Aulonocaratråden 2008

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diskus
    • April 2002
    • 276

Lite Firefish & Röd Rubin....

Med Firefish som inte är någon Urvalsodlad eller "äkta" Aulonocara & Röd Rubin i samma burkl så var jag lite orolig om de skulle hålla sig till sina honor från den egna arten...men so far soo good...de verkar knappt bry sig om varandra...

Som sagt en film..ingen toppkvalité på filmen men väl på fisken ;-)
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

A. Jocobfreibergi

Här kommer lite fler nytagna bilder på jacobfreibergi´n.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Discus

Dom ser riktigt bra ut nu, kul att det funkar så bra.

Johan F

Va fina dom e mina nya fiskar =) Kom med dom i morgon om du hinner =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

Ursprungligen postat av deelay
          Discus

Dom ser riktigt bra ut nu, kul att det funkar så bra.

Johan F

Va fina dom e mina nya fiskar =) Kom med dom i morgon om du hinner =)
          Så du har köpt dom, skall du ha dom hemma? Jag är helnöjd med mina Cape Maclear, ynglar konstant!

Mina senaste Aulonocara inköp är en grupp baenschi och en grupp stuartgranti "Ngara".

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Markus_A
            Så du har köpt dom, skall du ha dom hemma? Jag är helnöjd med mina Cape Maclear, ynglar konstant!

Mina senaste Aulonocara inköp är en grupp baenschi och en grupp stuartgranti "Ngara".
            Funderar på att kör en mega grupp hemma blandat med albus och lithobates... men mycket kan hända på vägen =)

Ngara och baenchi kan vara så snygga om man hittar bra ex, köpte du odlat eller vf?

Kommentar

• Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

Ursprungligen postat av deelay
              Funderar på att kör en mega grupp hemma blandat med albus och lithobates... men mycket kan hända på vägen =)

Ngara och baenchi kan vara så snygga om man hittar bra ex, köpte du odlat eller vf?
              Hur ofta byter du fisk hemma? Blir nog väldigt snyggt och spännande att se på.

Båda är SO, från Troffemicke (Tjörn). Dom är ganska små än, fast några tuggade när dom kom, så vi får se hur dom utvecklas.

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av Markus_A
                Hur ofta byter du fisk hemma?
                Så fort jag tröttnat på att fota dom... =)

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Jag lägger ut bild på en av mina honor utav Aulonocara ethelwynnae, kanske något för art registret Albin.
                  Lägger även ut en utav mina firefishhannar xxxxxxx. Janne
                  Senast redigerad av Wilhelm; 21 December 2008, 20:51. Anledning: Ingen smygannonsering

Kommentar

• mantis777
                    Användare
                    • October 2008
                    • 203

Jag har startat upp två grupper med Aulonocara i ett akvarium (+ ett gäng golden). En Hansbaenschi och en Maylandi. Undrar om någon vet hur Hansbaenschins honor ser ut. Mörkare än de flesta Aulonocarors honor? Kan vara en hanne med men den är inte överhuvudtaget "utfärgad" fastän den är lika stor som den dominante hannen (väldigt utfärgad och fin). Tycker den borde ha någon färg i sig om det är en hanne, eller?

Något dåliga mobilbilder på den dominante Hansbaenschin...

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                    Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av mantis777
                      Jag har startat upp två grupper med Aulonocara i ett akvarium (+ ett gäng golden). En Hansbaenschi och en Maylandi. Undrar om någon vet hur Hansbaenschins honor ser ut. Mörkare än de flesta Aulonocarors honor? Kan vara en hanne med men den är inte överhuvudtaget "utfärgad" fastän den är lika stor som den dominante hannen (väldigt utfärgad och fin). Tycker den borde ha någon färg i sig om det är en hanne, eller?

Något dåliga mobilbilder på den dominante Hansbaenschin...

http://img183.imageshack.us/my.php?i...sc00071bn4.jpg
                      Det ser ut som en chiloele, även kallad kejsaraulonocara, kan du inte lägga ut en bild på honan också.Janne

Kommentar

• mantis777
                        Användare
                        • October 2008
                        • 203

Ursprungligen postat av malawijanne
                        Det ser ut som en chiloele, även kallad kejsaraulonocara, kan du inte lägga ut en bild på honan också.Janne
                        Är inte Kejsaraulonocara ett annat namn på Hansbaenschin? Har försökt hitta info men det är en svår alunocarasort att hitta info om. Jag är tyvärr inte hemma så jag har ingen bild på honan just nu. En dålig bild till...

Kommentar

• mantis777
                          Användare
                          • October 2008
                          • 203

Hittade det här i Ciklidbladet nr 02/97. Angående importnyheter hos Aquarium Malawi AB

..."Aulonocara spec. "chiloelo": En helt ny Aulonocara. Fångas i
                          Moçambique. Den påminner en hel del om A. haenschbaenschi, med den skillnaden att den är mer jämnt blå på kroppen och att kragen är mer röd/orange. Enligt Ad Konings och Stuart M. Grant så är det här en av de få verkligt nya varianter som finns inom Moçambiques vatten."

Så någon skillnad finns det tydligen men antagligen svårt att skilja på dem.
                          /Calle

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Ursprungligen postat av mantis777
                            Hittade det här i Ciklidbladet nr 02/97. Angående importnyheter hos Aquarium Malawi AB

..."Aulonocara spec. "chiloelo": En helt ny Aulonocara. Fångas i
                            Moçambique. Den påminner en hel del om A. haenschbaenschi, med den skillnaden att den är mer jämnt blå på kroppen och att kragen är mer röd/orange. Enligt Ad Konings och Stuart M. Grant så är det här en av de få verkligt nya varianter som finns inom Moçambiques vatten."

Så någon skillnad finns det tydligen men antagligen svårt att skilja på dem.
                            /Calle
                            Jag tittade för skojs skull på artregistret, där fanns chiloelon med den kallades även red flush. Dom kallade den för stuartgranti.
                            Jag har själv haft mdokan, cobwen och chiloelon, alla dom har mörka honor, så dom skulle jag aldrig våga blanda.
                            Sedan så såg jag att det fanns även en som kallades ngara, men det tror jag är samma som mdokan, den har alltid hetat ngara mdoka.
                            Ja sedan varför dom kallar alla dom varianterna för stuartgranti, det är för mig oförklarigt. Färgen på dom är ju från gult till helt blåa och även med röda inslag.
                            Nej varför heter dom inte helt enkelt. Aulonocara och sedan fångstplats, tex den helt blåa, Cobwe. eller aulonocara usiya, den är ju mest gul.
                            Det är inte att undra på att folk inte kan se på sina fiskar vad dom kallas i böckerna.Janne
                            Senast redigerad av malawijanne; 29 December 2008, 16:30.

Kommentar

• Magnus m
                              Användare
                              • December 2008
                              • 303

Jag tittade för skojs skull på artregistret, där fanns chiloelon med den kallades även red flush. Dom kallade den för stuartgranti.
                              Jag har själv haft mdokan, cobwen och chiloelon, alla dom har mörka honor, så dom skulle jag aldrig våga blanda.
                              Sedan så såg jag att det fanns även en som kallades ngara, men det tror jag är samma som mdokan, den har alltid hetat ngara mdoka.
                              Ja sedan varför dom kallar alla dom varianterna för stuartgranti, det är för mig oförklarigt. Färgen på dom är ju från gult till helt blåa och även med röda inslag.
                              Nej varför heter dom inte helt enkelt. Aulonocara och sedan fångstplats, tex den helt blåa, Cobwe. eller aulonocara usiya, den är ju mest gul.
                              Det är inte att undra på att folk inte kan se på sina fiskar vad dom kallas i böckerna.Janne
                              Håller helt med dig, det hade underlättat mycket. Som sagt höll på med aulonocarer själv för ca 15 år sen. Fått upp intresset igen och går och funderar vilken art man ska skaffa ur detta släkte.
                              Såg din bild på din Eureka hane, fin.. Likna dom jag hade för många år sen köpte dom som yngel i tyskland 1989. Din fire fish hane är ju inte illa i färgen må jag säga.
                              En annan gammal favorit är ju en fisk som när jag höll på hette Aulonocara Mojani. Var väldigt mörk på kroppen men med grönt huvud. Har ej sett den sen dess.
                              Annars lutar väl det åt att man köper red flush hade den sist och den är snygg och blir ganska stor. Hade en golden blaze hane på 18 cm förr! Annars så var den största jag hade överlag annars A.korneliae.
                              Men kul att se fina fiskar på denna tråd.
                              Petrochromis biten!

Kommentar

• Hogan1
                                Användare
                                • August 2008
                                • 149

Dom kallade den för stuartgranti.
                                Auloncara delas ju upp i fyra olika släkten (fem om man vill vara noggrann). Vi har Jacobfreibergi-, Stuartgranti-, Maylandi- och Chitandi-gruppen och som en egen "grupp" den icke revirhävdande Aulonocara Saulosi som ensam bildar grupp nr. 5.

De olika Stuartgrantiarterna; Mdoka, Cobue, Chiwindi, Usisya, Chilumba och allt vad dom heter, är samma fisk - men med olika färg beroende på lokal. De har samma beteende och håller till i liknande typ av biotop (med några undantag) men skiljer sig alltså färgmässigt åt. På ostkusten inklusive Tanzania och Mozambique är alla varianter i norr gula eller har gul som dominerande färg och i söder är alla Stuartgrantivarianter blå.

Usisyan och Chiwindin (Västkust respektive Ostkust) ser i princip likadana ut. Skillnaden är att Usisyans ryggfena är svart med vit topp medan Chiwindins ryggfena är blå med vit topp. Usisyan blir också något större än kusinen på andra sidan sjön.

Men anlendingen till att alla ingår i Stuartgrantigruppen (åtminsone är det så jag förstår det) är att det är samma fisk med samma/liknande beteende - bara med olika teckning beroende på lokal alltså.

(Jag har all anledning att studera Aulonocara särskilt noga för närvarande då jag precis kört igång ett 375 liters som med ett undantag endast skall innehålla vildfångad Aulonocara när det är klart - från alla 4 grupperna).
                                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

Arbetssätt...