CO2 & Mjuktvatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • January 2004
    • 546

CO2 & Mjuktvatten

Hallå
    Jag har ett 350 l SA kar där jag vill ha lite mer fart på växterna jag använder PMDD, men växterna uppvisar lite symptom som jag uppfattar som kolbrist ?

Hur som helst är jag sugen på att prova CO2 i detta kar jag har läst på lite men tycker det verkar vanskligt med det mjuka kranvatten jag har.
    Nedan ser ni data på vattnet ur kranen enligt kommunens vattenverk.

Behöver jag buffra vattnet för att inte få kraftiga PH sänkningar ?
    Behöver man en PH-kontroller eller är detta overkill ?
    eller är det inte så komplicerat som det inledningsvis verkar

pH 7,7 - 8,1 Normalt Hårdhet, Ca+Mg 25 - 28 mg/l Mycket mjukt Hårdhet 3,4 dH Mycket mjukt Järn <0,05 mg/l Låg Mangan 0,02 mg/l Låg Nitrit 0,001 - 0,013 mg/l Låg - tämligen låg Nitrat Ca 0,5 mg/l Låg Fosfat <0,03 mg/l Låg COD (organiskt matr. mg/l 1 - 2 mg/l Lå
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Ursprungligen postat av Niclas Larsson
    Behöver jag buffra vattnet för att inte få kraftiga PH sänkningar ?
    Nej. Det är koldioxiden som dödar, inte pH-svängningarna.

Behöver man en PH-kontroller eller är detta overkill ?
    Jag försöker personligen köra så low hightech som möjligt med så lite felande teknikprylar som någonsin är möjligt och gillar den strategin.

1 bubbla/sek in i ytterfiltret utan finfiltrering (enbart Ehfimech/Ehfisubstrat pro) under tiden som ljuset är tänt (11 timmar).

Det kan inte bli enklare och tillsatsen är stabil även om pH:t varierar en del över dygnet. Det är varierande tillsatta CO2-nivåer som kan ge toffsalgsproblem t ex.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Niclas Larsson
      Användare
      • January 2004
      • 546

Tack Defdac jag trodde/hoppades att du skulle dyka upp som bollplank här

Tror jag behöver buffra vattnet ?

Hur mycket mer tror du man behöver öka doseringen med PMDD ?
      Senast redigerad av Niclas Larsson; 13 February 2008, 15:25.

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Nope, det är som sagt koldioxiden som dödar.

Flödar du på med för mycket CO2 så att pH:t dyker så dör firrarna av CO2-förgiftning och då kan ingen buffert rädda dom.

Kommentar

• Niclas Larsson
          Användare
          • January 2004
          • 546

Okej tack för svaren det är väl bara och testa. Har köpt ett lowtech kit för några hundralappar, med en ombyggd svetsgastub med regulator, en nålventil, en magnetventil ett gäng slangar och ventiler som jag inte riktigt vet hur jag skall använda (ännu)

Så nu får jag väl bygga/skaffa en bubbelräknare och en reaktor.
          sedan borde det funka.
          Blir väl som alla andra av mina akvaristiska projekt, try and error.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Hmm... men man kan väl minska risken för pH-svängningar genom att buffra vattnet? Även om koldioxiden dödar "mer" så kan verkligt stora pH-svängningar vara rätt obehagliga för firrarna ändå. I mitt jämrans kranvatten kan jag numera sänka pH två steg (från 8,5 till 6,5) genom att blåsa utandningsluften i pH-provet. Två steg är kraftigt, och kör man känsligare fiskar så kan detta påverka dem negativt. Lite buffring är alltså inte fel i mina ögon. En gnutta bikarbonat gör i allafall susen.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Niclas Larsson
              Användare
              • January 2004
              • 546

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Hmm... men man kan väl minska risken för pH-svängningar genom att buffra vattnet? Även om koldioxiden dödar "mer" så kan verkligt stora pH-svängningar vara rätt obehagliga för firrarna ändå. I mitt jämrans kranvatten kan jag numera sänka pH två steg (från 8,5 till 6,5) genom att blåsa utandningsluften i pH-provet. Två steg är kraftigt, och kör man känsligare fiskar så kan detta påverka dem negativt. Lite buffring är alltså inte fel i mina ögon. En gnutta bikarbonat gör i allafall susen.

Hilsen,

P
              Tack Patrik, skall försöka prova mig fram i CO2 djungeln, får väl se hur detta slutar.

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                så kan verkligt stora pH-svängningar vara rätt obehagliga för firrarna ändå. I mitt jämrans kranvatten kan jag numera sänka pH två steg (från 8,5 till 6,5) genom att blåsa utandningsluften i pH-provet. Två steg är kraftigt, och kör man känsligare fiskar så kan detta påverka dem negativt.
                Okej, det är inget jag märkt när jag bytt vatten och jag ökat pH:t 2 hela steg på några minuter. Snarare tvärtom, att dom blir pilska =)

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Nja jo fisken i sig kanske inte direkt tar skada, men indirekt kan mycket inträffa. De aeroba bakterierna kan balla ur vid lågt ph.
                  Sen är det så att om man gör ett stort vattenbyte och direkt därefter sänker ph, så ökar kloraminet (som kommit i med kranvattnet) sin verkningsgrad (avdödningseffekt) 50-100 gånger om man råkar komma ner till ph 6,5.
                  O det gillar varken fiskar eller bakterier.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Så att ja tror att i just växtkar så är det mycket lättare att låta ph svänga p.g.a växternas förmåga att hålla nere kväveföreningarna.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Niclas Larsson
                      Användare
                      • January 2004
                      • 546

Ursprungligen postat av LN
                      Så att ja tror att i just växtkar så är det mycket lättare att låta ph svänga p.g.a växternas förmåga att hålla nere kväveföreningarna.
                      Så om jag fattar summa summarum rätt så blir slutsatsen
                      Buffra ! eller ?

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av defdac
                        Nope, det är som sagt koldioxiden som dödar.

Flödar du på med för mycket CO2 så att pH:t dyker så dör firrarna av CO2-förgiftning och då kan ingen buffert rädda dom.
                        CO2 sänker pHt i blodet. Lågt pH i blodet gör att syrgasen inte släpper = de kvävs och dör. CO2 är som jag förstår det giftigare vid låga pH. Fiskar som utsätts CO2 kompenserar för detta genom att "lagra på sig" kalk (tror det var kalk) och då får inte karbonathårdheten vara för låg. Efter den fysiologiska anpassningen klarar firrarna högre halter av CO2. Hypotetiskt sätt så kan det alltså vara bra att höja CO2 halten successivt.

Även låga halter av CO2 kan ge njurförkalkning hos fisk. Personligen skulle jag aldrig köra ner CO2 i "onödan" särskilt inte till fisk som normalt sett inte utsätts för låga syrgashalter, högt CO2 eller lågt kH i naturen men detta är ett teoretiskt resonemang från min sida.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                          Så om jag fattar summa summarum rätt så blir slutsatsen
                          Buffra ! eller ?
                          Vad har du för alkalinitet/KH?

Kommentar

• Niclas Larsson
                            Användare
                            • January 2004
                            • 546

Ursprungligen postat av defdac
                            Vad har du för alkalinitet/KH?
                            Det jag vet om kranvattnet står överst i tråden, i karet ligger det strax över 7

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

Hoho det är ju skyhögt =) Du behöver absolut inte fippla med att modda bufferten. Jag hade eventuellt kunnat hålla med om att pytsa i lite bikarbonat om du hade haft under 0.5.

Kommentar

Arbetssätt...