Hjälp "Mäsk-flaskan" har vält!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cattla
    Användare
    • August 2007
    • 33

    Hjälp "Mäsk-flaskan" har vält!

    Jag har drabbats av ett akut problem. Till mitt 720l har jag en PET-flaska med mäsk för lite CO2 till växterna. Nu har katthelvetena vält ut flaskan så det kommit in mäsk i akvariet!

    Fiskarna mår naturligtvis INTE bra & vattnet grumligt. Jag har bytt 40% vatten en vända och det blev bättre i någon timme, nu är det lika jävligt igen... Mirakulöst nog har ingen fisk har dött ännu, men katternas liv hänger på en skör tråd!

    Vad ska jag göra??? Räcker det att byta 50-60% vatten igen och upprepa i några dagar eller måste allt vatten väck??

    (Jag har inget reservkar att stoppa fisken i.)
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    Eftersom mäsken kan ha jäst till en smärre procent alkohol skulle jag byta så mycket vatten som möjligt. Kanske rent av filtrera över aktivt kol också ?


    Håller tummarna!
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Eftersom mäsken kan ha jäst till en smärre procent alkohol skulle jag byta så mycket vatten som möjligt. Kanske rent av filtrera över aktivt kol också ?


      Håller tummarna!
      Kanske ska hetta upp akvarievattnet du tömmer ur och fånga upp ångorna kör det i aktivt kol.. sälj till nån A lagare o köp mer fisk..

      Nej då det lät tråkigt det där,, inget annat kar du kan flytta fisken till o sen köra ur karet totalt?
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Cattla
        Användare
        • August 2007
        • 33

        #4
        Efter 1:a bytet med ca 40% så mådde alla fiskarna prima. Men sen tog det bara någon timme så var vattnet grumligt och fiskarna mådde pyton igen.

        Nu har jag tömt ut ~70% av vattnet och håller på och fyller i nytt. Får se om de håller sig fräscha eller om jag ska byta en vända till senare i kväll. Tyvärr har jag inte någon annanstans att lägga fisken i - har inte ens badkar

        Som tur var så har det regnat hela vintern så brunnen kommer iaf inte att sina.

        Men kommer jästen fortsätta att jäsa i vattnet om jag inte byter allt?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Fortsätt byta och tillsätt något vattenberedningsmedel. Jästen jäser så länge den får näring, tippar att den dör rätt fort i akvariet - men nedbrytningen av död jäst kräver syre, så därmed gäller fortsatta vattenbyten. Du har förmodligen fått med en hel del socker ner i karet också, vilket kan ge ett flertal effekter - misstänker att sockret är farligare än jästen, så det måste bort.

          Kör vidare som du gör, så hoppas jag det går bra. Och spänn fast mäskflaskan i väggen...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Cattla
            Användare
            • August 2007
            • 33

            #6
            Allt bra!

            Mirakulöst är allt bra i karet!!!! Efter alla vattenbyten och en lättare fylla på mäsk så är alla fiskarna piggare än någonsin.

            Kommentar

            Arbetssätt...