Lönar det sig med en fotoskrivare?
Kollaps
X
-
-
Man måste inte ha det men man slipper få överaskningar när man får bilder från fotolabbet. I längden blir det en mycket bättre investering än en hyperteknologisk fotoskrivare .
De är dessutom väldigt enkla att använda, det är bara att hänga den på skärmen och köra programvaran.Kommentar
-
Jag har själv varit mycket nöjd med de Canon Pixma skrivarna jag har. 5200 och 6700 tror jag de heter.
Valde dem självklart enbart för att det var Canon som tillverkar dem.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag köpte mig en fotoskrivare i somras, använde den första veckan å testade lite (funka hur bra som helst osv), men sen har den bara stått oanvänd. Trist investering.Kommentar
-
Ta det lugnt Peter. Jag har läst vad du skrivit och bearbetat detta.
Eftersom det lutar åt att inte köpa någon skrivare så tackar jag och bockar för erbjudandet av "testexemplar" men avböjer då detta kommer ta lika lång tid med posten som det tar här i sthlm att åka och hämta fotona på crimson.Mvh
RobinKommentar
-
Ta det lugnt Peter. Jag har läst vad du skrivit och bearbetat detta.
Eftersom det lutar åt att inte köpa någon skrivare så tackar jag och bockar för erbjudandet av "testexemplar" men avböjer då detta kommer ta lika lång tid med posten som det tar här i sthlm att åka och hämta fotona på crimson.Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Apropå skärmkalibrering.....
Nu sitter jag på en annan dator än min vanliga. Bägge två har jag mjukvarukalibrerat. Trots detta ser bilder totalt olika ut. Vissa bilder som bra ut på min skärm ser ut som skräp här, och tvärt om. Tycker ändå de bilder jag framkallat, ser bra ut som kommer från min vanliga dator.
Finns det något annat att göra än att köpa en hårdvarukalibrator.Kommentar
-
Mjuvarukalibrering blir aldrig lika bra som kalibrering med hårdvara, men det är mycket bättre än ingen kalibrering alls.
Om man installerar Photoshop får man också med Adobe Gamma som är en av de bättre mjuvarorna för kalibrering.
Ett gratisalternativ är WiziWYG som kan hämtas här: http://www.tucows.com/preview/207333
Hårdvara för skärmkalibrering finns för från stax under 1000-lappen och uppåt.
Trots kalibrering kan skärmarna se olika ut beroende på att de har olika ljusstyrka, kontrast och beroende på det omgivande ljuset. Skärmen ska också ha varit igång ett tag innan man kalibrerar, helst minst 30 minuter.
De som tar det är riktigt seriöst sitter i rum utan fönster med neutalgrå väggar och speciallysrör med dagsljusspektrum .Kommentar
-
I OSX finns kalibreringsfunktionen inbyggd i bildskärmsinställningarna. För de som har mac.Mvh
RobinKommentar
-
Drivrutinerna till en del grafikkort kan också ha hyfsade kalibreringsfunktioner. Nvidia till exempel har en riktigt hyfsad kalibrering, med riktigt bra gamma inställning. ATI tror jag inte har något som man kan hänga i julgranen, om dom inte ändrat det på sista tiden.Patrick ErikssonKommentar
-
En bra å billig kalibrering är att gå in på nån känd naturfotografs fotosida å kolla på dess bilder, ser dom bra ut så är skärmen bra inställdKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
kan nog stämma (jag har oxå pixma) men jag räknade ju upp A4 papper och då får man nog räkna med 5-15kr i utskrifskostnad ungefärMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
Kommentar