Lönar det sig med en fotoskrivare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Lönar det sig med en fotoskrivare?

Vi här hemma funderar lite på att köpa oss en fotoskrivare som kan skriva ut foton i A4-format. Är det lönt att göra en sådan investering eller blir det billigare i längden att beställa från Snapfish eller Crimson?

Jag är ju riktigt sugen på att kunna printa ut en snygg bild och spara i "fysiskt" format istället för att visa upp den på datorn. MEN jag är ju snål också. Blir det mycket dyrare att skriva ut hemma?

Finns det någon skrivare som kan rekommenderas för max 1000kr?
    Mvh
    Robin
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

Ursprungligen postat av Robin
    Vi här hemma funderar lite på att köpa oss en fotoskrivare som kan skriva ut foton i A4-format. Är det lönt att göra en sådan investering eller blir det billigare i längden att beställa från Snapfish eller Crimson?

Jag är ju riktigt sugen på att kunna printa ut en snygg bild och spara i "fysiskt" format istället för att visa upp den på datorn. MEN jag är ju snål också. Blir det mycket dyrare att skriva ut hemma?

Finns det någon skrivare som kan rekommenderas för max 1000kr?
    Tja.

för dom pengarna så är det canon som gäller med pictbridge eller vad det heter. annars är väl epson det som är erkänt bra på foton, sen gäller det att köpa bra papper, men A4 size får du kanske ut ca 40-70 utskrifter på en omgång patroner + sen papperskostnad på allt från 2-10kr/st.

skicka en bra bild så kan jag printa ut den på ett billigt och ett halvbilligt papper och skicka till dig för att jämföra om du vill.
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• patrickeriksson
      Användare
      • October 2007
      • 355

Jag håller med. Canon eller Epson om du vill hålla dig till hyfsade priser. Jag har själv en Epson och den skriver rätt bra bilder. En av anledingarna till att jag valde den var att färpatronerna är bra i pris. Sen blir det också en grym skillnad mellan billigt och dyrt papper. Ett problem som du kan råka ut för när du skriver ut dom är felaktiga färger. Bilderna du jobbar med i datorn är i RGB och skrivaren CMYK. Du måste alltså se till att du har en bra färgprofil och att allt är kalibrerat rätt. Visst kan du låta programvaran ta hand om detta automatiskt men jag tycker att det oftast ger ett väldikt avvikande resultat.
      Själv föredrar jag att helt enkelt överlåta detta till någon av de många online tjänster som finns. Jag tycker det överlag blir bättre och är bra mycket smidigare.
      Patrick Eriksson

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Jag vågar lova att det blir billigare att skicka in för framkallning. Enda anledningen att printa själv är om man vill ha det direkt.
        Tony Englund

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Jag skulle hellre satsat pengarna på en skärmkalibrerare. Att konkurrera med nätlabbens priser på utskrifter är svårt.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Svar till Patrick. Just Epson har bra profiler som man kan ladda in i photoshop och skriva ut direkt därifrån. Vad jag förstått så följer inte dessa profiler med skrivaren vid köp utan dessa får man ladda ner från deras hemsida.

Jag har hittat en skrivare för 1300kr som verkar bra men som ni säger så är det säkert mycket bättre att skicka iväg bilderna på utskrift.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• patrickeriksson
              Användare
              • October 2007
              • 355

Svar till Patrick. Just Epson har bra profiler som man kan ladda in i photoshop och skriva ut direkt därifrån. Vad jag förstått så följer inte dessa profiler med skrivaren vid köp utan dessa får man ladda ner från deras hemsida.

Jag har hittat en skrivare för 1300kr som verkar bra men som ni säger så är det säkert mycket bättre att skicka iväg bilderna på utskrift.
              http://www.epson.se/internetLive/dct...R285.inter.jsp
              Tack för tipset, jag ska kolla in profilerna.

Jag tycker att det är väl värt att ha tillgång till en hyfsad skrivare. Det är många gånger man behöver något utskrivet på en gång. Skrivaren som du länkar till verkar helt okej till det priset. Dessutom har den 6 färgpatroner vilket är bra eftersom du bara behöver betala för dom färger som du verkligen använder.
              Patrick Eriksson

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Att 6 färger ger bättre ekonomi är nog att ta i. Anledningen till de två extra färgerna är bara för att få en större färgrymd än CMYK som är ganska snål jämfört med RGB.
                Tony Englund

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Ursprungligen postat av patrickeriksson
                  Tack för tipset, jag ska kolla in profilerna.
                  Det står även lite utförligare i Scott Kelbys böcker "Digital Fotografi" och "Adobe Photoshop CS3 för digitalfotografer".

(Dum som jag va kollade jag inte upp originaltitlarna på böcker då det inte finns svenska att köpa där du bor om du nu vill köpa någon av dem.)
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Efter att ha kollat på Crimsons hemsida så ser jag att en A4-utskrift kostar 18kr/st och sen frakt 20kr. Snapfish tar 7,90 för ett A4 men smäller till med 52kr i frakt.

Crimson sägs ju även vara bra mycket bättre än "budget-varianterna" som Snapfish faktiskt är.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• patrickeriksson
                      Användare
                      • October 2007
                      • 355

Det står även lite utförligare i Scott Kelbys böcker "Digital Fotografi" och "Adobe Photoshop CS3 för digitalfotografer".

(Dum som jag va kollade jag inte upp originaltitlarna på böcker då det inte finns svenska att köpa där du bor om du nu vill köpa någon av dem.)
                      Tips på fotoböcker i digital fotografi vill jag gärna ha. Är Scott Kelbys böcker bra?

Photoshop böcker har jag dock ingen större användning av eftersom jag inte använder det programmet
                      Patrick Eriksson

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Crimson tar 12:- styck om du köper minst 10st 20x30 utskrifter och 27:- för porto och emballage. De hanterar också inbäddae färgprofiler, så se till att ha en kalibrerad skärm så är du säker på att resultatet blir som du tänkt dig.

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Ursprungligen postat av patrickeriksson
                          Tips på fotoböcker i digital fotografi vill jag gärna ha. Är Scott Kelbys böcker bra?

Photoshop böcker har jag dock ingen större användning av eftersom jag inte använder det programmet

Jag kan varmt rekommendera den första som jag läst (streckläste på julafton när jag fått den ). Den andra sägs vara minst lika bra om inte bättre. Den finns inte på svenska ännu men jag tror att jag ska ta mitt förnuft till fånga och beställa den ändå.
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av Micke
                            Crimson tar 12:- styck om du köper minst 10st 20x30 utskrifter och 27:- för porto och emballage. De hanterar också inbäddae färgprofiler, så se till att ha en kalibrerad skärm så är du säker på att resultatet blir som du tänkt dig.
                            Får väl se till att låna någons kalibrator (heter det så?) och fixa till min skärm då.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Får väl se till att låna någons kalibrator (heter det så?) och fixa till min skärm då.
                              Kalibrering är färskvara och behöver göras om kontinuerligt, ju äldre skrärm desto oftare behöver det göras.

Kommentar

Arbetssätt...