cichlasoma grammodes

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

Också alltid varit sugen på grammodes men aldrig dykt upp när man ska köpa nytt. Hur är dom i humöret? Eller varför tror ni dom inte är så populära ni som har/haft dom. Kanske skulle kunna vara ett alternativt sällskap om jag nån gång lyckas få tag på några beani.
    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Ursprungligen postat av Rivulatus
      Också alltid varit sugen på grammodes men aldrig dykt upp när man ska köpa nytt. Hur är dom i humöret? Eller varför tror ni dom inte är så populära ni som har/haft dom. Kanske skulle kunna vara ett alternativt sällskap om jag nån gång lyckas få tag på några beani.
      Enligt mina erfarenheter är de mycket aggressiva, både mot andra arter och inom arten och eftersom de har stora käkar och vassa tänder är det inte ovanligt att skador uppstår. Det kan ta ett tag innan en hane och hona kommer överens och bildar par. Det är alltså ganska svårt att få dem att blida par, jämfört med de flesta andra CA-arter.

Under leken blir honorna extremt aggressiva och kan, förutom att ge sig på andra fiskar, även ge sig på hanen. Det innebär att de behöver gott om plats och gott om inredning så att de kan komma ifrån varandra en liten stund.

Jag har mina i ett 2 m:s 540-kar och mer kan jag inte ha av revirhållande fisk. Däremot kan man ha fisk tillsammans med dem som inte håller revir, men man får räkna med att dessa får sig en och annan törn emellanåt eller bli uppätna. Det krävs alltså STORA kar om man ska ha dem med andra ciklider som också ska hålla revir, som t.ex. beani (som jag har hört också ska vara mycket aggressiv). Framför allt gäller detta för fullvuxna exemplar. Ska man ha dem ihop med andra ska man köpa unga och "små" individer och släppa i dem samtidigt som de andra arterna. Efterhand som de växer måste man gallra, annars gör de det åt en.

Ciklider som jag tror är jämntuffa med grammodes är beani, istlanum, motaguense, urophthalmus, festae, citrinellum och doovi (och kanske några till) men som sagt det krävs då riktigt stora kar annars är risken ganska stor att någon av dem blir dödad och det vill man ju inte.
      Senast redigerad av Lundensis; 29 October 2011, 00:43.

Kommentar

• Rivulatus
        Användare
        • December 2002
        • 811

Mjo problemet med de överaggresiva arterna är att man måste matcha dom rätt. Men tack för det utförliga svaret, då fick jag lite mer kött på benen. Ett sånt kar (storlek,aggresivitet) behöver en hel del planering.

I framtiden har jag ett "monsterkar" (3-5000 liter) i tankarna och grammodes är definitivt en kandidat. Uddda och rätt stiliga. Tänker nog testa dom med festae, beani, umbriferum, "fei feng" och ev. nått par ornatum om dom växt till sig.

Lycka till med kullen!! Fina fiskar.
        SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av Rivulatus
          Mjo problemet med de överaggresiva arterna är att man måste matcha dom rätt. Men tack för det utförliga svaret, då fick jag lite mer kött på benen. Ett sånt kar (storlek,aggresivitet) behöver en hel del planering.

I framtiden har jag ett "monsterkar" (3-5000 liter) i tankarna och grammodes är definitivt en kandidat. Uddda och rätt stiliga. Tänker nog testa dom med festae, beani, umbriferum, "fei feng" och ev. nått par ornatum om dom växt till sig.

Lycka till med kullen!! Fina fiskar.
          Tack och lycka till själv med monsterkaret.

Kommentar

• RobinH
            Användare
            • August 2008
            • 2150

Ursprungligen postat av Lundensis
            Enligt mina erfarenheter är de mycket aggressiva, både mot andra arter och inom arten och eftersom de har stora käkar och vassa tänder är det inte ovanligt att skador uppstår. Det kan ta ett tag innan en hane och hona kommer överens och bildar par. Det är alltså ganska svårt att få dem att blida par, jämfört med de flesta andra CA-arter.

Under leken blir honorna extremt aggressiva och kan, förutom att ge sig på andra fiskar, även ge sig på hanen. Det innebär att de behöver gott om plats och gott om inredning så att de kan komma ifrån varandra en liten stund.

Jag har mina i ett 2 m:s 540-kar och mer kan jag inte ha av revirhållande fisk. Däremot kan man ha fisk tillsammans med dem som inte håller revir, men man får räkna med att dessa får sig en och annan törn emellanåt eller bli uppätna. Det krävs alltså STORA kar om man ska ha dem med andra ciklider som också ska hålla revir, som t.ex. beani (som jag har hört också ska vara mycket aggressiv). Framför allt gäller detta för fullvuxna exemplar. Ska man ha dem ihop med andra ska man köpa unga och "små" individer och släppa i dem samtidigt som de andra arterna. Efterhand som de växer måste man gallra, annars gör de det åt en.

Ciklider som jag tror är jämntuffa med grammodes är beani, istlanum, motaguense, urophthalmus, festae, citrinellum och doovi (och kanske några till) men som sagt det krävs då riktigt stora kar annars är risken ganska stor att någon av dem blir dödad och det vill man ju inte.
            En intressant sak jag noterade när jag var i sandby igår var att det lilla grammodes paret som jag tror du sålde dit, har lekt i ett ca60 l kar med ca 10 zebraciklider i och man kan ju säga att dom såg ju hyffsat tilltuffsade ut nu(Zebracikliderna alltså)!
            CA

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Ursprungligen postat av RobinH
              En intressant sak jag noterade när jag var i sandby igår var att det lilla grammodes paret som jag tror du sålde dit, har lekt i ett ca60 l kar med ca 10 zebraciklider i och man kan ju säga att dom såg ju hyffsat tilltuffsade ut nu(Zebracikliderna alltså)!
              De är yngel från Beasts vildfångade par och riktigt snygga när de färgar. Tror det är andra vändan de gör i Sandby. En kille tog hem dem ett tag (när de var något mindre), men kom tillbaka med dem ganska snabbt igen. De hade bl.a. käkat upp hans fina svärdbärare. Hade varit skoj om någon förbarmade sig över dem, så att de kunde gå i ett större kar och eftersom de redan bildat par slipper man det problemet. Tror hanen är max 15 cm, så de är inte så stora. De där zebracikliderna har det inte lätt och de är ändå ganska stryktåliga.

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Här är en gammal bild på hanen.

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Här är en gammal bild på hanen.
                  Riktigt läcker
                  Man blir smått sugen igen hehe..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Nu ligger det en drös larver på botten och sprattlar, så det bekräftar att hanen var med på noterna och än så länge inget bråk mellan hanen och honan. Hoppas innerligt att det inte blir som med förra paret. Då hade jag tre revirhållande par i karet, nu har jag bara ett + en hel del inredning, så då kan de simma ifrån varandra om det skulle hetta till.

Kommentar

• RobinH
                      Användare
                      • August 2008
                      • 2150

Nu ligger det en drös larver på botten och sprattlar, så det bekräftar att hanen var med på noterna och än så länge inget bråk mellan hanen och honan. Hoppas innerligt att det inte blir som med förra paret. Då hade jag tre revirhållande par i karet, nu har jag bara ett + en hel del inredning, så då kan de simma ifrån varandra om det skulle hetta till.
                      Kul som sagt lite nya foto hade inte vrait fel
                      CA

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Ursprungligen postat av RobinH
                        Kul som sagt lite nya foto hade inte vrait fel
                        Ska ta några när ynglen blivit frisimmande. Brukar tyvärr inte bli så bra bilder, med några få undantag. Du tar fina bilder Robin. Har du en systemkamera? Kan du några bra knep? Jag har bara en vanlig digitalkamera. Skulle vara skoj med lite bättre bilder än de jag brukar ta.
                        Senast redigerad av Lundensis; 31 October 2011, 22:57.

Kommentar

• RobinH
                          Användare
                          • August 2008
                          • 2150

Ska ta några när ynglen blivit frisimmande. Brukar tyvärr inte bli så bra bilder, med några få undantag. Du tar fina bilder Robin. Har du en systemkamera? Kan du några bra knep? Jag har bara en vanligt digitalkamera. Skulle vara skoj med lite bättre bilder än de jag brukar ta.
                          Ja jag har en systemkamera dock inga bra knep!
                          CA

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Idag blev ynglen frisimmande, men de håller sig på bottnen än så länge. Ska fixa några bilder mot slutet av nästa vecka. Behöver rengöra rutan först. Den är grön .

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Här är en film på paret med yngel. Se på filmen utan ljud, så slipper ni de störiga pipen från autofokus.
                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Kommentar

• salmberg
                                Användare
                                • October 2007
                                • 830

Här är en film på paret med yngel. Se på filmen utan ljud, så slipper ni de störiga pipen från autofokus.
                                http://www.youtube.com/watch?v=b_E2Z...&feature=feedu
                                Ser riktigt trevligt ut. Dom brukar väl kallas för minidovii pågrund av deras temprament? Jag tycker dom liknar Dovii till utsendet också.

Kommentar

Arbetssätt...