Istället för artemia?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dykaren75

Istället för artemia?

Hej!

Vi är ett gäng saltvattensakvarister som funderar på att importera en ny produkt som kallas för Golden Pearls. Det är ett foder som med stor framgång har använts istället för nykläckt artemia. Det är enklare att hantera, fiskarna växer snabbare och blir friskare, ingen risk att man får med artemia-skalen som är farliga för många fiskar... med mera med mera. Så här skriver de på http://www.artemia-international.com/

"Golden Pearls" is a revolutionary new larval diet that is currently experiencing great success in marine fish hatcheries in Europe. The secret to its success is an innovative manufacturing process which involves the agglomeration of micro-encapsulated particles that "traps" tiny air pockets inside of the feed particles. This results in a "non-sinking" particle diet that remains suspended in the larvae tank. The introduction of Golden Pearls has significantly reduced the dependence, and in some cases, replaced live feeds (rotifers and Artemia nauplii) in commercial marine fish and shrimp hatcheries.

Det här borde ju även fungera alldeles utmärkt för sötvattensakvarister. Vore det inte skönt att slippa alla bubblande flaskor med artemia? Om vi kunde gå ihop ett gäng och beställa kunde vi få ganska schyssta priser också.
    100gram för ungefär 100kr... och det här är KRAFTFULLT foder.

Är det några som är intresserade så får ni gärna höra av er till mig på dykaren@hotmail.com

Vore skoj att testa va???

//Hasse
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Jag är med! Artemia är ett rätt "dåligt" foder har jag hört. Näringsvärdet ska försvinna någon timma efter kläckningen. Gissningsvis så får man kombinera med Artemia för att få igång huggreflexen hos en del yngel (Paracyprichromis nigripinnis är ett exempel).

Mvh.

Ola
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• dykaren75

En kombination med artemia till en början är nog det allra bästa. Sen ska det gå bra med enbart Golden Pearls

Skicka gärna ett mail till mig så kan jag lättare hålla koll på beställningarna. Finns även i olika storlekar
      Storlekarna är :
      5 - 50 microns
      50 - 100 .. cluster
      100 - 200 .. rotifer
      200 - 300 .. artemia 1
      300 - 500 .. artemia 2

Kommentar

• Kenneth
        Användare
        • April 2002
        • 277

Det här låter som något att samordna till Ciklidstämman, eller hur!?

MVH
        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
        MVH
        /Kenneth Johansson,

ordförande
        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

Kommentar

• dykaren75

Några fler ciklidfantaster eller killi-folk som är intresserade? Snart dags att beställa...

//Hasse

Kommentar

• Niclas Lundin
            Användare
            • April 2002
            • 128

Hej Hasse och alla andra.

Jag har själv testat "Golden Pearls" med tveksamt resultat...
            Jag skulle INTE rekomendera det som substitut till artemia, för det är det inte!!!
            Det fungerar däremot bra som tillskott.
            Jag har till dagsdato inte hittat något som helt kan ersätta artemia.
            Jag har testat "rotifier" och "artemia2"
            Jag kan om ni vill ta hem "Golden Pearls" till ett pris av 300:-/16ounces.

// Niclas Lundin
            // Niclas Lundin

Kommentar

• per w
              Användare
              • April 2002
              • 59

Hej
              Ett bra alt till artemia är artemia ägg utan skal
              ett mycket bra yngel foder,man behöver bara blöta upp dem
              några minuter efter som de sväller något.

Mvh Per W

Kommentar

• Pär J.
                Användare
                • April 2002
                • 219

Niclas Lundin, vad var tveksamt resultat och vad anser du vara bristande med dessa guld pärlor? Hantering, yngeltillväxt?

Näringsvärden verkar höga men nedsmutsningshalten stor för överblivet foder.

Önskar gärna vet mer.

/Pär

Kommentar

• MagnusH

Hej! Kan meddela att det finns ytterligare ett alternativ till artemia. Jag har testat med Mike Reeds "NB fry food" (No brine shrimp food)till diskusyngel med framgång... Info om produkten kan ni hitta på: http://www.mreed.com/fryfoods.shtml
                  Återförsäljaren för Europa är "Discus-Hans" webadress:

MVH Magnus Håkansson

Kommentar

• Niclas Lundin
                    Användare
                    • April 2002
                    • 128

Hej Per.

De yngel jag testat på är zebraciklid, blåciklid samt diverse malawi.
                    Det jag menar med "tveksamt resultat" är främst villigheten att ta maten, vilket ofelbart leder till sämre tillväxt.
                    Detta skall dock INTE överdrivas, men det vore fel att inte påtala det.

Jag har inte funnit något yngelfoder som det frossas i, så som artemia.
                    Därmed INTE sagt att "Golden Pearls" är ett dåligt foder, tvärtom, jag använder det med gott resultat när ynglen blivit lite större.

// Niclas Lundin
                    // Niclas Lundin

Kommentar

• dykaren75

Jag kan ju inte utlova några underverk med Golden Pearls, men de jag har pratat med hittills är näst intill lyriska.
                      Enda problemet jag har hört om är att vissa yngel inte äter enbart GP till en början, men detta avhjälps om man blandar med lite nykläckt artemia... GP imiterar ju artemian. Och det ska alltså bara vara ett fåtal yngel som inte går direkt på GP.

Nämnda diskus-foder verkar vara något liknande... men jag tror nog på GP ändå. Mindre och uniforma storlekar tyder på bättre kontroll på tillverkningen. Och priserna på Golden Pearls är ju bättre också.

Jag kommer ha grejerna hemma inom kort och kommer då kontakta de som skrivit till mig... så kan vi komma överens vidare.

Ser fram emot att få testa Golden Pearls till mina saltvattensfirrar!

//Hasse

Kommentar

• Niclas Lundin
                        Användare
                        • April 2002
                        • 128

Hej Hasse.

Hoppas att det faller bra ut för dig.
                        Skulle vara intressant att få lite återkoppling efter ett tag.
                        Som tidigare sagt vill ni ha "Golden Pearls" så kan jag fixa alla storlekar för 300Kr/454Gram.

// Niclas Lundin
                        // Niclas Lundin

Kommentar

• dykaren75

Hej hej,

jorrå, jag har Golden Pearls på väg in nu. Har inte fått ihop beställningar nog för att det ska vara lönsamt ännu, men jag hoppas det löser sig.
                          Det trillar förhoppningsvis in lite mer beställningar nu när grejerna är på gång.
                          125kr för 100gram eller
                          500kr för 500gram

Tycker det är ett ganska schysst pris ändå. Ska bli skoj att få testa!

//Hasse

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Det var ju en markant skillnad på vad lundin kunde fixa dom för.
                            Hur kan det vara att det skiljer så mycket i pris?????????????

Den som har flets prylar när han dör vinner

Kommentar

• HåkanM
                              NCS Medlem

• November 2005
                              • 1296

Ja någon som vet hur det gått med detta. går det att ersätta Artemia ?
                              Under älgjakten så träffade jag en ny bekantskap som kul nog är delägare i en fiskodling. Han berättade att gösyngel fick artemia de 2 första dagarna för att sedan få pellets. Han köpte artemian i Tyskland.

Kommentar

Arbetssätt...