Har en grupp frontosor i ett av mina kar, lugna och stilla som frontosor brukar vara med en dominant hane på 16-18cm. Övriga i gruppen är mindre och ser ut att vara mest honor. Alla kommer från samma kull och har växt upp tillsammans. I karet går det ett par N. leulupi som varit med från uppstarten. Ser ganska mycket ut precis som på den fina 2007 års bästa bilden här på förstasidan. För c:a 2 månader sedan så var jag tvungen att temporärt omplacera ett par vuxna Aulonocara lwanda till detta kar pga osämja i ett annat. Allting funkade bra och Aul. och frontosorna verkade inte bry sig nämnvärt om varandra.
Då plötsligt, för en vecka sedan när jag tände karet på morgonen så ser jag Aul. honan svårt sargad, med ett öga bortslitet stå och flämta bakom pumpen och (!) leulupi-hanen med öppna sår och hudbitar löst hängande. Fiskade upp Aul. honan och avlivade henne men lät leulupi-hanen gå kvar (svårfångad). Han har läkt ihop ganska bra och är mest missfärgad och ärrig.
Det verkar gå vilt till på natten, värsta slakten... Tycker att det verkar märkligt att någon av frontosorna helt plötsligt fått tokspel bara sådär. Teorier? Ni som har frontosa, vad har ni för sällskap till dom?
Då plötsligt, för en vecka sedan när jag tände karet på morgonen så ser jag Aul. honan svårt sargad, med ett öga bortslitet stå och flämta bakom pumpen och (!) leulupi-hanen med öppna sår och hudbitar löst hängande. Fiskade upp Aul. honan och avlivade henne men lät leulupi-hanen gå kvar (svårfångad). Han har läkt ihop ganska bra och är mest missfärgad och ärrig.
Det verkar gå vilt till på natten, värsta slakten... Tycker att det verkar märkligt att någon av frontosorna helt plötsligt fått tokspel bara sådär. Teorier? Ni som har frontosa, vad har ni för sällskap till dom?
Kommentar