Ska köpa råda tror jag. bor nära lidköping... har ett 540 på 150*60 i botten.... kör med liggunderlag i botten... hur många kilo behövs tror ni???
hur många kilo grus i 540???
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det beror lite på vad du ska ha i karet. 1 säck skulle säkert räcka men om du vill ha växter och dylikt så skulle inte 2 säckar skada. 25kg i varje.
Du behöver ju inte använda dig av hela den andra.
Att tänka på är att sand från Råda inte är billigast hos Rådasand AB utan i järnhandeln. I Grästorp kostar en säck 45kr men på Rådasand kostar den 65kr.Mvh
Robin -
Man brukar räkna med 10 kg grus per hundra liter akvarie alltså i ditt fall 54 kg .... så det blir nog lagom med 2 st 25 kg säckarKommentar
-
Då ska ja vara snusförnuftig o säga att 40 kilo o inte mer är helt perfektDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
-
Kolla in på den här siten http://heeke.homeip.net/page/19/ det finns några vettiga kalylatorer dels på akvariumstorlekar och mängden av substrat som åtgår till resp. storlek.Kommentar
-
-
Tack Robin
Tar det som en komplimang
Kanonbra länk BotuDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
-
3-5 cm om du kör med 0,8-1,2 mm råda.
Har du tjockare så kan det finnas risk för sumpgasbildning.
Om du tänker ha 2-4 eller grövre så kan du ha 10 cm utan problem.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Ja jo kanske det.
Såg gas i sanden i ett 540, säkert 10cm finkorning sand mot rutan o i sanden syntes gas helt klart, o Discusen mådde inte prima.
O visst kan du ha rätt för att det är ruskigt svårt att faktiskt veta vad som missgynnar våra firrar.
Det kan vara så enkelt att tjockt lager bottenmaterial har större möjligheter att samla onyttigheter än ett tunt lager. O eftersom bubblorna finns i tjock sand så kan det vara en felgissning att gasen skapar obehag, och att rätt slutsats är som du påpekar att det är en myt att det är just gasen skadar firrarna.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
-
Kommentar
-
Jorå äkta smålänning ... personligen hade jag nog inte haft så mycket.... jag har ett 540 med 35 kg rådasand i och det är något lite sand.
....men det är inte jag som hittat på den där riktlinjen med 10 kg per 100 liter.Kommentar
Kommentar