beganade systemkameror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    beganade systemkameror

    Jag söker en sida där det är fotografer och fotointresserade som säljer begagnad utrustning. Har vart inne på en sådan sida en gång, men kan inte komma ihåg vad den hette.

    Någon som kan hjälpa mig med den biten?

    MVH

    kristofer
    MVH

    Kristofer
  • tjornpatrik
    Användare
    • August 2006
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    Jag söker en sida där det är fotografer och fotointresserade som säljer begagnad utrustning. Har vart inne på en sådan sida en gång, men kan inte komma ihåg vad den hette.

    Någon som kan hjälpa mig med den biten?

    MVH

    kristofer

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

      #3
      Har aldrig ägt en systemkamera tidigare, men jag undrar om en Canon 350d är en bra nybörjar kamera. Hittade en begagnad för 3300:- med Original objektivet och ett pyttelitet minneskort på 256mb.
      Är det värt pengarna och blir de snygga bilder trots att de bara är 8mega pixlar, elelr hade ni hellre rekommenderat en Nikon d40x som första kamera?
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Bilderna från en 350D kan bli precis hur bra som helst. Köp kameran och senare ett vettigare objektiv bara.

        Antalet megapixlar är hyffsat ointressant i det här fallet.
        Tony Englund

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Har aldrig ägt en systemkamera tidigare, men jag undrar om en Canon 350d är en bra nybörjar kamera. Hittade en begagnad för 3300:- med Original objektivet och ett pyttelitet minneskort på 256mb.
          Är det värt pengarna och blir de snygga bilder trots att de bara är 8mega pixlar, elelr hade ni hellre rekommenderat en Nikon d40x som första kamera?
          Om du är villig att lägga till 1300.- kan du få en ny 350D med full garanti med originalobjektiv. Länk här. 8 megapixel är mkt och har inte med om du får bra bilder eller ej här, utan som Tony säger så satsa på ett bra objektiv, kitobjektivet kommer säkert funka bra till en början men när du blir mer avancerad lär du vilja byta upp dig. En 3mpix kamera med bra objektiv kan ta betydligt bättre bilder än en 10mpix med dåligt objektiv.


          Nikon d40x
          finns från 5459.-.

          Tänk på att köpa till minneskort om du köper nytt, satsa på minst 1-2 gb. Ett 2GB ligger från 150:-.

          Nu var ju iofs inte detta frågan men kan ju vara bra att ha det i åtanke. Själv är jag lite skeptisk till beg kameror då man normalt inte kan veta hur det är behandlade. Skulle den dessutom vara använd mycket så kan ju slutaren börja ta slut och då pratar vi en 3000 till för att sätta i en ny. Då lönar det sig att lägga till de 1300:- och få en helt ny med 2 års garanti eller vad det är.

          Och till frågan om det är en bra nybörjarkamera så tycker jag det är en jättebra kamera som lär hålla länge oavsett om man är nybörjare eller erfaren.
          Senast redigerad av tjornpatrik; 20 February 2008, 17:51.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

            #6
            Man tackar för svaren grabbar... De kit jag spanat in från början var http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=D40x18200pac men de kanske är lite överkurs från början?

            MVH

            Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Man tackar för svaren grabbar... De kit jag spanat in från början var http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=D40x18200pac men de kanske är lite överkurs från början?

              MVH

              Kristofer
              Nu kan jag så gott som inget om Nikon men kollar man på kitet så får du ju med ett zoom objektiv och det lär du vilja ha ganska snart ändå, med ett 18-55 kommer du inte så långt. Sen kan du alltid uppgradera objektiv senare om du vill.

              Recensioner på Nikon kameran:




              Här har du Canon 400D med 18-55 & 55-200 för 8090:- inkl frakt. Bara huset finns för strax över 5000.-.

              Recensioner 400D:


              Senast redigerad av tjornpatrik; 21 February 2008, 10:31.

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

                #8
                Man tackar åter igen, skall kolla recensionerna och ta en funderare. Men de känns bättre rent själsligt att köpa nytt från början.

                MVH

                Kristofer
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Man tackar åter igen, skall kolla recensionerna och ta en funderare. Men de känns bättre rent själsligt att köpa nytt från början.

                  MVH

                  Kristofer
                  Tycker jag du gör rätt i

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

                    #10
                    om du vill köpa nytt, men inte har krav på att det måste vara senaste modellen, så finns ju Sony A100 till fördelaktigt pris nu. Precis köpt en själv och är kanonnöjd! Även Canon, Nikkon och Pentax har precis släppt nya modeller så föregångarna kan kanske hittas till fyndpris. Själv velade jag länge mellan modellerna innan jag slog till, tyckte också att nytt kändes bättre än begagnat och valet föll på Sony
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1055

                      #11
                      Jo senaste modellen är inget måste, men det är viktigt att man iaf. har en kvalitativ kamer som har kapacitet att ta snygga bilder!

                      Vad ligger sonyn å och hur är det med objektiv och hur många bilder per sekund klarar den?

                      MVH

                      Kristofer
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                        om du vill köpa nytt, men inte har krav på att det måste vara senaste modellen, så finns ju Sony A100 till fördelaktigt pris nu. Precis köpt en själv och är kanonnöjd! Även Canon, Nikkon och Pentax har precis släppt nya modeller så föregångarna kan kanske hittas till fyndpris. Själv velade jag länge mellan modellerna innan jag slog till, tyckte också att nytt kändes bättre än begagnat och valet föll på Sony
                        Synd bara att sonys objektiv är så usla och också mkt dyra. Läste tester på hur sonys objektiv stod sig mot de andra märkena och de fick skrattretande dåligt betyg. Satsa på en Canon, finns en massa beggade objektiv till salu samt att de håller mkt hög klass.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

                          #13
                          jo Sonys egna objektiv är ganska dyra, men en stor fördel är ju att så gott som samtliga Konica-Minolta objektiv passar och där finns många objektiv av hög kvalitet som man kan få till bra pris. Dessutom finns ju Sigma och Tamron också till Sony!
                          Edit: jag gav 4995 och den finns fortfarande för det priset
                          Senast redigerad av Mattias Nilsson; 21 February 2008, 21:39.
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • doctor
                            Användare
                            • December 2003
                            • 238

                            #14
                            Glöm inte att Zeiss optik finns för Sony oxå. T ex deras 85/1.4, dyr men oj så bra!

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

                              #15
                              Hallå Kristofer

                              Min kompis ska sälja sin Canon 400D inkl 18-55 kitobjektiv + splirrans nytt batterigrepp.

                              Hör av dig!


                              Men självklart kan de va gött å köpa nytt kamerahus, så man är säker på att den inte gått så mkt + full garanti osv.. men men, prisfråga.

                              Själv får jag min Canon 5D från hongkong på tisdag
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...