filterkammare???
Kollaps
X
-
-
japp
540 burk, har en powerhead 1500L/h o en Eheim skalle 1200L/h... trodde det var bra med mycket??? Har ´ju redan skallarna så...540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Det blir perfekt med båda.......Har själva 3000 L/tim i mitt 450L kar MENdet e ställbart och använder typ 2400L/timme nu... Troffarna stormtrivs så att säga (lite smårolig).... Skall göra en ny kammare i kväll så jag tar foto till dig under arbetets gång....Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Vilken tjocklek kör ni med på kammarglaset?Senast redigerad av slarvid; 03 February 2008, 20:05.540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Vilken som passar, utsätts inte för något tryck så man kan i princip ha hur tunt som helst bara det är hanterbart och inte skört. 3-4 mm e kanon att jobba med! Och du behöver inte ha bästa kvalitet på glaset som när du gör ett akvarium.
Kör bägge och se hur det blir. Själv kör jag ett huvud på 1600 L/tim i mitt 540 nu, det är ganska bra skjuts i vattnet ändå kan jag säga. Har ett pumhuvud på 3800 L/tim också, men det blir helt sjukt mycket fart på vattnet då. Växterna ligger typ platt efter botten då inte snyggt, inte praktiskt, inte bra (om man har växter dvs). Vad har du för fiskar i karet?
ps. tog lite bilder på en kammare i ett litet kar, men insåg att jag inte får posta bilder... ds.Senast redigerad av Hagge; 03 February 2008, 22:55./FredrikKommentar
-
Kommentar
-
Nä då lär det inte vara någon risk... det är tjockare glas än man använder när man gör mindre akvarium! Har en kammare gjord i 2mm (skit)glas på ett litet kar, har inte varit några som helst problem (än iaf)/FredrikKommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Har även biobollar om det är bra att hälla i tomutrymmet???540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
jag har vart hos glasmästaren o köpt 2 glas-skivor... i grova mått: den stora 20 x 57 med fasade hörn på ena sidan. Skiva nr 2 30 x 5 med bara ett fasat hörn. Den sistnämnda är för att stoppa grus att komma in i maskineriet. Äns så länge har jag bara silikonerat upp den stora och på så sätt delat gaveln i 2. Mått på kammaren uppifrån blir alltså 20 x 30. Filterytan blir 30 x 60 och där ska det va 10cm tjock 10ppi. I de 18 liter som är bakom mattan ska jag sätta mina 2 skallar och min värmare.
Har även biobollar om det är bra att hälla i tomutrymmet???
Känns overkill, men vill du och har plats att lägga dem mellan två mattor någonstans på vägen så går väl det/FredrikKommentar
-
Går
Lika bra att använda färgat glas.
Har en rostbrun skiva som jag använt för att bygga mina filter med.
Samma konstruktion fast jag vill kalla det hamburgefilter eller dubbelt hamburgefilter.
De flesta av mina är belägna i mitten av karet iallafall de kar över 540liter.
Detta för att jag har två insug på en pump.
Bakom varje filtermatta så har jag en glas bit som skiljer av den första lite och närmast och under pumpen har jag alltså likaså där en bit filtermatta.
så jag har alltså två filtermattor om vart annat på varje sida om pumpen.
Bara ta ur den som är helt igengrodd och flytta fram den andra främst och sätta dit den rengjorda bakom.
Funderade ett tag på att silikonera dit en golv bit med aquastop system ovanpå...finns snygga föreställande berg.
Fördelen som jag ser det är att färgat glas oftast slipper döljas...iallafall om du använder som jag rost/brun, brun, svart färgad.
Man kan med fördel lägga ett tuntlager silikon på stora glaskivan och strö lite sand ovanpå.
Då ser det ut som en klippkant(NÄSTAN)*skämtar*Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
16500liter odlingskar.
3500liter vardagliga.
6kbm tempererad damm.
MvH
Daniel
0735-433428Kommentar
-
oki
Lika bra att använda färgat glas.
Har en rostbrun skiva som jag använt för att bygga mina filter med.
Samma konstruktion fast jag vill kalla det hamburgefilter eller dubbelt hamburgefilter.
De flesta av mina är belägna i mitten av karet iallafall de kar över 540liter.
Detta för att jag har två insug på en pump.
Bakom varje filtermatta så har jag en glas bit som skiljer av den första lite och närmast och under pumpen har jag alltså likaså där en bit filtermatta.
så jag har alltså två filtermattor om vart annat på varje sida om pumpen.
Bara ta ur den som är helt igengrodd och flytta fram den andra främst och sätta dit den rengjorda bakom.
Funderade ett tag på att silikonera dit en golv bit med aquastop system ovanpå...finns snygga föreställande berg.
Fördelen som jag ser det är att färgat glas oftast slipper döljas...iallafall om du använder som jag rost/brun, brun, svart färgad.
Man kan med fördel lägga ett tuntlager silikon på stora glaskivan och strö lite sand ovanpå.
Då ser det ut som en klippkant(NÄSTAN)*skämtar*540 mbuna + 54L yngelKommentar
-
Ahha
Sådant bygge brukar bli as snyggt.
Väntar på bilder dåråSydamerikanare/centralare/levandefödare.
16500liter odlingskar.
3500liter vardagliga.
6kbm tempererad damm.
MvH
Daniel
0735-433428Kommentar
Kommentar