cichlasoma grammodes

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

Ursprungligen postat av fishweed
    finns flowerhead att få tag på i sverige eller? tycker bilden man såg va så underbar!

Menar du flowerhorn?? I så fall är den inte så jätte svår att få tag på den. Nol har den inne rätt som det är, även större exemplar hamnar i rocka akvariumet ibland.

Kommentar

• fishweed
      Användare
      • February 2008
      • 434

Ursprungligen postat av patriks155
      Menar du flowerhorn?? I så fall är den inte så jätte svår att få tag på den. Nol har den inne rätt som det är, även större exemplar hamnar i rocka akvariumet ibland.
      ja flowerhorn... skrev lite fel!
      hur googlar man efter ett liv?

Kommentar

• fishweed
        Användare
        • February 2008
        • 434

det kommer bli ett par jack dempsy och ett par Vieja Regani som ska få gå när ynglena i klara... köpte dom på nol.
        fick dock tag på en väldigt fin guldsömns hane där, ska fixa bilder på allt.
        va även ett Hypsophrys nicaraguensispar ska ha dom i 310l å odla... ^^
        jack dempsy borde väl vara bitska nog å stå ut med grammodes väl? ^^
        har inte flyttat min hona än... har vart lugna gatan med ynglen å så... fast jag har ju koll på dom hela tiden just utifall! ^^
        Senast redigerad av fishweed; 07 March 2008, 08:53.

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

det kommer bli ett par jack dempsy och ett par Vieja Regani som ska få gå när ynglena i klara... köpte dom på nol.
          fick dock tag på en väldigt fin guldsömns hane där, ska fixa bilder på allt.
          va även ett Hypsophrys nicaraguensispar ska ha dom i 310l å odla... ^^
          jack dempsy borde väl vara bitska nog å stå ut med grammodes väl? ^^
          har inte flyttat min hona än... har vart lugna gatan med ynglen å så... fast jag har ju koll på dom hela tiden just utifall! ^^
          Låter bra det, är Dempseyn större än Grammodesen? Annars går det nog inte, men det är ju bara att prova, problemet är att Grammodesen har skapliga verktyg i munnen så det kan gå väldigt fort, så håll koll när du släpper ner nått annat med dom..
          Bara att hoppas att du har ett lugnt par som funkar ihop hela tiden..
          Mvh Jocke
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• fishweed
            Användare
            • February 2008
            • 434

Ursprungligen postat av Beast
            Låter bra det, är Dempseyn större än Grammodesen? Annars går det nog inte, men det är ju bara att prova, problemet är att Grammodesen har skapliga verktyg i munnen så det kan gå väldigt fort, så håll koll när du släpper ner nått annat med dom..
            Bara att hoppas att du har ett lugnt par som funkar ihop hela tiden..
            Mvh Jocke
            nä dom är nästan lika stora som grammodesen, e väl lite övergödning som gäller! ^^ dock tror jag att jag kan åkt på vita pricken hos Nicaraguensis paret... så ska nog medicinera just för säkerhets skull, vet inte riktigt om det e vita prick eller inte, har aldrig fått det innan så... men jag måste säga att Nicaraguensis hanen har ett par fina huggtänder, såg han å guldsömns hanen munbrottas igår kväll efter jag hade släkt...
            och jack dempsyn verkar har blivit så undergivna mot resten i 310an att dom ligger å trycker i ett litet hörn... fast dom tar väl tag å blir lite tyknare... ^^

Kommentar

• fishweed
              Användare
              • February 2008
              • 434

har suttit å funderat ett bra tag om jag ska ha kvar mina grammodes eller inte, dom kommer ju bra överens med varann men vet ju inte hur det skulle bli med andra, plus känner jag att jag nästan lutar mera å sydamerikanare, enda som är kvar nu är å få upp ynglena å sen hitta ett bra hem åt paret... ynglena har nu blivit 2-3cm å fått röd linje på toppen av ryggfenan, så får hoppas dom växer lite till snart! hehe slåss sins emellan gör dom inte iallafall så om man vill odla så kan man ju höra av sig... bild kommer snart... låg å väntade i 30min innan hanen kom fram å visa upp sig, förhoppningsvis så blidde det en bra bild iallafall...

Kommentar

• fishweed
                Användare
                • February 2008
                • 434

så... nu har projektet börja med å se om mina grammodes kan vara sociala mot andra fiskar... har haft ett litet bort fall av yngel då honan verkar vara hungrig för riktig föda... bild kommer imorgon... dock ser det nästan ut som en hög med rötter å lite lavasten... hehe =)
                ynglena är flyttade till mitt 105l möbel...
                fiskar som åkte i:
                Jack Dempsy 2st
                Vieja Regani 2st
                Vieja "Fenestrata" 2st (är ju ingen som spikat vilket dom är än ^_^)
                Nicaraguensis 2st
                A. Multispinos 2st (åkte med av misstag men dom är ju CA...)
                Salvini 2st

får väl nu bara hålla tummarna å gibbicepsarna är nog glada över att inte vara totalmobbade längre... ^^

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

så... nu har projektet börja med å se om mina grammodes kan vara sociala mot andra fiskar... har haft ett litet bort fall av yngel då honan verkar vara hungrig för riktig föda... bild kommer imorgon... dock ser det nästan ut som en hög med rötter å lite lavasten... hehe =)
                  ynglena är flyttade till mitt 105l möbel...
                  fiskar som åkte i:
                  Jack Dempsy 2st
                  Vieja Regani 2st
                  Vieja "Fenestrata" 2st (är ju ingen som spikat vilket dom är än ^_^)
                  Nicaraguensis 2st
                  A. Multispinos 2st (åkte med av misstag men dom är ju CA...)
                  Salvini 2st

får väl nu bara hålla tummarna å gibbicepsarna är nog glada över att inte vara totalmobbade längre... ^^
                  Med så mycket fisk i så kan det nog funka, dom enda jag tror inte kan hävda sig är Multispinosan i så fall...
                  Hoppas det går bra!!
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• fishweed
                    Användare
                    • February 2008
                    • 434

först ur akvariumet blev min större regani... såg otroligt sliten ut så nu får han gå med guldsömmen istället... =) har dock inte sett några större aggresioner på dom så dom verkar vara igång efter ljusets släckts! =/

Kommentar

• Håknil
                      Användare
                      • December 2005
                      • 484

har suttit å funderat ett bra tag om jag ska ha kvar mina grammodes eller inte, dom kommer ju bra överens med varann men vet ju inte hur det skulle bli med andra, plus känner jag att jag nästan lutar mera å sydamerikanare, enda som är kvar nu är å få upp ynglena å sen hitta ett bra hem åt paret... ynglena har nu blivit 2-3cm å fått röd linje på toppen av ryggfenan, så får hoppas dom växer lite till snart! hehe slåss sins emellan gör dom inte iallafall så om man vill odla så kan man ju höra av sig... bild kommer snart... låg å väntade i 30min innan hanen kom fram å visa upp sig, förhoppningsvis så blidde det en bra bild iallafall...
                      hej

Synd att man bor i Umeå,annars hade jag nog tagit hand
                      om några.

Mvh

Håkan

Kommentar

• fishweed
                        Användare
                        • February 2008
                        • 434

plockade upp min stora salvini hona ur karet idag... i grammodesparets område, väldigt illa biten å dödad... funderar nu starkt att göra mig av med dom så jag kan ha lite mera "fredligare" ciklider än dessa... hehe =) har ju en del yngel kvar med å göda upp så...
                        höll på å bli av med mina regani oxå pga dom...

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

plockade upp min stora salvini hona ur karet idag... i grammodesparets område, väldigt illa biten å dödad... funderar nu starkt att göra mig av med dom så jag kan ha lite mera "fredligare" ciklider än dessa... hehe =) har ju en del yngel kvar med å göda upp så...
                          höll på å bli av med mina regani oxå pga dom...

Du har inte funderat på att ge grammodesparet ett helt eget kar + några övriga fiskar, så att de har något att göra och inte bråkar med varandra.
                          Att du har ett så pass väl fungerande par är nog något som du skall försöka ta tillvara.
                          Det var ju inte så bra att de klapp salvinihonan, att reganin inte skulle klara sig var nog bara en tidsfråga, de är så pass fredliga.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• fishweed
                            Användare
                            • February 2008
                            • 434

Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Du har inte funderat på att ge grammodesparet ett helt eget kar + några övriga fiskar, så att de har något att göra och inte bråkar med varandra.
                            Att du har ett så pass väl fungerande par är nog något som du skall försöka ta tillvara.
                            Det var ju inte så bra att de klapp salvinihonan, att reganin inte skulle klara sig var nog bara en tidsfråga, de är så pass fredliga.
                            nja vad för fiskar trycker du man ska ha med dom då?
                            kvar går ju fortfarande det andra vieja-paret, nicagurensisparet, 1st salvini och jack dempsy par. men alla är i samma storlek förutom nicahanen som är lite större än grammodes än så länge...

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

nja vad för fiskar trycker du man ska ha med dom då?
                              kvar går ju fortfarande det andra vieja-paret, nicagurensisparet, 1st salvini och jack dempsy par. men alla är i samma storlek förutom nicahanen som är lite större än grammodes än så länge...
                              Grammodes är ju ingen fredlig fisk precis, det har du märkt.
                              Jag har ingen aning om hur stort karet är, men om vi antar att det är 2m så borde åtminstone 1 par till kunna få plats.
                              Har du Vieja Fenestrata redan så skulle det nog fungera för det är en av de mer aggressiva viejorna och den kan ta för sig om det kniper.
                              Dessutom så blir den ju betydligt större och det kan ju inge lite respekt.
                              Nicaraguensis som du också har kan kanske också klara sig, vissa av dem kan vara rejält ettriga. Tyvärr så blir de ju inte mycket större än grammodesen, så i längden kanske det inte går.

Jag har ju själv inte haft ett fungerande grammodespar, men om det stämmer som de säger att den även kallas mini-dovii så får du satsa på fisk som är mer aktiva, långsamma och fredliga V regani går inte.
                              Någon art av Parachromis hade nog också gått bra, friedrichstahlii eller motaguense i första hand då.
                              Eller varför inte sebraciklider, de är ju ettrigare än det mesta och ger ju aldrig upp om de så bara ser en liten chans till att få leka.

Är karet ett 1.5m kar så är det kanske bäst om grammodes går för sig själva tillsammans med lite annan fisk som håller till i de över regionerna, alternativt med sebraciklider om du vill försöka med ett par till.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• fishweed
                                Användare
                                • February 2008
                                • 434

jag kan ju annars placera dom i ett 310l för sig själva å ta in alla andra i 540litarn... e ju bara att man ska få fatt i grammodesena... hehe
                                plus så har dom precis lagt ägg nu igen...

Kommentar

Arbetssätt...