Utförlig guide till att limma akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus79
    Användare
    • February 2008
    • 10

Utförlig guide till att limma akvarium?

Hejsan! Ska limma ett akvarium i veckan och skulle behöva en bild beskrivning av hur man gör detta smidigast.

Mva marcus
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Hej Marcus,
    Välkommen till detta formidabla forum!

Det finns ett antal olika sätt att limma ihop ett akvarium.Det beror oxå på om det är ett stort eller ett litet akvarium du ska limma ihop.

Det kanske finns fler beskrivningar med bilder om du söker i forumet, men här finns ett sätt beskrivet. Läs hela tråden.
    Hej. Har precis startat bygget av mitt 375 liters malawikar. Jag har velat påbörja detta under en lång tid, men pga husrenovering och barn osv så har jag inte haft tid. Nackdelen med att det dragit ut på tiden är att jag nu under tiden vant mig vid stora kar (i och med att alla andra har så pass stora) så det känns inte

Det är ett sätt att göra och det finns som sagt var lite enklare sätt och lite mer komplicerade sätt.

Men har du aldrig limmat ett akvarium så är det enklast om du kollar om det finns någon i den lokala akvarieföreningen som kan vara till hjälp.

Lycka till med bygget och glöm inte att skriva om det här.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• marcus79
      Användare
      • February 2008
      • 10

Karet har måtten 130x60x60. Skickar med en bild på hur jag har tänkt mig hur det ska gå till. Tankte lägga bakrutan och limma gavlar o botten på den och på nåt sätt få upp den på bottenplattan. Galet? Länk till bild:

Skulle behöva lite tips inför limmandet. Har själv aldrig limmat men farsan som ska hjälpa till har limmat ett antal kar men bara på bottenplattan och inte mot som det ska limmas nu. Vad sätt är lättast att limma på? Tips o trix så man inte går på alla nybörjartabbar. Karet har måtten 130x60x60. Skickar med en bild på hur jag

Kommentar

• Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

varför inte lägga botten glaset neråt o bara bygga på med gavlar, fram och bakruta. anv tändstickor som distans högst upp samt nere i hörnet och försegla fast med stark tejp så det trycker mot stickan då får du en bra rörelsefog så rutorna inte ligger dikt an vilket kan leda till oönskade spänningar. När karet är uppbyggt är det bara att limma på. var noga med rengörning innan du startar allt ihopa. kemiskt ren aceton är ett bra medel o anv. Lycka till.
        http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Finns en guide i boken "Det levande akvariet". Relativt dyr bok, dessutom gammal. Kolla på bibblan, de brukar ha den.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...