Avlivning av fisk och fiskarnas välfärd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Avlivning av fisk och fiskarnas välfärd

    Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och ny forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

    Godkända sätt:
    1. Kapa huvudet
    2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
    3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
    4. Gift (kanske inte aktuellt för hobbyakvarister)

    Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

    Ej godkända sätt
    1. Kokning
    2. Frysning
    3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där eller har gått tillsammans med fiskar som inte fångats där (dvs. alla akvariefiskar)
    4. Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.

    Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktion på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över (inklussive jag själv).

    Det här ämnet har genererat en extremt lång diskussion på http://www.backtonature.org/akvarium...?TOPIC_ID=5348

    När det gäller fiskarnas almäna välfärd så kan ni försöka gå in på http://www.le.ac.uk/biology/fsbi/welfare.pdf Det är möjligt att man måste sitta vid en universitetsdator.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola
Arbetssätt...