Aulonocaratråden 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #61
    Finns det risk för att det förekommer korsningar av dessa två som ändå säljs som någon av respektive arterna? isf vore ju röran total..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #62
      Ursprungligen postat av jonre723
      Simontorp (som Lasse tidigare jobbat för) sålde i flera år azureus som chrysonotus. Jag vet inte om de fortfarande gör det, men det är hursomhelst inte orimligt att det någon där nere i krokarna som länge odlat denna fisk under felaktigt namn. Jag köpte ett gäng av dessa för ca 5 år sedan och tyckte nog att de såg lite luriga ut, men när de började leka så blev jag mer säker på att det faktiskt var azureus.
      Ursprungligen postat av specmats
      Finns det risk för att det förekommer korsningar av dessa två som ändå säljs som någon av respektive arterna? isf vore ju röran total..


      Om man har dessa 2 fiskar framför sig så är dom allt utom lika faktiskt så man borde nästa kunna resonera som så att om man tycker det ser ut som en azureus så är det nog så... jag ska fota en väns chrysonotus efter helgen och lägga upp.


      Nu är vi ju inne på Copadichromis 2008 =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        #63
        Kanon med foton Nicklas! Jag har sett att när hanen färgar på ordentligt så får den svarta vertikala ränder. Är det likt azerus?

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #64
          Ursprungligen postat av Cutekid
          Kanon med foton Nicklas! Jag har sett att när hanen färgar på ordentligt så får den svarta vertikala ränder. Är det likt azerus?

          Mvh
          Jo dom får ju svarta ränder på kroppen i maxläge.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #65
            Ursprungligen postat av RobbanG
            Tycker ni haften föredömlig diskussion. Det är en sådan som sporrar en att vara inne på forumet till skillnad från många andra diskussioner.
            Ja som vanligt så är jag dålig på att utrycka mig i skrift, jag tycker också att vi har haft en bra diskussion i den här tråden, jag menade med min kommentar, att det finns några andra trådar där det inte har varit lika föredömliga inlägg, ingen nämnd ingen glömnd.Janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #66
              Ursprungligen postat av specmats
              Finns det risk för att det förekommer korsningar av dessa två som ändå säljs som någon av respektive arterna? isf vore ju röran total..
              Nej den chansen är minimal åtminstone här i Sverige, vad jag vet så har inte den riktiga crysonotusen importerats till Sverige, men jag kan ha fel.
              Men däremot den som kallas azureus nu, den kallades crysonotus innan, se ciklidårsboken nr 3.
              Men däremot så har den odlats mycket i Sverige nu menar jag azureusen, så den har alltid varit vanlig.
              En liten parentes, azureusen tycker jag är den fisk som får den snyggaste blåa färgen efter Fryerin, så det är en kanonfirre

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

                #67
                Det går inte se olikheter på honorna chrysonotus vs azureus?

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #68
                  C. chrysontous har tagits in i sverige på senare tid honorna dom skiljer sig åt en del, speciellt kroppen skiljer sig en del och munnen.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #69
                    Ursprungligen postat av deelay
                    C. chrysontous har tagits in i sverige på senare tid honorna dom skiljer sig åt en del, speciellt kroppen skiljer sig en del och munnen.
                    Ja att den har tagits in på senare år, det har jag ingen aning om.
                    Men det stämmer säkert, och som du säger det skiljer sig på munnen.sedan har den äkta crysonotesen en bläs, det har inte den äkta azureusen.
                    Men det kanske finns andra varianter utav både crysonotus och azureus.
                    Men det tror inte jag.
                    För fångstationerna brukar vara väldigt snabba på att ta fram ett namn, om det så bara skiljer att fisken är blå, eller kanske blågrön på huvudet.Janne.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      #70
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja att den har tagits in på senare år, det har jag ingen aning om.
                      Men det stämmer säkert, och som du säger det skiljer sig på munnen.sedan har den äkta crysonotesen en bläs, det har inte den äkta azureusen.
                      Men det kanske finns andra varianter utav både crysonotus och azureus.
                      Men det tror inte jag.
                      För fångstationerna brukar vara väldigt snabba på att ta fram ett namn, om det så bara skiljer att fisken är blå, eller kanske blågrön på huvudet.Janne.
                      Jag ska kolla på min väns som borde ha färgat ut nu... med lite tur =)
                      Hans hade ett grå grönt skimmer lite här och där på kroppen redan som ej utfägade.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

                        #71
                        A. Jacobfreibergi

                        Bryter av Copadichromis snacket med en A. Jocobfreibergi hane med en hona.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #72
                          Sicken snygging! Otter Point väl?

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

                            #73
                            Dom e ju så fina dom där johan F... tror nog det blir en mega grupp med sånna hemma ett tag snart =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #74
                              Fanns det inte en monter med bara hanar av otter point på en mässa som Stuart Grant stod framför? Var hur snyggt som helst...

                              Kommentar

                              • Björn
                                Användare
                                • April 2002
                                • 787

                                #75
                                Det var inte Otter Point i det karet utan A. stuartgranti. Vet inte vilken variant det var, med som du sa, snygga var dom iallafall!
                                Mvh
                                Björn
                                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                                Kommentar

                                Arbetssätt...