Red Terror!Cihlasoma Festae

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • December 2005
    • 484

Red Terror!Cihlasoma Festae

hej på forumet

Eftersom en del "prominenta" ciklidkännare tycker
    det är helt ok. att hålla denna art med Ca.ciklider
    tex.Jaguar,Salvini och Dempsey är jag intresserad
    av att få veta mer av er som kan arten.

Tacksam för tillrop

Mvh

Håkan
  • Micke Jarhl
    Användare
    • April 2002
    • 2277

som du vet så är den otroligt vacker!! Men ett stabilt par ska ha stort kar för att med invånarna ska få en dräglig tillvaro fast det skiljer nog lite även här på individer hur tuffa dom är menar jag,men vid lek och frisimmande yngel så backar dom inte för någon fisk beslutsamma kan man säga milt uttryckt hehe..
    Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• cichlids4fun
      • April 2002
      • 3109

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
      som du vet så är den otroligt vacker!! Men ett stabilt par ska ha stort kar för att med invånarna ska få en dräglig tillvaro fast det skiljer nog lite även här på individer hur tuffa dom är menar jag,men vid lek och frisimmande yngel så backar dom inte för någon fisk beslutsamma kan man säga milt uttryckt hehe..

skulle kanske passa med friedrichstalhi då, måste vara en av de tuffare CA eller har jag fel?
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Ursprungligen postat av cichlids4fun
        skulle kanske passa med friedrichstalhi då, måste vara en av de tuffare CA eller har jag fel?
        Nej du har rätt.
        Citrinellum och liknande passar utmärkt.

/Danne

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

ja eller ännu hellre P.Motaguense red tillsammans med festae vilken färg klick i karet
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• firefox75
            Användare
            • April 2007
            • 234

:d

Ursprungligen postat av mrgreed
            Nej du har rätt.
            Citrinellum och liknande passar utmärkt.

/Danne
            Cintrinellum och JD och salvini...även zebra ciklid...managuensis, labiatus, carpintis, eldbuk...bara det är stort och de går i stort kar...så kan du nästan stoppa i vad som helst...
            Förrutom tetror o annat under 8cm
            Har faktiskt med brått mod haft 2st kyssguramis i samma kar som festaen....dock så var kyssguramin stor...närmare 20cm
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Ursprungligen postat av cichlids4fun
              Tror inte friedrichsthallin pallar med festaen i långa loppet. Enligt mina erfarenheter bör man nog ha citrinellum, motaguense, doovi, umbrifera eller likvärdiga ciklider tillsammans med festae, men det kräver stora kar.

Hade för många år sen festae med motaguense och motaguenseparet fick anstränga sig till det yttersta för att stå emot en superaggressiv festaehane. Nu var visseligen festaehanen 30 cm och motaguensehanen 25 cm, så hade motaguensen varit lite större hade det inte varit lika tufft för dem.

Friedrichsthalli blir vanligvis inte större än 25 cm. Min hane är i den storleken och han viker sig för min 30 cm:s bocourtihane. Han pallar helt enkelt inte med när den bjässen dundrar in i honom.

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Det festaepar som jag hade förra året (se fototävling 2007) var faktiskt rätt så snälla mot de andra i karet, så det är nog högst individuellt hur den kommer att bete sig.

Men generellt så kan man säga att har du aggresssiv fick i samma storlek så går det nog bra att stoppa i festae också, detta givetvis under förutsättning att du har ett tillräckligt stort kar och inte alltför mycket fisk i däri.

Det var kanske därför mitt festaepar var förhållandevis fredliga, de andra fiskarna kunde hållas på tillräckligt långt avstånd och jag hade inte alltför mycket fisk i karet.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• firefox75
                  Användare
                  • April 2007
                  • 234

Nackdelen

Med stridigfisk typ festae är att har du redan stirdig fisk så lär det vara rena rama gladiator arenan...
                  Nu pratar vi dock om att tillsätta festae när alla andra fiskar redan finns i...då kan det gå bra...
                  Eftersom de andra redan skaffat sina revir och festaen kommer vara lite skygg...
                  Men absolut inte någon fredrichstali...
                  Dovii eller cintrinellum, labiatus, salvini, kuba ciklid, carpintis, texas, jaguar, maculicada.

Bor du inte alltför långt bort så kan du ju messa mig.
                  Har ett cintrinellum par
                  16500liter odlingskar.
                  3500liter vardagliga.
                  6kbm tempererad damm.
                  MvH
                  Daniel
                  0735-433428

Kommentar

• Yonaz
                    Användare
                    • January 2006
                    • 227

Mina festae(paret på 20 och 30 cm) har iaf tagit kål på guldsömarna jag hade i karet tidigare. Trots det är de ändå ganska snälla tycker jag, men då har jag ett 1600 kar med massvis av gömställen. De går med en Vieja zonata som är 32 cm och de muckar väl ibland men oftast är det inga problem. Mest vid leken som de blir aggressiva. Kan dock tänka mig att när de bli upp mot 40 cm så kan det vara tyfft för många andra fiskar, hanen har ju rejäla gaddar!

De går däremot hur bra som helst ihop med min alligatorgädda, han kan simma mycket nära även när de har yngel och de rör honom inte. Kanske respekt från respektive sida där
                    5000 liter hemma!
                    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Ursprungligen postat av Yonaz
                      Mina festae(paret på 20 och 30 cm) har iaf tagit kål på guldsömarna jag hade i karet tidigare. Trots det är de ändå ganska snälla tycker jag, men då har jag ett 1600 kar med massvis av gömställen. De går med en Vieja zonata som är 32 cm och de muckar väl ibland men oftast är det inga problem. Mest vid leken som de blir aggressiva. Kan dock tänka mig att när de bli upp mot 40 cm så kan det vara tyfft för många andra fiskar, hanen har ju rejäla gaddar!

De går däremot hur bra som helst ihop med min alligatorgädda, han kan simma mycket nära även när de har yngel och de rör honom inte. Kanske respekt från respektive sida där
                      De kanske inte ser den som ett hot, men om den börjar ta yngel kanske det blir andra bullar.

Kommentar

• SOLO1

Har sjælv fastae par 30/20cm som går till sammans med Citrinellum 18/15cm par samt Montagues 35/20cm par.
                        I mitt kar på 980l så ær det snarare "Jaggerna" som ær de riktigt tuffa individerna. Har snarare tyckt att Fastaen ær lite tunn. Men det har væll som sagt med storleken att gøra. Jaggan ær større och kan ta før sig.

Kommentar

• MagArne
                          Användare
                          • December 2006
                          • 263

Jag är lite sugen på att ha Cihlasoma Festae "Red Terror" i ett 720l kar som jag håller på att renovera. Vill gärna se lite lek på dem framöver så hur inreder jag akvariet bäst och hur många fiskar ska jag införskaffa? Vid vilken storlek kan man könsbestämma fiskarna så jag är säker på att få ett par.

Är det bara att glömma att kombinera Red terror med stark belysning och frodiga växter? Jag är nämligen lite svag för växtakvarium också. Anfaller de händer då jag rengör akvariet och pysslar om växterna?

Någon som odlar dessa fiskar i Norrköping med omnejd eller vet var jag kan få tag i ett par?

Kommentar

• firefox75
                            Användare
                            • April 2007
                            • 234

:d

Du kan köra med festae i ett 720liters utan problem...dock så bör du skaffa tåliga plantor...typ anubias, cryptocoryne, rödlotus, blåstricta kanske java ormbunke.

De växter du inte bundit upp på rot eller sten bör du förankra runt rötterna med lite större stenar.(anubias, cryptocoryne, javaormbunken).
                            Fint sand...råda sand 1-3mm blir lagom...
                            Någon maffig rot(grizzly har en mangrove rot 14kg*89kr) sen så kör du några snygga runda stenar...

Kolla med janniparen eller beast om de kan ha några festae hemma...

Om du ska ha andra arter i så skulle jag nog säga salvinin, cintrinellum, splendida för att nämna några.
                            Kanske dovii och maculicauda kan funka.
                            16500liter odlingskar.
                            3500liter vardagliga.
                            6kbm tempererad damm.
                            MvH
                            Daniel
                            0735-433428

Kommentar

• firefox75
                              Användare
                              • April 2007
                              • 234

Du

Ursprungligen postat av MagArne
                              Jag är lite sugen på att ha Cihlasoma Festae "Red Terror" i ett 720l kar som jag håller på att renovera. Vill gärna se lite lek på dem framöver så hur inreder jag akvariet bäst och hur många fiskar ska jag införskaffa? Vid vilken storlek kan man könsbestämma fiskarna så jag är säker på att få ett par.

Är det bara att glömma att kombinera Red terror med stark belysning och frodiga växter? Jag är nämligen lite svag för växtakvarium också. Anfaller de händer då jag rengör akvariet och pysslar om växterna?

Någon som odlar dessa fiskar i Norrköping med omnejd eller vet var jag kan få tag i ett par?
                              Har ett privat meddelande från mig.
                              16500liter odlingskar.
                              3500liter vardagliga.
                              6kbm tempererad damm.
                              MvH
                              Daniel
                              0735-433428

Kommentar

Arbetssätt...