Vilket Stativ

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • January 2004
    • 546

Vilket Stativ

Precis som rubriken säger, tar tacksamt emot tips på ett bra stativ till min canon 350 ett som man lätt tar med sig över bergen i havslinjen men även fotar fiskar med hemma oxå om det behövs
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Jag är också nyfiken på detta. Mitt alu är alldeles för lätt och rangligt märkte jag på Landsort.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

Har både ett Manfrotto och ett billigt Hama. Manfrotto stativet är väldigt stabilt men betydligt bökigare än mitt Hama. Föredelen med mitt Hama är att de är "snabblås" så de går fort att sätta upp men har nackdelen att det är ganska rangligt. En fördel är vikten, väger knappt något och blir väldigt litet ihopfällt. Hade med mig både kameraväska och stativ som handbagage på planet sist jag reste utan problem.

Kollat på denna?
      I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!
      Senast redigerad av tjornpatrik; 20 February 2008, 10:19.

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Jag har två olika stativ, ett kolfiber Velbon Sherpa Pro 635 och ett stabilt gammalt Gitzo Studex rörstativ. Båda är bra men fyller olika funktioner, Gitzot är väldans stabilt med inget man bär omkring på. I de flesta fallen räcker kolfiberstativet bra och det är väldigt lätt och smidigt. Fotar man mycket makro i naturen är det viktigt att kolla hur stativet funkar när man vill komma riktigt nära marken.
        En bra kulled till rimligt pris har jag ännu inte hittat, så där tar jag gärna emot tips.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• mek
          Användare
          • January 2005
          • 540

Jag jagade efter stativ i början av hösten. Lade dock ner det då, eftersom fåglarna börjat försvinna. På fotovideo blev jag dock rekommenderad Benro C-357 med kulledshuvud KB-3 (eller KJ-1, KJ-2). Gäller dock primärt vid fågelfoto.

Gitzo har också ett motsvarande, lättare/stabilare stativ. Kostade dock nästan dubbelt så mycket.....

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Går själv o funderar på ett stativ, hittade den här länken med en del tips. Trä stativ låter lite intressant tycker jag, snygga är dom om inte annat.

Jan Gustafsson, naturfotograf från Tibro, med fåglar som specialitet. Jan fotograferar också djur och landskap med stor framgång och arrangerar workshops för fågelfotografer i tre steg.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Niclas Larsson
              Användare
              • January 2004
              • 546

Eftersom detta verkar svårt kan jag säga att jag funderar på en monopod
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

Arbetssätt...