Konstig grej

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • November 2007
    • 154

Idag skulle jag ha köpt medicin, men var tvungen att jobba över och båe DM o AV stänger kl. 18 så de hanns inte med.

Har i alla fall inte sett något skit idag sen jag kom hem.
    Men den fisken verkar inte vara lika aktiv och under vissa stunder undviker den de andra och står då för sig själv helt stilla.
    Den är i alla fall framme som dom andra nyfiket när jag kommer nära, tänkte undvika att mata dom idag. Dom fick senast igår kring lunch så det är ingen nöd på.
    Sen tycker jag den ser blekare ut än de andra, man ser inte de svarta ränderna lika tydligt, men vet inte om det alltid har varit så.

Jag undrar om detta är dödligt och i så fall lite kris, så får jag försöka ordna medicin imorgon på lunchen.
    I annat fall har jag JBL Furanol hemma om det kanske kan hjälpas emot?
    Vill inte ha i det i onödan i och med att de rubbar bakteriekulturen.

//Patrik
    Senast redigerad av dala; 18 February 2008, 21:10.

Kommentar

• dala
      Användare
      • November 2007
      • 154

Nu har lampan slocknat (timern ställd på 20.00).
      Och medan de andra fskarna simmar omkring har denna placerat sig nära botten och står helt stilla med "nosen" pekad uppåt helt ensamt.

Kommentar

• dala
        Användare
        • November 2007
        • 154

Jag klarade inte av att se hur den led utan göra något, så har nu haft i Furanol på vinst och förlust.

Men har nu fått erfara att ett extra tomt kar är en bra ide så slipper man behandla de friska fiskarna.

//Patrik

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Dala: Min Cichlasoma bocourti-hona hade likadana symptom som din scalare. Hon åt inte så länge hon hade dessa symptom. Jag medicinerade med Hexamita (3-dagarskur) tillverkad av eSHa och det hjälpte på henne. Kostade 115 kr/förpackning och räcker till 800 liter. Du behöver inte stänga av filter såsom skumgummi och vadd, men filter som aktivt kol och UV-filter måste stängas av.

Kommentar

• dala
            Användare
            • November 2007
            • 154

Ursprungligen postat av Lundensis
            Dala: Min Cichlasoma bocourti-hona hade likadana symptom som din scalare. Hon åt inte så länge hon hade dessa symptom. Jag medicinerade med Hexamita (3-dagarskur) tillverkad av eSHa och det hjälpte på henne. Kostade 115 kr/förpackning och räcker till 800 liter. Du behöver inte stänga av filter såsom skumgummi och vadd, men filter som aktivt kol och UV-filter måste stängas av.
            Tack för det svaret.
            Får se hur det ser ut när denna 4-dagars kuren är klar.
            I annat fall får jag testa den medicinen eller octozin beroende på vad jag får tag i.

Vad gäller filter så kar jag med ett innerfilter som har UV;

Där går det inte stänga av UV:et, påverkar det något vid medicinering?

Tycker ju att man verkligen ska försöka rädda dom som räddas kan
            Senast redigerad av dala; 19 February 2008, 00:01.

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Håller till 130% med A C Son: Röda mygglarver är rena receptet på död fisk.

Mygglarverna odlas i avföringsfyllda dammar, dvs de är proppfulla med koliforma bakterier, de hanteras ofta(st) ovarsamt och dör innan de blir infrusna, och tinas sen minst en gång innan de fryses i portionsförpackningar, så de hinner börja ruttna - och sen matar man fisken med dem.
              Diarrén (vit trådig avföring) kommer som ett brev på posten om man har känslig fisk, och buksoten inte mycket senare.

Jag skulle hellre mata fisken med falukorv.

Kommentar

• Koi-fantast
                Användare
                • November 2007
                • 555

Det skulle kunna vara samma skit som jag kanske har, dvs Camallanus.. Se, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57946 där jag skrev lite om den. Dina symptom verkar stämma iaf och parasiten verkar vara vanlig.

Jag tror inte att jag skulle använda röda mygg/larver med tanke på vad jag läst om dem, se ex här http://nettakvariet.no/forum/archive...hp/t-2016.html och i Levande foder av Kjell Bo Larsen står det att röda mygglarver ofta är värddjur för den vita sytrådstunna parasitmasken Gordius, men betydligt farligare är, Paranermis som lämnar fisken genom bukhålan eller tarmen.

Jag skulle inte bli förvånad om det är just dessa röda mygglarver som även spelar något förstadie till Camallanus, eller om det bara är så att all skit finns i avlopp/diken där de odlas. När jag tänker efter så vet jag att röda mygglarver användes som föda av dem jag fick mina smittade Guppy ifrån. Det verkar också vara fler med liknande erfarenhet av röda mygglarver och Camallanus.

Alla insektsätande och/eller växtätande fiskar behöver fibrer/sand annars kan de få förstoppning.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Koi-fantast
                  Användare
                  • November 2007
                  • 555

Det är lustigt att jag endast får en träff när jag söker på "Paranermis". Är det möjligt att Kjeld Bo Larsen menade Camallanus eller någon underart till den??

Någon som vet, eller kan kolla?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• dala
                    Användare
                    • November 2007
                    • 154

Tack för den infon.

Jag har nu haft i Furanol och avvaktar till lördag förmiddag innan jag byter vatten, får se status då.
                    Har inte sett något mer vitt sen i söndags kväll, men hade i medicin igår för att den såg riktigt hängig och ensam ut.
                    Och behandlingen ska ju fortsätta i 4 dagar så lördag blir bra.

Men dör masken när den kommer ut i så fall eller förflyttar den sig bara?

Men vad gäller foder så ska jag börja med räkmix eller artemia (stavning).

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Att mata Röda mygg till dom vanligaste sällskapsfiskar i normala mängder är bra,

att hävda att fiskarna säkert blir sjuka av dom, anser jag löjligt

folk vill oftast ha något att skylla på än alla andra fel man gör.

(att påstå att alla röda mygglarver kommer från avlopp är en skröna)
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

varför i hela fridens namn rek. vissa här att salta i karet? tror ni det tar kål på invärtes bakterier?
                        Mvh Alex

Kommentar

• tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

Han undrade om han kunde salta och det har väl aldrig skadat att hälla i salt om man är osäker på vad det är. Sen lär det ju inte bota invärtes bakterier liksom du säger men det kommer ju säkerligen inte verka negativt heller. Men samtidigt var något fel och han hade inte medicin hemma så då är vattenbyte och salt ganska bra till en början för att göra något.

Bra saltlänk:

Sen hade det ju inte symtomen pågått mer än under dagen och själv är jag sån att jag kanske inte kastar mig över medicinerna utan kanske avvaktar en eller två dagar för att se om det bättrar sig. Då anser jag att vattenbyte och salt är bättrre än att inte göra något om man är osäker.
                          Senast redigerad av tjornpatrik; 19 February 2008, 14:02.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Bra saltlänk patrik.

Ja skulle precis börjat en lång hadanger men slapp efter ditt strålande länktips
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• dala
                              Användare
                              • November 2007
                              • 154

Håller med, riktigt bra länk.

Och precis som Patriks skrev så hällde jag inte i salt som medicin och tro att allt blir frid o fröjd.
                              Utan jag hade inte medicin hemma och hällde i lite i förebyggande, men när fisken inte alls mådde bra igår kväll vågade jag inte chansa ytterligare en dag då den inte såg kry ut alls.
                              Började då medicinering, med Furanol då jag missade öppningstiderna efter att jag kom hem från jobbet.

Men självklart ville jag ju vänta ett par dagar med medicinering, men vågade inte chansa en dag till när den hängde med munnen uppåt nere på botten.

Tack för all hjälp och alla ideer, det är sånt som berikar än

Kommentar

• dala
                                Användare
                                • November 2007
                                • 154

Efter medicinering

Jag har nu haft medicin i akvariet under veckan och allt har sett bra ut.
                                Var borta i princip hela dagen igår och hade inte tid med akvariet då, men idag när jag kom hem på eftermiddagen bestämde jag mig för att byta vattnet och få ordning på det igen.

Det första jag fick se var bara skelettet kvar av en fisk, efter letade och räknande visade det sig att det var min ancistrus hona, c:a 8-10cm.

Tycker det var väldigt märkligt att det var en av malarna som skulle gå under, frågan är då bara hur?
                                Och jag tycker det var lustigt att de andra måste ha ätit efter döden i och med att bara skelettet var kvar.

Får väl se vad som sker under veckan och sen köpa nya....

//Patrik

Kommentar

Arbetssätt...