Val av fisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Angående malar så anser ju jag att ett stim med Corydoras är bland det finaste som finns. Gärna mer än 10 stycken. För längesedan hade jag 20st av samma art. Det var otroligt snyggt.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Franka
      Har jag glömt bort malen ojdå, det ät dom finaste av alla tycker jag. Har en vanlig ansistrus (Hm, blev det rätt stavat) i karet nu. Men malar går väl ha lite olika om jag har fattat det rätt, eller?
      Ancistrus är inte helt fel.
      Corydoras finns det en massa arter att välja mellan men tänk på att de skall samsas med eventuella jordätare, brukar iofs inte vara några problem.

Själv är jag dock lite svag för Brochis britskii, det är en "rejäl" pansarmal!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• firefox75
        Användare
        • April 2007
        • 234

:d

Malar.
        Ancisturs är ju faktiskt bra att ha...annars har du ju peckoltia pleco zebran...blir lite mera färg...
        Sen finns ju ancistrus i lite olika varianter.
        Long fin, guld, albino.
        Annars kan man ha en skräpätare typ drakmal, plecostomus.
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

Kommentar

• Franka

Wow, ni har koll på fiskar blir imponerad. Själv måste jag söka på nätet efter varje sort som ni skriver om men det är kul. Johho pratade om att han hade haft ett helt stim av malar, funkar det? Jag antar att de blir väl inte så stora. Hur är det med Praktbotian, dessa går väl också att ha ihop med de flesta fiskar med?

/franka

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Franka
            Wow, ni har koll på fiskar blir imponerad. Själv måste jag söka på nätet efter varje sort som ni skriver om men det är kul. Johho pratade om att han hade haft ett helt stim av malar, funkar det? Jag antar att de blir väl inte så stora. Hur är det med Praktbotian, dessa går väl också att ha ihop med de flesta fiskar med?

/franka
            Corydoras skall iaf helst vara en grupp på minst 5 individer.
            De flesta corydoras landar mellan 5-10 cm.
            Praktbotian är för det första inte från sydamerika och blir för det andra ganska stor. Upp till 30 cm även om jag själv aldrig har sett ngt exemplar på över 20 cm i fångenskap. Men visst det är en relativt populär fisk som ofta återfinns i sk sällskapsakvarier.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1055

Vad det gäller jordätare så är det precis som A-C son sa att en växt med kraftigt rotsystem är att föredra.. Själv så har jag förankrat mina växter med skifferstenar runt plantorna under sanden, har faktiskt funger riktigt bra för det mesta.
              Min svärdsplantor har efter en tid fått såpass starka och stora rötter att det krävs kopiösa mängder grävande för att de skall lossa.

Som jag sade tidigare är Jordätare ne personlig favvorit och de finns ju av alla de färger och svårighet, där emot så skulla jag inte rekommendera dig att ha några andra fiskar än Diskus och möjligtvis G.Barisliensis i 35 gradigt vatten.

om du vill ha jordätare upp till 20cm men inte större så har du följande alternativ (missar säkert någon elelr några)

Biotodoma Cupido, Biotodoma Wavrini, Geophagus sp. Tapajos Orange Head, Geophagus Taeniopareius *stavning. Satanoperca Acuticeps och Geophagus Grammapareius *stavning

Jag kör själv 6 vuxna och 2 juveniler av Satanoperca Sp. Rio madre de dios ihop med 2 Crenicichla Wallacii, 1 Diskus, 15 Corrydoras, 2 Ancistrus, 2 Golden Nugget, 1 LDA01 och 1 Hemianacistrus Sabaji L 075 i mitt 540 och tycker det är en väl fungerande kombination.

MVH

Kristofer

Ps. Det finns en tråd som heter SA bilder eller SA foton ochdär finns många bilder på snygga fiskar!
              MVH

Kristofer

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

Praktbotian är visserligen trevlig. Men blir som sagt väldigt stor och är inte från SA så om man vill hålla det lite biotopriktigt så hör den inte hemma där. Men det är ju själv vad man gillar.

Angående Corydoras så är ju det "Pansarmalar" och inte "sugmalar". Jag har aldrig haft problem med att få plats med mycket malar i mina akvarium. Jag ser malarna som en mycket rolig detalj och ger dem mycket plats. Har ofta nån udda art som ser speciell ut och är extra snygg eller "konstig". Så länge man ser till att de får mat och inte bara har dem för att äta skit på botten så är de ett mycket roligt tillägg till cikliderna.

Det är malarna jag saknar i ett afrikanst akvarie. Tycker tanganyika har de bästa cikliderna men helhetsintrycket i karet är speciellt med malar och ett stort stim tetror också.

Kommentar

• Franka

Hej igen, har fått tag på Red Shoulder nån som har nån erfarenhet av dessa?

Kommentar

Arbetssätt...