uttjatad blästersand, men ändå...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

    uttjatad blästersand, men ändå...

    Här har de flesta sand i karen. Men min lokale zoohandlare här tycker att gruset som jag har (eng sjösten 5-7 mm) är mkt bättre för fiskarna, och i rent biologiskt syfte. Sen varnade de mig för sand. Risk för sumpgas o svartalger eller vad de nu hette....Hur ser skötseln ut med sand botten? Jag byter vatten var 3:e, var 4:e vecka nu. Mina greshiakis leker hela tiden o ynglar av sig, så bra mår dom ju...
    540 mbuna + 54L yngel
  • kjaer
    Användare
    • December 2007
    • 72

    #2
    Det stämmer att det kan bildas gaser i finkornig sand. Man undviker det genom att ha fiskar och evt. sniglar som bökar i bottnen och genom att göra rent sanden med en hävert regelbundet. Tycker det är värt det lilla extra besväret när man har sand. Snyggare och för fiskar som filtrerar och söker föda i sanden tycker jag det är ett måste med sand.
    Mvh.
    Johan

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • December 2007
      • 517

      #3
      Ursprungligen postat av kjaer
      Det stämmer att det kan bildas gaser i finkornig sand. Man undviker det genom att ha fiskar och evt. sniglar som bökar i bottnen och genom att göra rent sanden med en hävert regelbundet. Tycker det är värt det lilla extra besväret när man har sand. Snyggare och för fiskar som filtrerar och söker föda i sanden tycker jag det är ett måste med sand.
      Oki! Mina greshakis gräver som stållar ju!!!

      Hur ofta är regelbundet???
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Det finns ju mellanting också, sand eller finkornigt grus e snyggare tycker jag. Köpte grus förr (minns inte vad det heter eller vilket varumärke) som är ca 1-1,5mm, intrycket blir mer som sand men man slipper det där finaste som är krångligt att få rent och som blir väldigt tätt. Men som sagt ex. ett gäng malajiska sandsnäckor är bra att ha (oaktat vilket grus du har). De luftar botten och kan hållas på moderat nivå om man inte övermatar.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Tulle89
          Användare
          • August 2006
          • 239

          #5
          Har själv blästersand o det räcker man trycker ner handen lite då och då o rör runt så försvinner allt det. Absolut inget o oroa sig för!
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • December 2007
            • 517

            #6
            okili

            Något förslag på sand som inte är hel kritvit då? vad tror ni det är för sand/grus på de här bilderna???

            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

              #7
              vänersand???

              Jag bor i Mariestad som ligger vid vänern!!! Nån som provat vänersand förut??? Måste man koka den??? eller räcker det med att skölja???
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • January 2003
                • 432

                #8
                Går oftast bra att ta sand ifrån någon sjö/å. Vill man vara säker på att inte få med något oönskat "kryp" så är ju kokning fint...

                Att röra om i botten bör man aldrig göra enligt mitt eget tycke, det skall inte göras rent -den bästa botten är den som stått orörd länge och med en massa skit i då får man en önskvärd biologisk process och en botten som växterna brukar kunna trivas i !
                /Fredrik

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • December 2007
                  • 517

                  #9
                  oki...

                  Ursprungligen postat av Hagge
                  Går oftast bra att ta sand ifrån någon sjö/å. Vill man vara säker på att inte få med något oönskat "kryp" så är ju kokning fint...

                  Att röra om i botten bör man aldrig göra enligt mitt eget tycke, det skall inte göras rent -den bästa botten är den som stått orörd länge och med en massa skit i då får man en önskvärd biologisk process och en botten som växterna brukar kunna trivas i !
                  Men det funkar med att bara tvätta sanden fint i hink alltså då???
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  • slarvid
                    Användare
                    • December 2007
                    • 517

                    #10
                    rådasanden då?

                    är råda bra? vilken tjocklek ska man ha på den? och hur många kg i ett 540?
                    540 mbuna + 54L yngel

                    Kommentar

                    Arbetssätt...