In passning av 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    In passning av 720

    Vad har man för marginaler när man passar in ett kar igentligen? jag har ett 720 helglas 14mm glas, som står på frigolit och en solid träbänk.
    När jag mäter med ett "riktigt" vattenpass, alltså ett lång pass för byggen, så lutar karet ca 3-4mm och har även en diagonal lutning på ca 3mm.
    om jag mäter med ett vanligt litet pass så syns de ingen ksillnad.
    Tillsaken har att långpasset mäter 1mm per m och är 180cm långt. Det har en exakthet på 0,5mm.

    Tror ni jag behöver vara orolig? om jag fyller karet utan att justera dessa mm? Jag vet att förra ävgaren inte passade in det..

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Koi-fantast
    Användare
    • November 2007
    • 555

    #2
    Jag har för mig att glas har en tolerans på 4,5%
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #3
      Om det står på en frigolit spelar det ingen roll när det är 14mm glas
      vilket jag skulle bli mycket förvånad om det var, hur mätte du ?
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Mitt 540 diffar 1 cm på 1.5m *skäms lite*, det har det gjort i flera år men jag orkar inte greja det.... ibland har jag tänkt att jag skulle väga in det, men det rinner på något sätt alltid ut i sanden, det står iaf på frigolit!
        /Fredrik

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Säkert står det men jag skulle aldrig stå ut med att det ej är en rak vattenyta i förhållande till karet,den lilla glipan skulle reta mig,alltså fixat mens det går.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Jag vet att detta svaret är meningslöst i sammanhanget, men... varför inte ställa det rakt? Det gjorde jag och jag sover väldigt bra på natten =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Om det står på en frigolit spelar det ingen roll när det är 14mm glas
              vilket jag skulle bli mycket förvånad om det var, hur mätte du ?
              Har faktiskt inte mätt själ, utan fått höra att det skall vara det..
              Enligt mitt ögon mått så ser det ut att vara 12mm, men de finns inget annat att göra än att ta fra mskjutmåttet och kolla hur tjockt glaset är.

              Så vad ni säger är att med den lilla lutningen som finns, både diagonalt och vågrätt så skall det inte vara ngn fara utan bara att köra?

              MVH^

              Kristofer
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Jag vet att detta svaret är meningslöst i sammanhanget, men... varför inte ställa det rakt? Det gjorde jag och jag sover väldigt bra på natten =)
                Jo jag håller iofs med lite om ditt resonemang, prolemet är att det står på en massiv träbänk och det går liksom inte att justera den hur som helst. Skulle kunna gå att stoppa in trä fliser under karet, men de känns som att risken att man gör det snett ngn annan stans då är överhängande..

                Då skulle jag mycket hellre stoppa in yterligare 1-2cm frigolit under karet för att göra så att det står ännu mera "mjukt"

                MVH

                Kristofer
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Jo jag håller iofs med lite om ditt resonemang, prolemet är att det står på en massiv träbänk och det går liksom inte att justera den hur som helst. Skulle kunna gå att stoppa in trä fliser under karet, men de känns som att risken att man gör det snett ngn annan stans då är överhängande..

                  MVH

                  Kristofer
                  Stoppa in något under själva akvariet är väl ingen jättehit
                  Annars vore det väl inte omöjligt att att justera lutningen med passbitar under bänken ?

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • January 2003
                    • 432

                    #10
                    Kan du avvara några mynt (går bra med stora brickor oxå) så brukar femkronor och kronor kunna fungera att palla ganska precist med, men det beror på vilket material bänken är gjord i, är det furu så kan de sjunka in lite i materialet när man slänger på vikt sedan

                    Själv har jag ett lock med belysning i över hela karet (det inne i huset), locket går ner ett par centimeter under vattennivå så jag slipper se eländet, samt att jag slipper se när vattnenivån sänkts lite pga av avdunstningen. Men hade jag varit dig så hade jag vägt in det nu när du har chansen...
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Jo jag håller iofs med lite om ditt resonemang, prolemet är att det står på en massiv träbänk och det går liksom inte att justera den hur som helst. Skulle kunna gå att stoppa in trä fliser under karet, men de känns som att risken att man gör det snett ngn annan stans då är överhängande..

                      Då skulle jag mycket hellre stoppa in yterligare 1-2cm frigolit under karet för att göra så att det står ännu mera "mjukt"

                      MVH

                      Kristofer
                      Använda masonit, går utmärkt att skimsa med.Janne

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

                        #12
                        Jag hade ett kar som va 185cm och lite över 500l där mittstaget släppte jag hörde en kraftig smäll när det slog i väggen det blev ca 4-5cm bredare på mitten men det höll(10mm glas)

                        Kommentar

                        • panna
                          Användare
                          • December 2004
                          • 233

                          #13
                          Tony skrev förut att skimsa med en kortlek är utmärkt. Skimsa mellan golv och bänk. mvh. Jouni

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1055

                            #14
                            Glaset i karet är 12mm tjockt, mätte med skjutmått nu i kväll.
                            Gäller ditt svar fortfarande då Krister?

                            Kommer förmodligen inte ställa det helt i lod om jag inte behöver utan kommer dölja lutninge av vatnet i stället.
                            Vad tror ni håller ni fortfarande på att det inte är några porblem, utan endast en utseendes grej?

                            MVH

                            Kristofer
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1214

                              #15
                              Kan man väga in karet i våg innan man fyller det så förstår jag inte varför du inte vill göra det? Vad är det som gör att du absolut vill ställa det fel? varför? är det inte bättre o ställa det rakt om man kan... Varför sitter det juster skruv på en aluställning i sånna fall.
                              Ställ in karet är mitt råd nu när du kan... det är inte roligt o gå upp ur sängen en vardagsmogon då du ska till jobbet o märka det är 3cm vatten på golvet.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...