makro Sony?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • April 2002
    • 467

makro Sony?

Har nyss beställt ny kamera, blev en gammal modell, Sony A100, till bra pris. Det tog lång tid att komma till skott (hade ju en tråd inne här ang kameraval för 7-8 månader sen...), men jag tror den kan passa mig bra. Jag kommer inte samla på mig mer än något objektiv utöver kitgluggen, men funderar lite på att skaffa något för makrobilder hyfsat omgående, sen kanske något till men det får vi se då..

Vad använder ni här som har Sony för makro? Ni med andra kameror är givetvis oxå välkomna att ge tips (finns väl en hel del Canonister här?)

Vet inte riktigt vilken brännvidd jag vill ha/behöver, men det ska användas till fisk (i huvudsak mindre fisk, typ max 15cm) och koraller
    Edit: tror ni Minolta 50/2,8 alt 50/3,5 skulle kunna vara ett bra alternativ? Har väl några år på nacken men kan kanske vara ett prisvärt alternativ?
    Senast redigerad av Mattias Nilsson; 04 February 2008, 05:49.
    Mvh
    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
    Har nyss beställt ny kamera, blev en gammal modell, Sony A100, till bra pris. Det tog lång tid att komma till skott (hade ju en tråd inne här ang kameraval för 7-8 månader sen...), men jag tror den kan passa mig bra. Jag kommer inte samla på mig mer än något objektiv utöver kitgluggen, men funderar lite på att skaffa något för makrobilder hyfsat omgående, sen kanske något till men det får vi se då..

Vad använder ni här som har Sony för makro? Ni med andra kameror är givetvis oxå välkomna att ge tips (finns väl en hel del Canonister här?)

Vet inte riktigt vilken brännvidd jag vill ha/behöver, men det ska användas till fisk (i huvudsak mindre fisk, typ max 15cm) och koraller
    Edit: tror ni Minolta 50/2,8 alt 50/3,5 skulle kunna vara ett bra alternativ? Har väl några år på nacken men kan kanske vara ett prisvärt alternativ?

Jag använder ett minolta 100/2.8 makro, det är nog 10 år gammalt men det blir knivskarpa bilder.
    Jag har också ett sigma 105/2.8 makro men efter att jag fick tag minoltan så samlar det damm, minoltan är mycket bättre (dessutom så är det en defekt på sigman, inget som påverkar bildresultatet men det låter som f-n när jag slår på/av kameran).
    Fördelen med ett makro med större brännvidd är att du kan sitta lite längre ifrån.
    Sigma 180/3.5 makro är också ett bra alternativ, detta har jag när jag är ute och fotar smådjur, de är ju mer flyktbenägna än fiskarna så jag kommer inte så nära annars.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
      Användare
      • April 2002
      • 467

intressant, det verkar ju finnas en del äldre Minolta objektiv på begagnat marknaden, med lite tur dyker det kanske upp något prisvärt!
      Något speciellt att tänka på vid köp av äldre objektiv?
      Mvh
      Mattias

Kommentar

• Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

Vill man vara säker så är det bäst att kolla och testa objektivet innan man köper det. Lite mer riskigt att lita på säljarens omdöme och få det skickat mot postförskott. Med dagens digitala kameror kan man knäppa ett antal bilder på olika bländare och se resultatet direkt (om än bara i det lilla fönstret). Kolla att fokuseringen går jämnt och fint och utan "grus" eller hack. Titta efter stötskador, på t ex linskanten. Kolla att filtergängorna är hela men framför allt bedöm det allmänna skicket. Svårare att upptäcka är om det finns fukt i objektivet (imma på glaset). Det brukar uppkomma när man går från kallt till varmt eller tvärtom. Kolla slitaget på fattningen, speciellt på kanterna om dom är "nötta". Är dom slitna så har objektivet åkt av och på ett antal gånger. Tänk på att gamla AF-gluggar kan vara riktigt seeega i fokuseringen, vissa ställer in fokusen manuellt på ett makro-objektiv och väntar tills föremålet (fisken) passerar innan dom trycker av, andra jagar runt med gluggen. Tillhör man dom sistnämnda så är seg AF inget roligt.

Några tips och tankar iaf...

EDIT: Och kolla efter repor på linsen så klart!
        Senast redigerad av Jarnis; 05 February 2008, 15:02. Anledning: Tillägg
        Micke

Kommentar

• Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson

Netonnet har följande macro till Sony: SIGMA OBJEKTIV 50/2,8 EX DG. Bländaref/2,8-45 närgräns: 18.9 cm Pris 2675:-
          kolla på www.netonnet.se
          har en hel del objektiv till bra priser..
          Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Det finns ett minolta 50/3.5 makro på tradera just nu, "köp nu" pris 1598:-
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

Jag köpte Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=123447pac
              och är skit nöjd med detta
              Senast redigerad av stiffe; 05 February 2008, 18:00.
              mvh Stefan

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

well, det ser ut som det blir ett beg Tamron 90/2,8
                Tack för hjälpen
                Mvh
                Mattias

Kommentar