Hjälpsamma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    Hjälpsamma

    Jag har varit runt o kollat lite på en del andra forum sista tiden och märkt att på dessa utländska forum är dom mer hjälpsama och har en trevligare jargong.
    Varför är det en så hård och lite smått otrevlig stämmning så ofta här men inte på dessa ställen? Det är ett märkligt fenomen faktiskt.

    Många tar chansen att angripa andra så fort en chans ges... är det typiskt svenskt? Något skumt är det iaf.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    I dunno. Har fått samma känsla av det jag sett på utländska forum. De verkar betydligt bättre på att hålla sig till ämnet också (fast jomenvisst, jag svävar ut jag med då och då).

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • November 2005
      • 415

      #3
      Nu är jag en av dom som läser mer än jag skriver men nog har du rätt. Verkar finnas en del gamla "oavslutade" diskussioner som plötsligt kan blossa upp igen under andra ämnen.

      Ibland är det bättre att stänga av datorn, ta tre djupa andetag, sätt på en kopp kaffe och vänta ett tag innan man "hugger" på ett inlägg. Man måste inte heller poängtera och "skoja" vid varje tillfälle som ges att någon t ex har "märklig" belysning i sitt kar eller att någon byter vatten för ofta... blir lite tröttsamt.
      Micke

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Kan inte helt hålla med faktiskt även om det finns en poäng i det du skriver. Jag är på flertalet forum, svenska och utländska...inom hobbyn..men även inom andra områden och om man ser till hobbyn så håller jag med dig till viss del...men om man ser överlag till hur det är på andra forum så är det ganska lika.

        Ett forum har ett system med gula och röda kort...vilket den ena är en varning och den andra då givetvis en avstängning på en månad.

        Det här forumet är ett diskussionsforum och det har väl mer eller mindre ibland övergått till diskussioner om annat än t ex just hobbyn och kanske av den anledningen har det blivit en annan sorts forum även om det till mångt och mycket handlar om akvaristik och ciklider.

        På senare tid har stämningen varit god här även om det har blossat upp emellanåt, men jag minns en period som det var fruktansvärt mycket gnabb (där även jag bidrog till en del heta diskussioner).

        Jag kan hålla med om att när man känner att man brusar upp så tar man några andetag..eller går från datorn. Folk är också olika känsliga vid situationer där man blir satt mot väggen för sina åsikter och det är ju här man reagerar olika. Det finns massor av medlemmar här som sköter detta perfekt, men många bjuder inte heller på sig själva i den mening att de verkligen ger sin syn på saker och ting utan mer håller sig till en gråzon vad som är medlemmens egna åsikt eller en generell åsikt om ett ämne. Personer som belyser diskussioner med egna, udda åsikter och som är tuffa nog att stå för dom får också mycket ros och ris. Det har nog mer med medlemmarnas personlighet att göra än med forumet i sig...

        Kanske är det så att vi är mer öppna här (svenskar) än vad som är fallet på andra håll? Ciklid.se är ju också en ganska liten skara hobbyister och samma känsla finns ju t ex inte på zoopet.com...som troligen är "för stor och spridd" för att drabbas av detta syndrom.

        Sedan tycker jag absolut inte att man ska måla "fan" på väggen i det här forumet..för det känns oförtjänt då många diskussioner förs med stort intresse och stor respekt för andras åsikter och erfarenheter.
        Senast redigerad av StefanL; 20 February 2008, 10:18.

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

          #5
          Tycker det är bra ned lite dynamik i de olika diskussionerna. Gör inte mig något ifall det hettar till ibland. Överlag tycker jag att det är en mycket trevlig stämning på ciklid.se. Och, vi är ju olika som individer, vissa tänder till så fort de blir ifrågasatta, andra inte. Om någon kommer med personangrepp eller liknande otrevligheter är det inget som hindrar forumsvärdarna att ta bort inlägget.

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #6
            Jag tror att anledningen till att det är en liten "annan" stämmning här än på utländska forum för att vi är en mindre skala medlemmar, som tom. träffas en gång per år. Vilket gör att man nästan lära känna personerna bakom datorn. Kanske blir lite frispråkigare och tuffare disskusioner då? De mest aktvia medlemmar brukar trots allt medverka på stämmor, auktioner och resor.


            SYSKONKÄRLEK!!
            Mvh Alex

            Kommentar

            Arbetssätt...