glapp mellan bänk o akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krille krok
    Användare
    • August 2007
    • 18

    glapp mellan bänk o akvarie

    Jag har nu byggt klart min bänk och även ställt på ramakvariet på 375 liter.
    Vägde in bänk o akvarie och var rätt nöjd. Har nu provfyllt med 1/3 vatten och upptäcker då ett mellanrum mellan akvariet och bänken. Mellanrummet är på mitten och är ca 1mm stort. I hörnen ser det fint ut.
    Inser att eftersom golvet inte är rakt och bänken antagligen kommer o sätta sig borde fler att stött på liknande problem

    Vad gör man?

    1 Kan man lägga frigolitstavar mellan ramen och bänken runt om som e lika breda som ramen och som kan kompensera för skillnaden?

    2 Tillverka plåtskenor som kompenserar för glappet?

    3 Riva ned allt o börja om från början? (4 dagars jobb åt skogen)
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av krille krok
    Jag har nu byggt klart min bänk och även ställt på ramakvariet på 375 liter.
    Vägde in bänk o akvarie och var rätt nöjd. Har nu provfyllt med 1/3 vatten och upptäcker då ett mellanrum mellan akvariet och bänken. Mellanrummet är på mitten och är ca 1mm stort. I hörnen ser det fint ut.
    Inser att eftersom golvet inte är rakt och bänken antagligen kommer o sätta sig borde fler att stött på liknande problem

    Vad gör man?

    1 Kan man lägga frigolitstavar mellan ramen och bänken runt om som e lika breda som ramen och som kan kompensera för skillnaden?

    2 Tillverka plåtskenor som kompenserar för glappet?

    3 Riva ned allt o börja om från början? (4 dagars jobb åt skogen)
    Byggt klart bänken, hur är den byggd och konstruerad?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • krille krok
      Användare
      • August 2007
      • 18

      #3
      Ursprungligen postat av Johan F
      Byggt klart bänken, hur är den byggd och konstruerad?
      Den utgår från en tv bänk som jag har byggt en ram runt.
      ramen består av 19mm MDF med helt bakstycke.
      det innebär att det står 5 st skivor på högkant plus bakstycket som håller uppe locket på bänken som är två skivor tjockt.
      jag tror det är bänken som är 1 mm sned i kombination med golvet..

      Kommentar

      • krille krok
        Användare
        • August 2007
        • 18

        #4
        Ursprungligen postat av krille krok
        Den utgår från en tv bänk som jag har byggt en ram runt.
        ramen består av 19mm MDF med helt bakstycke.
        det innebär att det står 5 st skivor på högkant plus bakstycket som håller uppe locket på bänken som är två skivor tjockt.
        jag tror det är bänken som är 1 mm sned i kombination med golvet..

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Hade det varit jag som haft denna bänk och akvarium, så hade jag lagd dubbla liggunderlag mellan akvarie och bänk. Detta jämnar ut alla eventuella skavanker.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • krille krok
            Användare
            • August 2007
            • 18

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Hade det varit jag som haft denna bänk och akvarium, så hade jag lagd dubbla liggunderlag mellan akvarie och bänk. Detta jämnar ut alla eventuella skavanker.
            Och om man lägger liggunderlag skall det endast ligga mot ramen. För att sammanfatta ett ofta debatterat ämne kort. Jag skall tappa ur vattnet idag för o se om det är bänken som är för flexibel eller om den är sne på det stället från början. Man vill inte ha en bänk som inte är stabil nog.

            Alternativet liggunderlag låter bättre än att riva bänken och bygga om den

            Kommentar

            • snablo
              Användare
              • February 2008
              • 31

              #7
              Ursprungligen postat av krille krok
              Och om man lägger liggunderlag skall det endast ligga mot ramen. För att sammanfatta ett ofta debatterat ämne kort.
              Det går inte sammanfatta det ämnet, varje tillverkare har sin egen beskrivning på hur just deras skall stöttas upp, beror på ramar, glastjocklek och bänk.

              T.ex. akvastabils akvarium följer det med en frigolitskiva till de större, den passar endast innanför ramen mot glaset.

              Kommentar

              Arbetssätt...