Bollmora Akvarieklubbs Vårauktion 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeE
    Användare
    • January 2007
    • 17

    #16
    Förbokningen är nu stängd.

    Ni som ej har förbokat välkomma ner till auktionslokalen där inlämningen pågår mellan 10,00 och 11,45.
    Obs vi måste hålla hårt på stängningstiden för att auktionen ska kunna starta i tid..

    Antalet förbokade försäljningsposter slutade på 1251 st.

    Välkommna till en akvaristisk heldag.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Hej!

      Hej!
      Jag kommer med glädje och delta i Sveriges bästa akvarieklubbs auktion vet precis vad jag ska köpa, Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Hej!

        Hej!
        Västerås gänget kommer också imorgon.Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

          #19
          Vad har ni köpt då allihopa?
          Jag stred länge och väl om de stora Xiphophorus hellerina med känd fångstplats, men gav mig på 120:- eller nåt. Påsarna gick för 150:- resp 170:-

          Hem till mig och Robin kom dock:
          Astatotilapia calliptera ca 8
          Neochromis sp. madonna (Nån som har info om dessa?) Ett par
          Puntius vittatus 6 st
          Fundulopanchax gardneri "Golden" 1 par
          Aphyosemion bitaeniatum "Lagos" 2 par
          Bujurquina apoperuana (?) Ett stort par. Skandal att ingen annan bjöd på dem. :-)

          Robin lär bidra med bilder.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Hej!

            Hej!
            Ja jag hade en privat diskusaffär med en av besökarna, Mvh Ann-Mari

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Ja jag hade en privat diskusaffär med en av besökarna, Mvh Ann-Mari
              Ja där sparade ni 20% i gage
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • November 2007
                • 555

                #22
                Jag hade inte en krona att avvara till köp av växter som jag ev. behöver, så jag kollade på UFC-82 istället.

                Nästa gång..
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • rick
                  Användare
                  • January 2007
                  • 12

                  #23
                  Första gången man var på auktion. Vid en första anblick blev jag riktigt besviken. Men när auktionen kom i gång så kom en och annan skönhet fram.. Blev ett par gröna bågfensciklider samt 4 malgrottor.

                  Jag hade önskat mer sydamerikaner och mer olika sorters malar. Kändes som att det i stort sett bara var ancistrus.

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1082

                    #24
                    Ursprungligen postat av Gabbi
                    Vad har ni köpt då allihopa?
                    Jag ropade in två korvar och en ramlösa till bra pris.

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

                      #25
                      Tyckte det var ovanligt lite rolig fisk, alltså ciklider. Jag vet inte hur mycket guppys och svärdbärare det var....
                      //Robert

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • April 2002
                        • 897

                        #26
                        Ja, det tycker jag med. Färgodlad guppy, svärdbärare osv fanns i mängder, men de riktiga rariteterna var få. Å andra sidan speglar ju utbudet vad folk vill sälja, så jag vet inte hur man ändrar det?
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • November 2007
                          • 555

                          #27
                          Ursprungligen postat av Gabbi
                          Ja, det tycker jag med. Färgodlad guppy, svärdbärare osv fanns i mängder, men de riktiga rariteterna var få. Å andra sidan speglar ju utbudet vad folk vill sälja, så jag vet inte hur man ändrar det?
                          Ett sätt skulle kanske vara att akvarieföreningar i förväg går ut med en lista på vad som ska auktioneras och hur mycket. Bra utbud borde då ge fler besökare, dåligt utbud färre besökare. Samtidigt går det säkert att se en korrelation mellan förväntat pris per försäljningspaket på auktion och vad som auktioneras, ex En hane och två honor ger säkert en högre förtjänst per styck än ett paket med 20 st ciklider. Säljaren säljer alltså till det ställe som ger förväntat högsta förtjänst.

                          Notis: Jag har aldrig varit på en auktion utan min slutats grundar sig på företagsekonomi.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

                            #28
                            Ursprungligen postat av Koi-fantast
                            Notis: Jag har aldrig varit på en auktion utan min slutats grundar sig på företagsekonomi.
                            Du menar grekiska?
                            Jag förstod inte mycket av ditt inlägg. Kan du vidareutvecka eller använda ett enklare ordval?

                            Om jag förstår det rätt så skulle säljaren enligt din princip hellre välja att sälja 10 påsar med 3 st i varje än 2 påsar med 15 i varje? Visst är det så. Alla vill få så mycket pengar som möjligt för sin fisk men tyvärr gör det att köparna får sitta i 6 timmar för att få lägga ett bud på 3 olika poster med 2 pansarmalar i varje påse för att kunna få ihop till den grupp malarna varit från början.
                            Jag tycker inte att de är utbudet som behöver ändras utan upplägget. Skippa alla hårda ting och sätt fasta priser på detta istället. Auktioner enbart ut fiskar.
                            Vem vill köpa 3 vallisneriaplantor för minimum 40kr på auktion när dessa går att få tag på till och med billigare i butik?
                            Senast redigerad av Robin; 02 March 2008, 23:19.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #29
                              Det var ovanligt få verkliga sällsyntheter denna gång; så här på rak arm kommer jag faktiskt inte ihåg en enda. Å andra sidan fanns det rätt många som man annars sällan ser, som 3-4 viktoriaciklider, ett antal mindre vanliga barber, och ett gäng olika L-malar (som jag inte hann se innan auktionen, och L-nummer utan släktesnamn eller annan info säger mig ingenting, så jag bjöd inte på dem).
                              Köpte i slutänden endast ett par Ancistrus, för jag fick för mig att hanen kunde tänkas ha samma gula anlag som min förra hane hade.

                              Kommentar

                              • AmLi
                                Användare
                                • April 2005
                                • 14

                                #30
                                Väntan är ju halva nöjet...

                                Själv var jag nog den där som satt i fyra timmar och väntade på tre påsar med vardera två Brochis splendens. Inte för att de är särskilt ovanliga utan för att jag ville utöka den befintliga gruppen i mitt stora kar till bra pris. Under tiden fick man se den mest förvånande budgivning. Man undrar hur många Ancistrus det går att sälja egentligen och varför helt nya jägerdoppvärmare inte kostar mer än 40 kr.

                                Hur som helst så kommer jag att leva länge på mitt köp av tre välvuxna Corydoras pulcher för 100 kr. Jag tyckte redan under dagen att jag gjort ett bra köp. Hade för mig att jag såg dem för 480 kr styck i somras. Det visade sig när jag kom hem att de nu ligger i 630 kr styck :-)))

                                Hittade också 1+2 Xiphophorus helleri "Mayae Lago izabel" för en ringa summa. Kände inte att det var någon tuff budgivning där :-)

                                I övrigt kom jag hem med två microsoriumbevuxna rötter och ca 10 liter Aqua clay.

                                Samtidigt fick jag sålt ett 20-tal ancistrus, ett 10-tal corydoras, lite tetror och fyra innerfilter. Tror nästan att jag gick plus i kassan i dag.
                                Återfallsakvarist

                                Kommentar

                                Arbetssätt...