dåliga i alla dess former, avsaknad av prisuppgifter på vare sig fiskar, växter eller tillbehör, okunnig personal(frågade själv butiken vad som gick i samma kar som blåciklden...svaret blev...jo det är blåciklider den ljusa är honan och den randiga är hanen...den ljusa var då tomasi ciklid).

Går en del av de anställda aldrig kurser gällande det de ska sälja?
                Menar att fel upprepas en eller två gånger är väl så där acceptabelt men att det upprepas kontinuerligt är ju skamligt.

Vad är avgörande för att kunna få sälja fiskar?
                (borde finnas någon myndighet som har åtminstone riktlinjer)
                Får de verkligen gå så trångt som de gör i vissa butiker?
                (40talet malawis(mixade) i 60liter, 30skalarer i 60liter)
                16500liter odlingskar.
                3500liter vardagliga.
                6kbm tempererad damm.
                MvH
                Daniel
                0735-433428

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Ursprungligen postat av Gabbi
                  Det där tror jag inte på. Priset ut står i direkt relation till vad man betalt för den, oavsett om det är en superovanlig eller en ganska ovanlig. Blir det så extremt att man betalat hundratals kronor och det är en sketen zebraciklid i påsen, då kalla man den inte något ovanligt för att få igen pengarna, utan man reklamerar den.
                  Menade inte att man hittar på namn, utan att har man köpt in den som något och så är det inte den så säljer man den bara vidare med det namnet man köpt den som.. Vet inte hur många gånger jag stött på folk som har yngel på nått dom tror sig ha köpt och så är det något helt annat, alla är ju kanske inte så jätteduktiga på att se skillnaden på olika arter, har man då köpt en art som angivits så tror man ju det, och så får dom yngel o så säljs även dom under felaktigt namn, allt börjar ju oftast i grossistledet.. Återigen så snackar jag CA, sen tror jag väl kanske inte att nån säljer en Zebraciklid som något annat..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• firefox75
                    Användare
                    • April 2007
                    • 234

Såg/hörde.

Faktiskt en som fått blandat blå och zebraciklider från just akvarieteknik...
                    Då hade denna person beställt blåciklider.
                    Så det verkar som att akvarieteknik åtminstone tog fel vid det tillfället.
                    Och mixade både blå och zebra.
                    16500liter odlingskar.
                    3500liter vardagliga.
                    6kbm tempererad damm.
                    MvH
                    Daniel
                    0735-433428

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Lägg av med pajkastandet nu va? Ingen av dem som jobbar/äger Akvarieteknik är aktiva på forumet och kan försvara sig mot lösa påståenden.

Håll er till fakta med "källförteckning" om ni skall kasta smuts är mitt tips.
                      Tony Englund

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

Ursprungligen postat av Tony
                        Lägg av med pajkastandet nu va? Ingen av dem som jobbar/äger Akvarieteknik är aktiva på forumet och kan försvara sig mot lösa påståenden.

Håll er till fakta med "källförteckning" om ni skall kasta smuts är mitt tips.
                        Är detta även riktat till mig??
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Ursprungligen postat av Beast
                          Är detta även riktat till mig??
                          Tror jag inte
                          du har en egen tro amen
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• Långås
                            Användare
                            • August 2005
                            • 73

Angående priser så har jag aldrig förstått hur de flesta butikerna kan överleva med de låga priserna och omsättningen de har.

Gör en budget firefox och räkna på alla lönekostnader, arbetsgivaravgifter, semestrar, utbildningar, lokalkostnader, el, vatten etc och se om det är lätt att få det att gå ihop. Jag tror detta kan få dig att inse att det inte är guld och gröna skogar.

Jag har stor respekt för dom som lyckas i den branschen, dom måste ha någon hemlighet som inte jag lyckats förstå mig på.

Mvh
                            En som fortsätter driva företag i IT-konsultbranschen istället.
                            Mvh
                            Peter Fredriksson

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Jag har stor respekt för dom som lyckas i den branschen, dom måste ha någon hemlighet som inte jag lyckats förstå mig på.
                              min hemlighet är 10 år utan lön bara bygga företag
                              sedan har vi en egen glasmästare (typ ingen gör specialakvarier)
                              Sedan har jag ett trix
                              får man rabatt om man tar en container
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• Långås
                                Användare
                                • August 2005
                                • 73

min hemlighet är 10 år utan lön bara bygga företag
                                sedan har vi en egen glasmästare (typ ingen gör specialakvarier)
                                Sedan har jag ett trix
                                får man rabatt om man tar en container
                                Hmm, trist svar men säkerligen väldigt nära sanningen - hade dock varit mycket roligare om hemligheten varit att sälja zebraciklider dyrt :-) (hoppas du inte tar illa upp Firefox)
                                Mvh
                                Peter Fredriksson

Kommentar

Arbetssätt...