Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    Diskus

    Hej!
    Jag har en snabb fråga. Mina diskuar är nu ganska pigga och äter, men jag har haft problem med någon sorts parasiter som var i tarmarna (nu borta tror jag) och utvändiga trådar som hänger på fisken eller tar sig in till gälarna, vissa har ändå någon/några trådar på sig. Andas med en gäle. Ser inte farligt ut. Kan man flytta dom till ett större akvarie med bättre vattenkvalitet?
    Kan det hjälpa?
    P.K
    MVH Patrik K
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    #2
    Jag hade planerat att flytta dom redan tidigare, men dom blev sjukaså stannade dom kvar. Eftersom det var lite angrepp av någon genomskinlig parasit 0.5-5 cm (trådar) och lite tarmproblem dvs avföring kvarhängande på tråd, andra hade vit avföring, andra vit och skruvande(typ tarmmaskars arbete)... Ibland gick parasiterna in i gälen (misstänker jag) och gjorde att fiskarna bara andades med en gäle.
    Ingen viste vad det va exakt, så jag fick rådet att ta Bio Plast Fura Pond mot invändiga och utvendiga sjukdommar. Nu ser jag ingen vit avföring mer på botten, så det verkar ha hjälpt på det. Men dom där trådarna är fortfarande kvar, nu är det bara en diskus som andas med en gäle. Det med gälen har jag märkt att det kommer tillbaka och försvinner.
    Nu är säkert vattenkvaliteten i akvariet förstörd, och derför undrar jag om man kan flytta dom till det nya förberedda akvariet?
    Har någon haft liknande problem?

    P.K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2002
      • 157

      #3
      Hej Patrik!
      Det är väl känt att diskus alltid har denna ohyra på sig ibland bryter den ut ibland inte,det är ju samma som för oss människor vi kan bära
      virusar utan och bli sjuka, och ibland blir vi det,håll dom under uppsikt och blir det inte bättre så tala med någon erfaren diskusodlare,höj temp till 32-33 grader några dagar det klarar dom.jag
      böt vatten till mina diskusar 2-3 gånger i veckan förut, bor också i
      en kommun där vi har underbart diskusvatten. Lycka till Patrik. mvh
      Ann-Marie

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

        #4
        om dom andas med en gäle så är dom inte OK!!!
        -sannnolikt fortfarande gälparasiter.
        dom kläcks i Cyckler om ca. 7-10 dagar.
        bara för att du blivit kvitt första vågen så kommer det att kläckas en ny kull och den behöver mat= dina firrar.
        om det fortfarnade hänger "mask" från dina firrar så är det ohyra du ser.
        behåll dom i karantän ett tag till och upprepa medecineringen igen.

        Kommentar

        • patrik_k
          Användare
          • April 2002
          • 125

          #5
          Hej Anders och Ann-Marie!
          Jag tror inte att det är gälpmaskar direkt, jag ser inget hänga ut ur gälen. Det jag misstänker är att dom där trådarna (parasiterna) på något sätt tar sig in till gälen, men det försvinner efter ca en dag (kanske medicinen biter på dom) och kommer tillbaka efter ca 3 dagar. Alla har haft detta dock inte sammtidigt. En, och en hade/har dom det. Nu vet jag ej om någon har det idag eftersomm akvariet inte är tänt.

          Jag kommer ihåg, att när jag börgade med diskus hade jag något liknande, Trådar + gälproblem. Jag använde octozin men det bet inte på det så jag flyttade dom till ett gammalt ciklidakvarium som varigt uppe ca 1 år, sedan försvann parasiterna. Nu hade jag planerat att flytta dom till deras nya större kar som nu är uppe lite över 1 månad. Det är derför jag har frågat om någon också har haft sådan ohyra som försvann efter flyttning.



          P.K
          MVH Patrik K

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • May 2002
            • 390

            #6
            Ett större akvarium med bättre vattenkvalitet (bra biologiska
            pumpar, lagom med vattenbyte) tycker jag är ett bra drag. Jag
            skulle dock först placera dom i en separat tank göra en omgång
            mot gälparasiter eller vad du nu har råkat ut för.

            Svåra är att träffa rätt då det finns flera sjukdommar som kan
            bli på gälar som flaggelater, parasiter, bakterier etc. Över
            väg dock om det kommer göra den nytta som du vill.

            Titta på diagnos på "Diskus CD"

            Johan Nilsson
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • patrik_k
              Användare
              • April 2002
              • 125

              #7
              Hej!
              Mina diskusar har blitt friska efter 4 vattenbyten, på lördag, söndag, tisdag, och fredag (idag) och 31grader, dubbel dos ektozon salt och mycket mat. Jag har planerat att flytta dom till det stora akvariet imorgon.
              MvH Patrik K
              MVH Patrik K

              Kommentar

              Arbetssätt...