Har jag gjordt rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjaer
    Användare
    • December 2007
    • 72

    Har jag gjordt rätt?

    Hej! Har just satt upp mitt 325 liter ramakvarie på akvariebänken (inget vatten i än). Det står 100% i lod och jag har lagt ett ca 7 mm tjock liggunderlag mellan bord och akvarie innanför ramen. Det är ungefär 1 mm mellen ram och bänk nu.

    Har jag gjordt rätt?
    Mvh.
    Johan
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Ursprungligen postat av kjaer
    Hej! Har just satt upp mitt 325 liter ramakvarie på akvariebänken (inget vatten i än). Det står 100% i lod och jag har lagt ett ca 7 mm tjock liggunderlag mellan bord och akvarie innanför ramen. Det är ungefär 1 mm mellen ram och bänk nu.

    Har jag gjordt rätt?
    Hm... jag tror att ramen skall stå i mot bänken och frigoliten skall precis nudda glaset då för att hålla upp glasetskivan när den tyngs ner... spekulation endast =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • kjaer
      Användare
      • December 2007
      • 72

      #3
      Kanske det... Men egentligen kan det väl inte hända nått vid at ramen inte rör bänken... Ramen är ju egentligen bara dekoration, den håller inte ihop något.
      Mvh.
      Johan

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Frigoliten eller liggunderlaget måste täcka hela akvariets bottenyta..inklusive ramen! Har man ett underlag som lämnar ramen utanför så skapar det oönskat tryck mot glaset. Hela akvariet ska stå på liggunderlaget/frigoliten.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av kjaer
          Kanske det... Men egentligen kan det väl inte hända nått vid at ramen inte rör bänken... Ramen är ju egentligen bara dekoration, den håller inte ihop något.
          Jo jag vet plus att en vän till mig har gjort precis som du på 3st 480Liters... dom håller.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • kjaer
            Användare
            • December 2007
            • 72

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Frigoliten eller liggunderlaget måste täcka hela akvariets bottenyta..inklusive ramen! Har man ett underlag som lämnar ramen utanför så skapar det oönskat tryck mot glaset. Hela akvariet ska stå på liggunderlaget/frigoliten.
            Hur kan det skapa ett oönskat tryck?
            Mvh.
            Johan

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Om du enbart har underlaget på den del som glaset finns och struntar i ramen så skapar du ju ett tryck på den yta som du har underlaget..dvs trycket blir inte över hela bottenytan. Nu har du ju en ram som endast är för utsmyckning, men den har också en tjocklek och den tjockleken kan göra att det skapas oönskat tryck då ramen knappast är 7mm tjock som underlaget. Du får således inte ett jämt fördelat tryck över hela bottenytan.

              Kommentar

              • fs7210
                Användare
                • June 2004
                • 183

                #8
                jag har "hört" att garantin slutar gälla för akvariet hos vissa akvarietillverkare, tror det var Åleds, om man har något material mellan bänk och akvarie.
                Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #9
                  Ursprungligen postat av kjaer
                  Kanske det... Men egentligen kan det väl inte hända nått vid at ramen inte rör bänken... Ramen är ju egentligen bara dekoration, den håller inte ihop något.
                  Jodå, ramen gör en oerhörd nytta, det är iallafall min uppfattning. Ramen är ju hel i 90 grader och utgör en limyta (på insidan då) som förstärker en hel del.


                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Varför ska alla hitta på egna regler
                    ta reda på fakta från tillverkaren i stället
                    vi är nämligen inte överens

                    vi kan vara överens om att ramen är bärande även om den bara är limmad
                    det är bra med vikt på ramen då den håller i framrutan o bakrutan så den inte släpper, det är oftast där bänken är kraftigast.

                    Lägger man däremot en cm frigolit under betyder det att hela ramen hänger i luften (alla tillverkare är överens att detta är skitdåligt)

                    Att lägga frigolit under hela akvariet betyder att ramen vill vika sig ut och det är också alla tillverkare överens om att det är skitdåligt.

                    Akvarielagret
                    först stativ
                    kraftig träskiva
                    utfyllnadsmaterial i tomutrymmet innanför ramen mot botten (7mm mjukt liggunderlag blir perfekt) annars är 5mm lagom plyvood frigolit liggunderlag
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

                      #11
                      Om man kollar på Ocean karen skall de enligt tillverkarens regler vila direkt mot aluställningen alltså inget imellan.. Har man massa annat imellan vet jag ej hur de ser det med garanti.. Hur de får stå uppställda på egenbyggen vet jag ej.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • kjaer
                        Användare
                        • December 2007
                        • 72

                        #12
                        Det är ett Akvastabil akvarie jag har och på dom har ramen ingen nytta utom estetiskt. När man köper Akvastabils träbänkar medföljer en 6 mm frigolitskiva att lägga mellan (ej under själva ramen), så jag tycker det borde vara bra med ett 7 mm liggunderlag. Det är ju lite mjukare och trycks ihop mera.
                        Mvh.
                        Johan

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av kjaer
                          Det är ett Akvastabil akvarie jag har och på dom har ramen ingen nytta utom estetiskt. När man köper Akvastabils träbänkar medföljer en 6 mm frigolitskiva att lägga mellan (ej under själva ramen), så jag tycker det borde vara bra med ett 7 mm liggunderlag. Det är ju lite mjukare och trycks ihop mera.
                          Var fick du infon att ramen inte är bärande (det är inte min uppfattning av Aqua stabil)
                          7mm liggunderlag är perfa å då är jag säker på att både Aquastabil o Akvarielagret är överens.
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • botu
                            Användare
                            • November 2007
                            • 25

                            #14
                            Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                            Om man kollar på Ocean karen skall de enligt tillverkarens regler vila direkt mot aluställningen alltså inget imellan.. Har man massa annat imellan vet jag ej hur de ser det med garanti.. Hur de får stå uppställda på egenbyggen vet jag ej.
                            Mycket märkligt köpte ett Ocean 540 L och där följde med en instruktion att låta akvariet vila på ett underlag frigolit el.dyligt. Detta är färskt hämtade det för en vecka sedan.
                            Bosse

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av botu
                              Mycket märkligt köpte ett Ocean 540 L och där följde med en instruktion att låta akvariet vila på ett underlag frigolit el.dyligt. Detta är färskt hämtade det för en vecka sedan.
                              Bosse
                              Ja inget slår den infon
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...