If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nej, det tror jag inte.
Jag har kört med salt tidigare och denna malen har jag haft i ägo i c:a 6 mån och hade i mycket mindre än jag gjort tidigare pga de nya malarna men de har klarat sig bra, det var ju skönt i alla fall .
Vad ställde du för diagnos på fiskarna innan medicinering? Jag gav bara en möjlig orsak när jag skrev tarmparasit. Jag brukar akta mig för att skriva diagnoser med tanke på att det är så mycket man inte vet och vissa saker tar man för självklara. Ex. varför gjordes vattenbyte från början, hur mycket stress utsätt fiskarna för normalt och vid exeptionella tillfällen, vilket skick är de i, vilka matrutiner har du, vad äter de, vattenvärde normalt i karet och i kran ?
Det är fullt möjligt att problemet uppstod för att du gjorde för många ändingar på för kort tid vilket stressade fiskarna. Det kan också ha försämrat malens förmåga att klara av salt och utan mat.
Eller värre, någon som kanske ätit den levande...
Har ju enligt instruktioner avstått från att mata under tiden jag haft medicin i..
//Patrik
Nä det tror jag absolut inte, att den har ätits levande kan du nog avskriva direkt (eller vad man nu ska säga). Att fiskar och malar äter på dött är absolut inget märkvärdigt i sig, sett ancistrus äta dött flera gånger, slänger du i torsk eller vad som helst så ser du. Jag hade ex någon pleco för ett tag sedan som jag haft i 3-4 år och som var ca 20 cm och som alltid var framme vid matning, så också en morgon och på kvällen hittade skelettet. Denna gick bara med mindre CA fiskar på 5-6 cm och andra större malar.
Det behöver ju inte heller vara pga scalarens sjukdom detta händer, kan ju vara så att den inte tålde furanolen eller av slumpen. Har inte använt just den medicin men kolla i bipacksedeln så kanske det står. Malen kan ha varit försvagad sedan innan av olika anledningar och därför strykit med.
Mår fiskarna bra i övrigt nu?? Hur går det med scalaren?? Om allt ser ut att vara frid och fröjd nu hade jag nog inte direkt oroat mig utan bara hållt extra koll. Eftersom medicinen innehåller Nifurpirinol hade jag tagit det försiktigt med matningen ett tag framöver så bakterierna får rn chans att komma ikapp sig. Kolla gärna nitriten emellanåt om du känner för det.
Jo allt såg bra ut när jag bytte vatten.
Men efteråt verkade en av scalarerna vara väldigt rädd och gömde sig, men kan bero på att förnyade lite i akvariet för den var pigg innan så allt kommer nog vara bra imorgon.
Jo, matningen kommer jag ta de försiktigt med men hade i sera aquafan (stavning) medel för att "få igång" kemin i akvariet snabbare.
Jo, jag förstår vad du fiskar efter patriks. Men denna malen har fått den behandlingen tidigare vid ett annat tillfälle.
Ville bara informera om vad som hände, i övrigt ser allt bra ut. Tack för all hjälp o info.
Vad som var med scalaren tidigare i veckan måste ha varit flageller.
Kommentar