Fiskskit, hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vingen
    Användare
    • November 2007
    • 38

    Fiskskit, hur gör ni?

    Hej, har ungefär ett 50 tal malawi ciklider (fisksoppa) i mitt 600L kar som är på 200X50X60, som dessa käkar en del vilket gör att dom skiter en del med, redan efter 1 dag så ligger det en hel del skit på botten som det mesta samlas på ett ställe(i mitten under stenarna) pga jag har två cirkulationpumpar i vardera sida.

    Så, är det enda effektivaste sättet och bottensuga upp det? eller finns det ett annat sätt och ta hand om det, jag tänkte mer på en filter som man på ett eller annat sätt med hjälp av lite rör koppla till det skitet samlas mest och låter den göra jobbet.

    eller hur gör ni?
  • Lars-Peter
    Användare
    • October 2005
    • 199

    #2
    För det första så vad är det för mat du ger dom, det är kanske så att dom inte tar upp maten utan att det går rakt igenom? Det bör ju inte bli så mycket skit om det är ett bra foder just för dom!
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Vingen
      Hej, har ungefär ett 50 tal malawi ciklider (fisksoppa) i mitt 600L kar som är på 200X50X60, som dessa käkar en del vilket gör att dom skiter en del med, redan efter 1 dag så ligger det en hel del skit på botten som det mesta samlas på ett ställe(i mitten under stenarna) pga jag har två cirkulationpumpar i vardera sida.

      Så, är det enda effektivaste sättet och bottensuga upp det? eller finns det ett annat sätt och ta hand om det, jag tänkte mer på en filter som man på ett eller annat sätt med hjälp av lite rör koppla till det skitet samlas mest och låter den göra jobbet.

      eller hur gör ni?
      Om skiten ligger i en behändig "hög" så är det väl bara att suga ur det, tar ju inte mkt längre tid än att mata fiskarna!

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • November 2007
        • 555

        #4
        Vad har du för substrat? Hur tjockt? Hur väl fungerar det? Växter?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • Vingen
          Användare
          • November 2007
          • 38

          #5
          Ursprungligen postat av Lars-Peter
          För det första så vad är det för mat du ger dom, det är kanske så att dom inte tar upp maten utan att det går rakt igenom? Det bör ju inte bli så mycket skit om det är ett bra foder just för dom!
          det är hemma gjord räkmix som receptet hittas här i NCS, och rak igenom går maten inte, jag ser hur dom växer, men jag kanske ska dra ned på matandet till var 3:e dag.


          Om skiten ligger i en behändig "hög" så är det väl bara att suga ur det, tar ju inte mkt längre tid än att mata fiskarna!

          Mvh/Andreas.
          Jo, visst går det säkert jätte fort och suga upp det, men man vill ändå komma på en ideal lösning till detta + man har inte den kraft varje dag/helg.

          Kommentar

          • Vingen
            Användare
            • November 2007
            • 38

            #6
            Ursprungligen postat av Koi-fantast
            Vad har du för substrat? Hur tjockt? Hur väl fungerar det? Växter?
            biltemas blästersand, tror det är av den grövre modellen, samt en hel del kolstenar och moduler, inga växter finns i karet.

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • June 2005
              • 1103

              #7
              Kan du inte rikta om utblåsen? Har man helt mot varandra kan det bli som du säger har vart med om liknande. efter annan placering sögs allt upp av sig självt
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • Vingen
                Användare
                • November 2007
                • 38

                #8
                Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                Kan du inte rikta om utblåsen? Har man helt mot varandra kan det bli som du säger har vart med om liknande. efter annan placering sögs allt upp av sig självt
                aja, beställde nyligen en extra cirkulations pump med filterpatron, hoppas vattnet cirkulera bättre och suger upp en del nu, så slipper tjejen skrika "Byter du vatten IGEN!!!"

                Kommentar

                • Robbe
                  Användare
                  • February 2003
                  • 527

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vingen
                  aja, beställde nyligen en extra cirkulations pump med filterpatron, hoppas vattnet cirkulera bättre och suger upp en del nu, så slipper tjejen skrika "Byter du vatten IGEN!!!"
                  Byt tjej

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • November 2007
                    • 154

                    #10
                    Har precis samma problem i mitt 250l SA akvarie dr jag har några flaggor, scalarer, tetror och sugmalar.

                    Använder mig av ett innerfilter på 1000l/h och får en jäkla massa skit på vissa ställen i akvariet.
                    Det är något som börjat på sistone, trots samma matrutiner, 1 gång om dagen med en dag utan per vecka och varierar mellen Tetras ciklid flingor och röda mygg.
                    Får sunga upp varje helg, vilket tvingar till vattenbyte varje helg. Trots att tid kanske inte finns men väntar man 2 veckor så ser det för jäkligt ut.

                    //Patrik

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1055

                      #11
                      Jag matar mina fiskar 3ggr per dag och tycker inte att jag har några problem med skit på botten.. Även om det mot förmodan skulle gå 2v mellan bytena.
                      Jag har iofs. 15st Corrys + 6 L malar som käkar en hel del på botten och dessutom så håller jag jordätare, men jag tror inte ngn av dessa fiskar äter bajs.
                      Min slutsats är iaf att på något sätt så försvinner skiten tackvare att jag har så mycket fisk som bökar i botten substratet..

                      MVH

                      Kristofer
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

                        #12
                        Utan växter, med en för liten mängd nedbrytningsbar botten så skulle jag nog mest vara rädd för kväve i olika former. Installera filtret för det med ex. zeolit.

                        Botten kan också vara för kompakt för att ta hand om avfallet, så du kan blanda upp den lite. Kuhliål kanske kan också vara något. De börkar runt i botten.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • dala
                          Användare
                          • November 2007
                          • 154

                          #13
                          Jo, tänkte köpa ett gäng corrys här till nästa månad, har tyvärr en ganska stram budget från sambon till akvariet varke månad.
                          Kanske bra annars skulle man nog förköpa sig när det fins så mycket fin fisk .
                          Har idag 2 ancistruas o 2 l-malar och tänkte köpa c:a 6st corrys och hoppas det löser problemet..

                          För det är ju trots allt inte så snyggt.

                          Som bottenmatrial kör jag bara rådasand.

                          //Patrik

                          Kommentar

                          • Vingen
                            Användare
                            • November 2007
                            • 38

                            #14
                            Ursprungligen postat av dala
                            Har precis samma problem i mitt 250l SA akvarie dr jag har några flaggor, scalarer, tetror och sugmalar.

                            Använder mig av ett innerfilter på 1000l/h och får en jäkla massa skit på vissa ställen i akvariet.
                            Det är något som börjat på sistone, trots samma matrutiner, 1 gång om dagen med en dag utan per vecka och varierar mellen Tetras ciklid flingor och röda mygg.
                            Får sunga upp varje helg, vilket tvingar till vattenbyte varje helg. Trots att tid kanske inte finns men väntar man 2 veckor så ser det för jäkligt ut.

                            //Patrik

                            själv så tycker jag att dom innerfilter är överdimensionerat, dem suger in allt som är 3cm framför bara, det kanske inte menat för att suga in allt fiskskit, för jag har nämligen två innerfilter som gör 1000L/h i karet med, nåja, får hoppas den cirkulation pumpen klara sig bättre.

                            Koi-fantast: det är inte så att jag inte vill ha växter, jag har nog testar ett antal växter där kostnaden har blivit ett fyrsiffig belopp, men allt som hamnar i karet blir dåligt bara efter ett par dag, vet inte vad detta kan beror på, men på dom senaste tiden har jag möblerat om karet och inhandlat mer stenar till inredningen och skippar växter framöver framöver.

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

                              #15
                              Växter kan vara svårt, framför allt om man råkar köpa växter som kräver Co2 eller massor med starkt ljus.
                              Ett tipps som funkar för mig är att använda sig av Amasonplantor, Valisineria och andra växter som inte är ljuskrävande tex. Cryptocoryne.
                              Jag tillsätter ferogan i mitt kar ngn gång ibland och har lyset på i 12h och det fungerar perfekt för mig.
                              Ferogan är ett järntillsatts som finns att köpa i de flesta akvarie affärer.

                              MVH

                              Kristofer
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...