cichlasoma grammodes

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • February 2008
    • 434

cichlasoma grammodes

Hejsan alla fantaster!
    tänkte höra om det är nån som har erfarenhet av dessa fiskar här och hur det gått med odling om nån lyckats med det, köpte nyligen ett par ute på Torslanda Zoo för drygt 2 veckor sen å nu sitter jag med ett fint par å ett 20tal yngel. Har läst att arten är lite som cichlasoma dovi som visst ska vara en riktig buse och att man inte kan ha andra fiskar i akvariumet för om andra fiskarnas skull om just grammodes lägger ägg. Så om nån har info som egna erfarenheter och så skulle vara väldigt uppskattat!
    hur googlar man efter ett liv?
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av fishweed
    Hejsan alla fantaster!
    tänkte höra om det är nån som har erfarenhet av dessa fiskar här och hur det gått med odling om nån lyckats med det, köpte nyligen ett par ute på Torslanda Zoo för drygt 2 veckor sen å nu sitter jag med ett fint par å ett 20tal yngel. Har läst att arten är lite som cichlasoma dovi som visst ska vara en riktig buse och att man inte kan ha andra fiskar i akvariumet för om andra fiskarnas skull om just grammodes lägger ägg. Så om nån har info som egna erfarenheter och så skulle vara väldigt uppskattat!
    Tjenare o välkommen till forumet
    Jag har odlat dom vid ett par tillfällen i ett 540 och jag har inte lyckats ha dom med några andra fiskar då, det har slutat illa varje gång
    Det är en riktig liten tuffing, jag har även efter att ynglen varit ca 2-3 veckor fått tagit bort hanen för han har blivit väldigt elak mot honan då, detta har gällt båda dom paren jag har/haft..
    Lycka till o hoppas det går bra med dom, det är en väldigt underhållende firre att hålla tycker jag..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• fishweed
      Användare
      • February 2008
      • 434

Tackar för välkomnandet!
      Nja lustiga va att det e 2 veckors nystartat akvarium, paret la ägg efter 4a dagar i akvariumet på en stock, vid tidigare erfarenhet vid odling av ciklider så har jag tyckt att det behövs några försök innan föräldrafiskarna får det rätt, och igår när jag hade fest så sa en av kompisarna att jag hade yngel, för äggen hade kläckts men jag inte sett några yngel alls. Så nu sitter jag å undrar mest vad fasiken jag ska göra... ville ha en till CA i karet men nu får jag väl helt enkelt göda yngel.

förövrigt i karet så går det 2 gibbiceps som jag satte ner igår för att få bort lite alger, stort tomt akvarium känns det som...

men som föda för ynglena så e det bara å starta upp å odla smådjur eller vad e bäst egentligen? första gången jag odlar CA, så jag e lite noobish... d[^_^]b

Kommentar

• JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

Tackar för välkomnandet!
        Nja lustiga va att det e 2 veckors nystartat akvarium, paret la ägg efter 4a dagar i akvariumet på en stock, vid tidigare erfarenhet vid odling av ciklider så har jag tyckt att det behövs några försök innan föräldrafiskarna får det rätt, och igår när jag hade fest så sa en av kompisarna att jag hade yngel, för äggen hade kläckts men jag inte sett några yngel alls. Så nu sitter jag å undrar mest vad fasiken jag ska göra... ville ha en till CA i karet men nu får jag väl helt enkelt göda yngel.

förövrigt i karet så går det 2 gibbiceps som jag satte ner igår för att få bort lite alger, stort tomt akvarium känns det som...

men som föda för ynglena så e det bara å starta upp å odla smådjur eller vad e bäst egentligen? första gången jag odlar CA, så jag e lite noobish... d[^_^]b
        Jaa angående att dom lekte så fort beror sannolikt på att honan varit romstinn och att dom förberett leken redan innan dom kom till ditt kar..
        Jaa jag brukar kläcka artemia till dom, men redan efter ca 2 veckor så tar dom tex fryst Cyklops och liknande..
        Dom brukar även ta Sera Micropan som jag ger dom..
        Mvh Jocke

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Tackar för välkomnandet!

Grattis till ynglen. Hur stora är gibbicepsmalarna? Finns en risk att de äter upp ynglen.

Kommentar

• fishweed
            Användare
            • February 2008
            • 434

Okej... inte nått över det vanliga med andra ord!

Men hur länge e hanen så aggresiv? så länge man har ynglena i karet eller lugnar han sig efter dom nått en viss storlek eller?

Och vad för andra CA kan man sätta efter... har tänkt lite på nån veija art... eller guldsömn kanske...

Kommentar

• fishweed
              Användare
              • February 2008
              • 434

gibbicepsarna e cirka 12-13cm bara... inga bjässar!

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Okej... inte nått över det vanliga med andra ord!

Men hur länge e hanen så aggresiv? så länge man har ynglena i karet eller lugnar han sig efter dom nått en viss storlek eller?

Och vad för andra CA kan man sätta efter... har tänkt lite på nån veija art... eller guldsömn kanske...
                Jag har fått låtit honan tagit hand om ynglen själv helt o hållet, sen så har faktiskt hanen själv tagit hand om en kull också, för då tog han livet av honan så snabbt att jag inte hann med..
                Vad det gäller sällskap så ska det vara någon stor tuff art har jag märkt passar bäst, som kan nypa tillbaka, Guldsöm tror jag tyvärr är kört, men nån tuff Vieja kan kanske funka, men försök att få tag i nån som är större än Grammodsen..
                Mvh Jocke

Kommentar

• fishweed
                  Användare
                  • February 2008
                  • 434

nja jag funderar nästan på å låta hanen ta yngelvården för han verkar vara den som sköter yngelvården å honan visar inte större intresse... å jag har inte sett hanen jag bort henne heller direkt... ska få ett 54liters lite snabbt bara för att få ut en av dom... fasen va svårt det blev å bestämma sig på vem som ska sköta yngelvården nu... hehe

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Jag har Parachromis friedrichsthalli och Cichlasoma bocourti med mina grammodes och grammodesen har absolut inget att säga till om. Har å andra sidan inget lekpar, bara en hane och hona som än så länge inte har fattat tycke för varandra, vilket innebär att honan spenderar merparten av tiden bakom filtret.

Kommentar

• fishweed
                      Användare
                      • February 2008
                      • 434

Ursprungligen postat av Beast
                      Jag har fått låtit honan tagit hand om ynglen själv helt o hållet, sen så har faktiskt hanen själv tagit hand om en kull också, för då tog han livet av honan så snabbt att jag inte hann med..
                      Vad det gäller sällskap så ska det vara någon stor tuff art har jag märkt passar bäst, som kan nypa tillbaka, Guldsöm tror jag tyvärr är kört, men nån tuff Vieja kan kanske funka, men försök att få tag i nån som är större än Grammodsen..
                      En fråga till... hur lång tid tog det när din hane blidde så aggresiv mot honan?
                      sen läste jag på nån sida att grammodes kunde bli 30cm vilket e väldigt stort å större än vad jag hittat... denna sidan beskriver den så:
                      fish,aquariums,aquaria,fish,freshwater,fresh water,salt water,reef,salt,species,Cichlid,tank,aquaria,fish tank,piranha,freshwater,marine,cichlids,plants,aqua, goldfish,ponds,koi,aquarium,aquarium,aquaria,fish,freshwater,saltwater,marine,coral,reef,fishes,fish,salt water,coral,reef,Reef,ocean,water, shark,serrasalmus,moray,angelfish, tetra,anemone,filtration,ick,ich,oscar,plants,aquatic plants,reef,marine,salt water,freshwater, brackish, native fishes,fishing,piranha, mollusk,underwater photos,mbuna,freshwater,mud skipper,tetra,gourami,eel,moray,Moray Eel,canopy,aquariums,aquariums,aquariums,reef

sen såg jag att nol ciklidhobby fått in Cacuetaia umbrifera som verkar vara en väldigt fin men ack så aggresiv å lurig... e det nått man kan ha med grammodes eller e jag helt ute å seglar? =)

Kommentar

• JockeB
                        Användare
                        • May 2004
                        • 2964

En fråga till... hur lång tid tog det när din hane blidde så aggresiv mot honan?
                        sen läste jag på nån sida att grammodes kunde bli 30cm vilket e väldigt stort å större än vad jag hittat... denna sidan beskriver den så:
                        fish,aquariums,aquaria,fish,freshwater,fresh water,salt water,reef,salt,species,Cichlid,tank,aquaria,fish tank,piranha,freshwater,marine,cichlids,plants,aqua, goldfish,ponds,koi,aquarium,aquarium,aquaria,fish,freshwater,saltwater,marine,coral,reef,fishes,fish,salt water,coral,reef,Reef,ocean,water, shark,serrasalmus,moray,angelfish, tetra,anemone,filtration,ick,ich,oscar,plants,aquatic plants,reef,marine,salt water,freshwater, brackish, native fishes,fishing,piranha, mollusk,underwater photos,mbuna,freshwater,mud skipper,tetra,gourami,eel,moray,Moray Eel,canopy,aquariums,aquariums,aquariums,reef

sen såg jag att nol ciklidhobby fått in Cacuetaia umbrifera som verkar vara en väldigt fin men ack så aggresiv å lurig... e det nått man kan ha med grammodes eller e jag helt ute å seglar? =)
                        Det tog ca 2-3 veckor efter ynglen blivit frisimmande..
                        Jag tror nog inte att dom går upp mera än till 20 max 25 cm i akvarium.
                        Umbriferan kan vara tuff men oftast inom arten, Grammodes är tuff mot allt, dessutom så kan ju Umbriferan bli upp till 50 cm så den blir ju STOR!!
                        Mvh Jocke
                        Mvh Jocke

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Undrar om det inte är mina umbriferayngel som har hittat till nol?

Jag har haft grammodes och har umbrifera.
                          Grammodes fick jag aldrig någon ordning på, de bara slogs hela tiden. Även när de gick i mitt 3m kar. Så gott om utrymme verkade inte hjälpa något. Till sist hade jag på försök ett par i 3m karet och ett annat i ett 2m kar. Men lyckades inte få dem till att samsas. Jag fick intrycket att de vill gå för sig själva och kan bara samsas när det är lek på gång.

Vad det gäller umbriferan så är det lite si och så med dess aggressivitet. Vissa fiskar som jag har haft i karet tolererar den definitivt inte och då är det lika bra att ta bort dem igen för annars finns det risk att de helt enkelt dör. Andra fiskar klarar sig rätt bra mot dem.

Har med framgång haft H Nicaraguensis i karet, trots att de var mindre så var det inga problem för dem att ta revir och även få fram yngel. Nicaraguensis är ju hyfsat aggressiv.

Faktum är att mitt par av P Splendida (en extremt fredlig art) också lyckades få fram yngel en gång men det var under lite andra omständigheter.

Är övriga fiskar bara något så när framfusiga så klarar de sig rätt bra, jag har noterat att umbriferan inte verkar vara så glad i att slåss i egentlig mening (munkamp), räcker det inte med att blåsa upp sig så simmar den därifrån.

Hur pass aggressiva de blir när de blir större (mina är 21-23 cm) vet jag inte än.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Håknil
                            Användare
                            • December 2005
                            • 484

Ursprungligen postat av jinnarparen

Grammodes fick jag aldrig någon ordning på, de bara slogs hela tiden. Även när de gick i mitt 3m kar. Så gott om utrymme verkade inte hjälpa något. Till sist hade jag på försök ett par i 3m karet och ett annat i ett 2m kar. Men lyckades inte få dem till att samsas. Jag fick intrycket att de vill gå för sig själva och kan bara samsas när det är lek på gång.

Vad det gäller umbriferan så är det lite si och så med dess aggressivitet. Vissa fiskar som jag har haft i karet tolererar den definitivt inte och då är det lika bra att ta bort dem igen för annars finns det risk att de helt enkelt dör. Andra fiskar klarar sig rätt bra mot dem.

Har med framgång haft H Nicaraguensis i karet, trots att de var mindre så var det inga problem för dem att ta revir och även få fram yngel. Nicaraguensis är ju hyfsat aggressiv.

Faktum är att mitt par av P Splendida (en extremt fredlig art) också lyckades få fram yngel en gång men det var under lite andra omständigheter.

Är övriga fiskar bara något så när framfusiga så klarar de sig rätt bra, jag har noterat att umbriferan inte verkar vara så glad i att slåss i egentlig mening (munkamp), räcker det inte med att blåsa upp sig så simmar den därifrån.

Hur pass aggressiva de blir när de blir större (mina är 21-23 cm) vet jag inte än.
                            hej Richard

Va ju kanske tur att jag inte la ner större jobb och pengar
                            på Grammodesen, när de firrarna verkar knepiga!
                            Det får bli "nya tag".
                            Tack för en trevlig artikel om Umbrifera.

Mvh

Håkan

Kommentar

• fishweed
                              Användare
                              • February 2008
                              • 434

Ursprungligen postat av jinnarparen

Är du ute efter ett odlingspar eller? För vad jag fick höra från butiken så hade det vart ett par som hade lagt ägg hos dom men dom visste inte vilka så det paret jag har verkar trivas ihop, än så länge iallafall... ska göra lämna tillbaka min tanganyika firrar å förbereda flytt för hanen just utifall han blir aggresiv, än så länge så har de vart väldigt omsorgsfulla mot varann och inte visat några tecken på aggresivitet emellan, gibbicepsarna har blivit ljusskygga av nån anledning d[^_^]b
                              funderar starkt om man ska ta 2 veja arter å ha i 310 medans ynglena blir färdiga för "exportering" i 540. Dom vejiorna Nol hade va inte så stora än å kanske även ta ett par av dom dära umbrifera...
                              förresten... finns flowerhead att få tag på i sverige eller? tycker bilden man såg va så underbar!

Kommentar

Arbetssätt...