Utrota sniglar med flubenol??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Utrota sniglar med flubenol??

    Av tidigare trådar framgår att flubenol effektivt tar död på sniglar. Finns det
    då några nackdelar/biverkningar med medlet ? En tub på apoteket kostar ju
    bara runt 60 kr. Doseringen verkar oklar men medlet verkar inte vara farlig att
    överdosera, åtminstone för däggdjur. Så om det är så så är min fråga
    är detta det " bästa" sättet att en gång för alla bli av med sniglarna.
    ( min avsikt är att sen ersätta dessa med posthorsnsnäckor).
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Av tidigare trådar framgår att flubenol effektivt tar död på sniglar. Finns det
    då några nackdelar/biverkningar med medlet ? En tub på apoteket kostar ju
    bara runt 60 kr. Doseringen verkar oklar men medlet verkar inte vara farlig att
    överdosera, åtminstone för däggdjur. Så om det är så så är min fråga
    är detta det " bästa" sättet att en gång för alla bli av med sniglarna.
    ( min avsikt är att sen ersätta dessa med posthorsnsnäckor).
    Ja den enda nackdelen, som jag har sett med flubenol, det är att om man har för många sniglar i baljan och dom dör ungefär samtidigt.
    Då kan det bli dåligt vatten.
    En fördel är att flubenolen tar gälparasiter också på malawi, så om malawin kliar sig mot stenarna med munnen, så kan det vara parasiter.
    Jag har bara använt flubenol i pulverform, jag vet inte hur det fungerar med tuben på apoteket, men mitt flubenol är väldigt drygt.Janne

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Har nyligen kört flubenol i pulverform mot hydra i ett par kar. Funkade klockrent. I bägge karen gick rätt små fjärilsyngel, och i ett av karen gick även rosentetrayngel. Inga som helst negativa effekter på ynglen, vad jag kan se. Läste på en del på nätet i samband med hydrabehandlingen, och jag hittade ingen som haft negativa erfarenheter av flubenol/yngel - inga yngel har tagit skada, ens av känsliga och små yngel. Vet inte hur/om flubenol påverkar växter, men i det ena karet är det en hel del växter som inte verkar ha tagit stryk alls.

      Ytterligare en fundering kan man ha kring räkor. De funkar inte som fisk i relation till medicinering, men jag har inte testat flubenol med räkor ännu.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • job
        Användare
        • December 2006
        • 30

        #4
        Praktbotia

        Ursprungligen postat av HåkanM
        Av tidigare trådar framgår att flubenol effektivt tar död på sniglar. Finns det
        då några nackdelar/biverkningar med medlet ? En tub på apoteket kostar ju
        bara runt 60 kr. Doseringen verkar oklar men medlet verkar inte vara farlig att
        överdosera, åtminstone för däggdjur. Så om det är så så är min fråga
        är detta det " bästa" sättet att en gång för alla bli av med sniglarna.
        ( min avsikt är att sen ersätta dessa med posthorsnsnäckor).
        Fick en kollosal mängd sniglar efter att ha skaffat växter, 4 praktbotia gjorde rent hus på några dagar utan att en enda kemikalie användes.

        Mvh
        Jonas

        Kommentar

        Arbetssätt...