Felplacerad art?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Felplacerad art?

Denna art är placerad under Victoriasjöns artregister, men borde väl tillhöra Malawisjöns artregister?
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Den är nog lika vanlig i malawisjön som i viktoriasjön. En av få arter som inte är endemisk.
    Tony Englund

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ok..men då borde den kanske också finnas på Malawidelen.

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Enligt Fishbase Astatotilapia calliptera följande utbredningsområde.
        Africa: Lakes Malawi, Chiuta and Chilwa; Lower Zambezi, Buzi, Pungwe and Save River systems.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Finns den inte också i Tanganyikasjön? Fast det kan ju vara en snarlik firre också.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Lutt
            Finns den inte också i Tanganyikasjön? Fast det kan ju vara en snarlik firre också.
            Det är Astatotilapia butoni som finns i Tangayika och Kivusjön. Personligen tycker jag jag dock att calliptera och burtoni borde ligga under malawi och tangayika på grund av att folk kan tro att det är victoriaciklider.
            Och calliptera finns inte i Victoriasjön så vitt jag vet.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Fisken som går under namnet calliptera hör inte till Viktoria utan till Östafrika. Ni malawinördar är alltför trångsyna Utbredningen för det vi idag kallar calliptera sträcker sig runt hela malawisjön samt söderut i flodsystemen. De ser alla mer eller mindre likadana ut men de är blå på Chisumulu Island http://www.ciklidbladet.se/artregist...t01.asp?ID=300

I Hull håller de ett tiotal populationer av calliptera och jag vet en hel del om dem men jag kommer bara ge muntlig info dvs det är inte värt besväret att skicka frågor via PM eller mail.

Sedan håller jag med om att arter borde kunna finnas med på mer än ett ställe men det tillåter inte databasen. Det har tagits ett beslut att arter med den här typen av utbredningsområde ska tas upp i den mer täckande kattegorin.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...