Ciklidbladet 1/2008 har skickats till tryckeriet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Ciklidbladet 1/2008 har skickats till tryckeriet!

    Hej

    Då har det första ciklidbladet med mig som redaktör skickats till tryckeriet. Jag vill passa på att trycka på att vi redan nu måste få in artiklar till tvåan!

    Innehåll:

    Caquetaia umbrifera del 2 - (mar)drömmen om en hane. Richard Håkansson berättar om sina erfarenheter med månadens omslagsfisk

    Hemma hos ”Speedcat”. Hemma hos Cedomir som har byggt om ena rummet i lägenheten till ett akvarierum.

    Skolprojekt – Etologisk studie av ‘Lamprologus’ multifasciatus. Alexander redorvisar ett spännande skolarbete om snäckskalslekare.

    Sataniska fiskar eller en inledning till de sydamerikanska jordätarna inom släktet Satanoperca Del 1: Satanoperca i naturen och i akvariet. Första delen i en artikelserie. Låt dig inspireras och börja med jordätare.

    Ordning på artemiakläckeriet! Fixa fodret alá Wilhelm. Detaljerad artikel om att förenkla artemiakläckningen.

    Hur mängden föda påverkar malawicikliders beteende. Ocellatusstipendiaten Mikael Schöllin redovisar sina iaktagelser.

    Ciklidstämman 2008 Malmö. Årets ciklidhändelse. Här är programmet. Boka fort innan platserna är slut.

    Fototävlingen. Årets totala vinnare presenteras tillsammans med övriga resultat.

    Nyheter från fiskvärlden. Mycket spännande på gång. Trodde du att du kunde namnet på fisken så är det dags att lära om.

    Rapport från Afrika. Magnus jobbar i Afrika och passar på att besöka Malawisjön.

    Finska ciklidföreningen fyllde 10 år

    Malmö Akvarieförenings Duisburgresa 2007. Massor av bilder från förra årets resa. Passa på att boka in årets höstresa redan nu.

    ESEB 2007: Rapport från The European Society for Evo*lutionary Biology’s 11:e kongress. Ola rapporterar från kongressen.

    Gissa cikliden

    Malawiciklider på jobbet. Ta med dig din hobby till jobbet. Kanske du smittar ner kollegorna.

    Ciklidkryzzet 3

    Webbnytt

    Cikliden. Parachromis friedrichsthalii presenteras.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 01 February 2008, 11:30.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Det ser ut att vara ett högintressant nummer, bra jobbat!
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

      #3
      Vekar jätte bra Får jag fråga dig Ola, Är detta ditt jobb att vara redaktör?samt andra sysslor på ciklid.se?


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Verkar finnas en hel del intressant att läsa om... Tänker personligen lite extra på "sataniska fiskar"!!!

        Snyggt omslag ochså!!!

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Vekar jätte bra Får jag fråga dig Ola, Är detta ditt jobb att vara redaktör?samt andra sysslor på ciklid.se?
          Nej, det är ideellt arbete. Detta är mitt jobb: https://www.zoologi.gu.se/kontakta_o...c/Svensson_Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ciklidbladet lämnade tryckeriet i början av veckan och är kanske redan i Sverige. Etiketter har skickats till Akvarielagret. Den beräknas att vara hos medlemmarna i slutet av nästa vecka!
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • johho
              NCS Medlem

              • March 2007
              • 1825

              #7
              Undrar om man kommer få sig ett ex. Betalade för 3 veckor sedan. Aja, hoppa det registrerats.

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

                #8
                Ursprungligen postat av johho
                Undrar om man kommer få sig ett ex. Betalade för 3 veckor sedan. Aja, hoppa det registrerats.
                I medlemsutdrag från 12/2 så fanns din betalning med så du kan nog förvänta dig ett trevligt CB inom kort.
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

                  #9
                  Då kan jag fråga samma sak. Betalade i slutet av januari.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

                    #10
                    En fågel kvittrade i mitt öra att det bara kommer att skickas ut drygt 600 tidningar av nr 1/08. Det är väldigt många som inte betalat in.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Byttorp
                      Användare
                      • November 2003
                      • 1585

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin
                      En fågel kvittrade i mitt öra att det bara kommer att skickas ut drygt 600 tidningar av nr 1/08. Det är väldigt många som inte betalat in.
                      Helt rätt Robin...det är väl ett antal tidningar till - ungefär 660 som skickas ut nu i detta första skede...

                      Med tanke på att vi har varit mellan 1300-1400 medlemmar i slutet av året både 2006, 2007 så kan ni ju själva förstå att det är mycket ströbetalningar under året vilket innebär en del jobb för alla som håller på med Ciklidbladet och distributionen.

                      Vad är det som gör att man som medlem väljer att betala den enorma summan av 250 kronor i september istället för att betala den i januari/februari innan första numret kommer ut? Glömska? Jag som medlemsansvarig skulle gärna ta emot era synpunkter via PM eller mail, medlem@ciklid.se

                      Även andra frågor och synpunkter går att skicka om ni vill.
                      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                      Ordförande GCG

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av Byttorp
                        Helt rätt Robin...det är väl ett antal tidningar till - ungefär 660 som skickas ut nu i detta första skede...

                        Med tanke på att vi har varit mellan 1300-1400 medlemmar i slutet av året både 2006, 2007 så kan ni ju själva förstå att det är mycket ströbetalningar under året vilket innebär en del jobb för alla som håller på med Ciklidbladet och distributionen.

                        Vad är det som gör att man som medlem väljer att betala den enorma summan av 250 kronor i september istället för att betala den i januari/februari innan första numret kommer ut? Glömska? Jag som medlemsansvarig skulle gärna ta emot era synpunkter via PM eller mail, medlem@ciklid.se

                        Även andra frågor och synpunkter går att skicka om ni vill.
                        En hel del eftersläntare har det alltid varit och kommer säkert också att förbli. Det brukar ju också vara rätt många som inte förnyar (pga minskat ciklidintresse) men å andra sidan brukar det ju också bli vara rätt många nya som väger upp detta.
                        Det intressanta vore att veta om det är fler/lika många/färre medlemmar i år än vid motsvarande tid förra året. Att vi just nu bara är 50% av förra årets medlemmar låter väldigt lite tycker jag.

                        Bara Ciklidbladet är ju gott och väl värt medlemsavgiften på 250 kr

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Perfekt timing
                          Backarna kom i morse
                          Tidningarna kom vid lunch
                          Adresslappar kom kl14,00
                          och om någon är sugen att sätta etiketter kom snabbt
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Då kan jag fråga samma sak. Betalade i slutet av januari.

                            /Jocke
                            Du kan också förvänta dig ett nummer.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

                              #15
                              Ursprungligen postat av Byttorp
                              Vad är det som gör att man som medlem väljer att betala den enorma summan av 250 kronor i september istället för att betala den i januari/februari innan första numret kommer ut? Glömska? Jag som medlemsansvarig skulle gärna ta emot era synpunkter via PM eller mail, medlem@ciklid.se

                              Även andra frågor och synpunkter går att skicka om ni vill.
                              Går det inte att göra det till Autogiro?
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...