Aulonocaratråden 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    Användare
    • August 2008
    • 149

    Nu skall vi se om jag lyckas lägga upp några bilder. Dels på A. Stuartgranti Chiwindi (Blå Neon), A. Stuartgranti Usisya och A. sp. Lwanda (från Chiwindi roligt nog).
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

    Kommentar

    • mantis777
      Användare
      • October 2008
      • 204

      Ursprungligen postat av malawijanne
      Det ser ut som en chiloele, även kallad kejsaraulonocara, kan du inte lägga ut en bild på honan också.Janne
      Har försökt filma lite...
      Två filmer på mina A. Haensbaenschi. På första filmen efter halva ungefär syns den som jag undrar är en hona eller en outfärgad hanne. På andra filmen syns de två honorna(?) jag har mötas. En är mörkare än den andra.

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


      Mvh
      /Calle
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Inget akvarium för tillfället...

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av mantis777
        Har försökt filma lite...
        Två filmer på mina A. Haensbaenschi. På första filmen efter halva ungefär syns den som jag undrar är en hona eller en outfärgad hanne. På andra filmen syns de två honorna(?) jag har mötas. En är mörkare än den andra.

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Mvh
        /Calle
        Ja som tidigare som vi nämnt i tråden, så kallas den stuartgrant.
        Och det kan säkert vara svårt, med alla dessa namn och olika författare med sina böcker.
        Men den fisken som du visar på bilden är en aulonocara stuartgrant och är fångad vid chiloele, och kallas även kejsar aulonocara eller red flush. och nu relaterar jag till artbeskrivningarna på ciklid.se.
        Sedan honorna, ja den ljusa som var den i början är inte en kejsaraulonocara, och den mörkare kan vara en hona, men jag tycker den ser lite för ljus ut och att den hade för mycket färg, så jag tror att det är en undertryckt hanne utav en sort som är svår att se på bilden, men skicka gärna in fler bilder så ska vi se om vi kan klargöra det mer.Janne

        Kommentar

        • mantis777
          Användare
          • October 2008
          • 204

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja som tidigare som vi nämnt i tråden, så kallas den stuartgrant.
          Och det kan säkert vara svårt, med alla dessa namn och olika författare med sina böcker.
          Men den fisken som du visar på bilden är en aulonocara stuartgrant och är fångad vid chiloele, och kallas även kejsar aulonocara eller red flush. och nu relaterar jag till artbeskrivningarna på ciklid.se.
          Sedan honorna, ja den ljusa som var den i början är inte en kejsaraulonocara, och den mörkare kan vara en hona, men jag tycker den ser lite för ljus ut och att den hade för mycket färg, så jag tror att det är en undertryckt hanne utav en sort som är svår att se på bilden, men skicka gärna in fler bilder så ska vi se om vi kan klargöra det mer.Janne


          Om man ska tro på det jag saxade från ciklidbladet så finns det en möjlig skillnad mellan Haensbaenschi och Chiloele och min verkar vara mer år Haensbaenschi då den är rödare på kroppen. Jag såg vildfångade Haensbaenschi för ett tag sedan och min ser ut som de. Men samtidigt när jag läser på icke svenska sidor så verkar det vara samma fisk. Haensbaenschi verkar vara det gamla namnet och AULONOCARA STUARTGRANTI (CHILOELO) det "nya".
          Gruppen är köpt av en seriös ciklidhandlare som hållt på många år så jag är helt övertygad om att det är Haensbaenschi/chiloelo-honor. Han har 3 till honor och de är ljusare än den mörka jag har och ungefär eller något mörkare än den ljusa jag har. Är också inne på det spåret att den mörka är en undertryck hanne.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
          Inget akvarium för tillfället...

          Kommentar

          • mantis777
            Användare
            • October 2008
            • 204

            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


            Kan säga att ju mer jag letar på nätet desto svårare blir det. Sen verkar det ju vara faktiskt två olika fångsplatser på Hansbaenschin och Chiloelo. Så då är det ju egentligen fel att säga att det är nytt och gammalt namn...hmm...undra om nån verkligen vet. Såg en bild från sjön på en Chiloelo och den var blåare på kroppen och något mer orangeröd på fenorna. Dock kan bilder under vatten förvrängas.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

            Kommentar

            • Tedde
              Användare
              • September 2006
              • 100

              Ursprungligen postat av malawijanne
              Jag tittade för skojs skull på artregistret, där fanns chiloelon med den kallades även red flush. Dom kallade den för stuartgranti.
              Jag har själv haft mdokan, cobwen och chiloelon, alla dom har mörka honor, så dom skulle jag aldrig våga blanda.
              Sedan så såg jag att det fanns även en som kallades ngara, men det tror jag är samma som mdokan, den har alltid hetat ngara mdoka.
              Ja sedan varför dom kallar alla dom varianterna för stuartgranti, det är för mig oförklarigt. Färgen på dom är ju från gult till helt blåa och även med röda inslag.
              Nej varför heter dom inte helt enkelt. Aulonocara och sedan fångstplats, tex den helt blåa, Cobwe. eller aulonocara usiya, den är ju mest gul.
              Det är inte att undra på att folk inte kan se på sina fiskar vad dom kallas i böckerna.Janne


              Känner du igen denna?
              I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                Ursprungligen postat av Tedde
                Känner du igen denna?
                Det ser ut som en stuartgrant fångad vid cobwe, den kan du inte blanda med cheleon, för att honorna går inte att skilja på, dom är väldigt mörka båda två.Janne

                Kommentar

                • Tedde
                  Användare
                  • September 2006
                  • 100

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Det ser ut som en stuartgrant fångad vid cobwe, den kan du inte blanda med cheleon, för att honorna går inte att skilja på, dom är väldigt mörka båda två.Janne

                  Men du känner inte igen att den är just din ga avelshanne?
                  I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av Tedde
                    Men du känner inte igen att den är just din ga avelshanne?
                    Nej, jag känner inte igen den, och tyvärr så tror jag inte att det är min gamla avelshanne, men däremot så kan det vara yngel ifrån den .
                    För att jag har sålt yngel till en del österut.Janne

                    Kommentar

                    • Tedde
                      Användare
                      • September 2006
                      • 100

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Nej, jag känner inte igen den, och tyvärr så tror jag inte att det är min gamla avelshanne, men däremot så kan det vara yngel ifrån den .
                      För att jag har sålt yngel till en del österut.Janne
                      Dessa köpte jag som 12 cm 2+8, inte som yngel. Däremot köpte jag yngel på rödrubin av dig samtidigt, som också var kanonfina.
                      I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        Ursprungligen postat av Tedde
                        Dessa köpte jag som 12 cm 2+8, inte som yngel. Däremot köpte jag yngel på rödrubin av dig samtidigt, som också var kanonfina.
                        Ja säger du det så är det väl så, var det när jag la ner odlingen.
                        Ja minnet är bra men kort.Janne

                        Kommentar

                        • Tedde
                          Användare
                          • September 2006
                          • 100

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja säger du det så är det väl så, var det när jag la ner odlingen.
                          Ja minnet är bra men kort.Janne


                          Ja det stämmer, en annan kille fr Växjö hämtade dem tillsammans med Demasoni mm. Gruppen ynglar regelbundet och ger riktigt fin fisk
                          I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Tedde
                            Ja det stämmer, en annan kille fr Växjö hämtade dem tillsammans med Demasoni mm. Gruppen ynglar regelbundet och ger riktigt fin fisk
                            Det var när Robban var uppe och hämtade lite fisk eller?Janne

                            Kommentar

                            • mantis777
                              Användare
                              • October 2008
                              • 204

                              Ursprungligen postat av mantis777
                              Om man ska tro på det jag saxade från ciklidbladet så finns det en möjlig skillnad mellan Haensbaenschi och Chiloele och min verkar vara mer år Haensbaenschi då den är rödare på kroppen. Jag såg vildfångade Haensbaenschi för ett tag sedan och min ser ut som de. Men samtidigt när jag läser på icke svenska sidor så verkar det vara samma fisk. Haensbaenschi verkar vara det gamla namnet och AULONOCARA STUARTGRANTI (CHILOELO) det "nya".
                              Gruppen är köpt av en seriös ciklidhandlare som hållt på många år så jag är helt övertygad om att det är Haensbaenschi/chiloelo-honor. Han har 3 till honor och de är ljusare än den mörka jag har och ungefär eller något mörkare än den ljusa jag har. Är också inne på det spåret att den mörka är en undertryck hanne.
                              Nu är jag ganska säker på att den mörka var en hannen. Hittade honom hyfsat avlivad idag när jag kom hem från jobbet.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                              Inget akvarium för tillfället...

                              Kommentar

                              • Tedde
                                Användare
                                • September 2006
                                • 100

                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Det var när Robban var uppe och hämtade lite fisk eller?Janne
                                stämmer fint.. kom just på att jag köpte blueneon också, dessa har jag inte kvar dock.. min hobby har eskalerat lite sedan dess, då jag köpte fisken av dig hade jag bara några få kar. Aul cobwe´n var en av grundstenarna till att odlingen tog fart.. tackar för fin fisk!
                                I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...